Dejte o svém e-shopu vědět 5: Jak poznat SEO, které vám nepomůže

Jako majitelé či manažeři internetových obchodů vám jistě chodí spousta různých nabídek na propagaci vašeho projektu v neplaceném vyhledávání na Seznamu nebo na Google. Já to třeba tak mám. Nabídek na SEO – tedy na optimalizaci webu pro vyhledávače – mi chodí minimálně jedna týdně. Jsou ale opravdu všechny tak výhodné, jak se v nich většinou píše? Pojďme se podívat na to, jak rozpoznat dobré nabídky od těch špatných.SEO

Ve světě online marketingu se pohybuji poměrně dlouho a různých nabídek na SEO jsem viděl opravdu hodně. Většina těch špatných obsahuje typické znaky toho, že problematice nabízející buď nerozumí, což je ta lepší varianta, a nebo se vás snaží vědomě ojebat.  Podívejme se tedy, na konkrétní příklady, kdy určitě zpozorněte!

Známe algoritmus vyhledávačů

Nesmysl. A hned dvakrát. Za prvé, algoritmy vyhledávačů jsou velmi utajovaná tajemství, která si týmy, které je vyvíjejí, snaží chránit. A docela jim to jde, byť občas odněkud něco prosákne. Nicméně i kdyby je konzultant znal, patrně by toho neuměl příliš dobře využít ve svůj (potažmo váš) prospěch. Nehledě na to, že algoritmy se vyvíjejí a mění, takže to, co funguje dnes, nemusí vůbec fungovat zítra.

Správný přístup tkví v postupném budování kvality webu, jeho informační hodnoty a v celkovém budování popularity webu mezi uživateli. Vyhledávače si to časem přeberou a vyhodnotí samy, a nemá ztrácet čas s luštěním nastavení vah vyhledávačů.

SEO balíček START

SEO není věc, která by šla nějak extra škálovat. Co funguje pro jednoho klienta, patrně nebude fungovat pro jiného. Jde o poměrně kreativní záležitost, která se nastavuje vždy na míru danému projektu, jeho cílové skupině, jejích potřebách a pochopitelně cílech zákazníka.

Proto v podstatě všichni, kdo se snaží SEO prodávat po balíčkách, prodávají déšť. Balíčky se totiž většinou skládají z hodiny či dvou konzultace, z 50 zpětných odkazů, 3 normostran textu, či z podobných nesmyslů.

Nikdo v nich ovšem neřeší přínos odkazů, analýzu klíčových slov nebo nedej bože vyhodnocování úspěšnosti. Balíčky jsou specialitou většinou agentur, ovšem nelze to asi paušalizovat.

Zajistíme vám desítky tisíc „kvalitních“ odkazů

Jednou jsem slyšel hezkou pomůcku, jak to s odkazy je. Zpětné odkazy nejsou pokémoni. Nemusíte je mít všechny. A to myslím přesně vystihuje, jak na to nahlížet.

Nepotřebujete, aby na váš web směrovaly desítky tisíc odkazů z různých pochybných PR webů. Nemusí na vás odkazovat každý katalog odkazů, kam lidé stejně nechodí.

Naopak, v získávání odkazů se snažte využívat chytřejší metody. Publikujte zajímavý obsah tak, aby sám přitahoval pozornost (a tím i odkazy), publikujte na místech, kde se pohybuje vaše cílová skupina, běžte jí naproti.

Firmy, které vám budou nabízet různé PR weby, katalogové zápisy za korunu, nebo odkazy v zápatí webu či partnerských stránkách, žeňte bičem co nejdál.

Vyberte si X klíčových slov

Zase špatně. O analýze klíčových slov jsme si už psali. Pakliže vám tedy konzultant nabídne, že vás zviditelní na dvě nebo tři klíčová slova, která si hlavně musíte sami zvolit, je něco špatně. Ten člověk patrně o analýze klíčových slov v životě neslyšel a vy byste s ním neměli chtít spolupracovat.

Recept? Zpracujte si klíčovku sami, nebo si na to někoho najměte.

S námi budete na prvním místě!

SEO není o prvních místech ve vyhledávačích. Cílem SEO by mělo být zviditelnit váš projekt na co největší počet dotazů, které souvisejí s vaším podnikáním. Navíc, zajistit první pozici na nějaký dotaz a garantovat, že tam budete pořád, nelze. Vyhledávače se pořád mění a vyvíjejí, takže můžete být dnes první, ale zítra třeba sto padesátí.

No a pak v případě Google, který personalizuje výsledky hledání na základě vašich předchozích preferencí, je měření pozic čisté sci-fi.

Recept? Raději se zaměřte na lépe měřitelné výsledky, než na pozice. Pakliže provozujete eshop, dává smysl návštěvnost (ačkoli tam musíte dát pozor na kvalitu návštěvnosti), nebo se s konzultantem dohodněte na jiné výkonové odměně – podíl na zisku či obratu.

