Sestavení analýzy klíčových slov je jedním ze základních stavebních kamenů SEO. Proč je to tak důležité jsme si řekli v minulém článku. Ve zkratce lze říci, že analýza klíčových slov:

  • nám dává komplexní přehled o dotazech, které lidé zadávají, když hledají naše produkty a služby
  • ukazuje nám rozdíl mezi tím, jak produkty pojmenováváme my jakožto odborníci na své podnikání, a jak jim říká běžný zákazník, který naši odbornost nemá
  • říká nám, jaké parametry našich produktů jsou pro naše zákazníky důležité
  • podle čeho se rozhodují a upřesňují výběr, když naše produkty hledají
  • jaká další témata spojená s naším oborem zákazníky zajímají a na jaké otázky se snaží najít odpovědi

Na základě poznatků z analýzy klíčových slov budeme schopni dobře navrhnout strukturu našeho webu, budeme umět obsáhnout různé dotazy v rámci svého webu tak, aby vyhledávače mohly zobrazovat relevantnější výsledky (a tím přivádět více návštěvnosti na náš web), budeme mít podklady pro PPC kampaně, a získáme přehled obsahových témat, která se vplatí zpracovat v rámci firemního blogu. K tomu všemu nám bude analýza klíčová vhod. Ale jak na to?

Krok první: sběr dat

Předesílám, že v článku popisuji skutečně základní postupy pro tvorbu analýzy klíčových slov. Jde pochopitelně používat pokročilejší metody a zkoumat podstatně více parametrů u jednotlivých dotazů, nicméně pro základ běžného eshopu toto určitě stačí. Nehledě na to, že ty pokročilejší metody jsou složitější a vyplatí se najmout si odborníka.

Nástroje pro návrh klíčových slov

Pomocí nástrojů na návrh klíčových slov – Sklik a AdWords, dokážeme vytáhnout asi největší objem dat. Zpravidla lze postupovat tak, že si vytipujete obecná klíčová slova popisující váš sortiment (pračky, ledničky, bílé zboží, …), a ta postupně zadáváte do jednotlivých nástrojů a exportujete data, která vám návrh slov vyplivne.

Tímto způsobem se dostanete k několika stovkám až tisícům klíčových slov. Stačí je exportovat do CSV nebo XLS, aby se s nimi dalo dál pracovat.

Google analytics

Pakliže máte k dispozici historická data vašeho webu, určitě se mohou hodit. Doporučuji podívat se zejména na další stránky výpisu top klíčových slov – tedy nedívat se na ty úplně nejaktivnější, ale prohlédnout zejména ty longtailové fráze.

Opět nejde o to, zjistit konkrétní klíčová slova, ale dívat se na to, přes jaké typy dotazů lidé přicházejí.

Konkurence

Jako asi všude, zdrojem dat může být i vaše konkurence. Podívejte se, na jaká klíčová slova cílí a na jaké dotazy se snaží být vidět.

Není nutné vše od konkurence okopírovat, ale spíš si udělat obrázek.

Na co se zaměřit – jaká slova hledat

  • Jaké různé typy produktů existují (vestavné ledničky, volně stojící, americké…)
  • Jaké parametry produkty mají – výška, šířka, barva, váha, energetická třída, …
  • Kdo produkt vyrábí (ledničky Fagor, vestavné ledničky AEG…)
  • Kam se jaké místnosti patří (do kuchyně, do ložnice, do koupelny)
  • Jde produkt někam umístit v místnosti (na stěnu, na zeď, na okno…)
  • Pro koho je produkt určen (pro děti, pro tátu, pro ženy)
  • K jaké příležitosti se kupuje (k vánocům, k narozeninám, …)
  • Jaká související témata lidé hledají (jak si vybrat…, kolik potřebuju …)
  • Recenze a návody (Lednička XYZ recenze)
  • Kde se produkt či služba používá (autoservis Brno)

Co je výstupem analýzy klíčových slov

Základním výstupem analýzy klíčových slov je  segmentovaný přehled, jaká typová klíčová slova se ve vašem oboru hledají a co zákazníky zajímá.

Jak data zpracovat

Asi nejjednodušší je všechny dotazy, které zjistíte a přijdou vám zajímavé, prohnat již zmíněnými nástroji na návrh slov. Budete mít všechna data ve stejném formátu, budete k ni mít poměrně relevantní čísla, a budete s nimi moct dobře pracovat.

  • Všechny CSV soubory, které jste vyexportovali, sjednoťte do jednoho
  • odstraňte duplicity (můžete pomocí funkce v excelu, nebo pokud jste zdatnější, použijte Google Refine (Filip Podstavec na něj pořádá školení)
  • Pomocí Refinu můžete například sloučit podobná slova – jedna z funkcí vám například z dotazů jako krmivo pro psy, krmiva pro psy, prí krmivo a psy krmivo udělá jeden dotaz „krmivo