Tu SEO optimalizaci fakt umíme

Tady je to velmi jednoduché. Zkratku SEO lze volně přeložit jako optimalizace pro vyhledávače. Pak tedy SEO optimalizace znamená „optimalizace pro vyhledávače optimalizace“. Přeoptimalizováno, co?

Jinými slovy, pakliže firma nabízí SEO optimalizaci, ruce pryč, protože ani neví, co vlastně prodává. Mrkněte třeba na článek Rozdíl mezi SEO a SEO optimalizací, kde je podrobněji vysvětleno, v čem je zakopaný pes.

Vstupní SEO analýzu provedeme zdarma

Tady je na pováženou, co nabízející považuje za SEO analýzu. Pakliže ji nabízí zdarma, patrně s ní nebude trávit hodiny času. Velmi pravděpodobně vám přijde emailem print screen nějakého SEOmatu (o tom, co jsou SEO maty a k čemu jsou dobré už bylo napsáno mnoho).

Nicméně dostanete „analýzu“ prováděnou nástrojem zdarma, kdy celý proces analyzování netrvá déle, než dvě minuty. A pochopitelně výstup z takovéto analýzy je pro vás prakticky bezcenný. Vlastně slouží jen k tomu, aby vás ten vykuk dostal na osobní schůzku, kde vás „už nějak zpracuje“.

Recept? Analýzu zdarma doporučuji nebrat (skutečná SEO analýza je dražší). Pakliže je zdarma, znamená to, že si s ní nikdo nedal práci, nebo si svého času neváží. A skutečně chcete svěřit své podnikání někomu takovému?

Dejte o svém e-shopu vědět – 6. díl >>>

Co si z toho odnést?

Zorientovat se v nabídkách na SEO není úplně jednoduché, a tak doufám, že vám tenhle stručný výčet nesmyslů v nabídkách alespoň trošku pomůže nenaletět „SEO šamanům“ a vyberete si spolehlivého partnera.

Podělte se o své zkušenosti s nabídkami na SEO, které vám chodí.

Navigace pro příspěvek

  1. Michal Kubicek napsal:

    Clanek fajn, jen s tim SEO vs. SEO optimalizace bych byl opatrnejsi. Mas pravdu, ze v prekladu to je pitomost, ale pokud to lide pouzivaji napr. v hledani a bezne mluve, proc to nepouzivat? Podobny nesmysl je CD disk, DVD disk, LED diody aj. Pokud to pod tomto nazvoslovim klient hleda a pouziva, myslite, ze je ulohou SEO konzultanta ho povysene perovat a delat z nej blbce?

    1. Martin Matějka napsal:

      Jasně, je to potřeba brát trošku s nadsázkou :-). Jde spíš o to pokuázat na to, že většina firem, které nabízejí právě onu „SEO optimalizacI“ zpravidla nebývají příliš zkušené a spolehlivé. Má zkušenost.

      Nehledě na to, že pakliže je to špatně a nesmyslně přeložené, proč laickou veřejnost „učit“, že je to tak správně? :-)

  2. Janny napsal:

    Dobrý den pánové, jsem v tomto tak trochu nový a co se SEO týče, tak např. v mém eshopu, který je právě ve výrobě, se zaměřuji na prodej luxusního alkoholu. Do políček SEO pro jednotlivé produkty zahrnuji i možné zkomolení ze strany zákazníka, který produkt vyhledává. Tak například u Cognacu napíšu koňak, pro případ že by někdo napsal do vyhledavače počeštělý výraz. Je toto správná cesta nebo ne? Děkuji za radu.

    1. Dobrý den,
      Janny, jdete správnou cestou. Určitě výraz „koňak“ je v pořádku, je naprosto běžně používán. Něco jiného by byly zkomoleniny, překlepy a slova bez interpunkce (kognac, konak..). Ty do textu na webu nedoporučuji, ale v rámci PPC kampaní by do kampaní/sestav je dobré je zařadit. Hezký den. – See more at: http://blog.shoptet.cz/jak-poznat-seo-ktere-vam-nepomuze/comment-page-1/?replytocom=114466#respond

  3. Dobrý den,
    Janny, jdete správnou cestou. Určitě výraz „koňak“ je v pořádku, je naprosto běžně používán. Něco jiného by byly zkomoleniny, překlepy a slova bez interpunkce (kognac, konak..). Ty do textu na webu nedoporučuji, ale v rámci PPC kampaní by do kampaní/sestav je dobré je zařadit. Hezký den.

  4. Martin Vinš napsal:

    Jednou jsme si z těch 1 míst ve vyhledávačích dělali srandu ve stylu, že nejenom, že nyní dokážeme garantovat první stranu, ale dokonce i pozici „nad psem“ na Seznamu (http://www.pinterest.com/pin/571535008932850415/). Nejsmutnější na tom bylo, že pár obchodníků se toho chytlo a už po mě chtěli cenu : ).

    1. Martine, hodně pěkné :-) SEO nad psem :D Můžu si obrázek vypůjčit? (Samozřejmě s odkazem na Tebe. Díky.

      1. Martin Vinš napsal:

        Určitě můžeš Terezo : )

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů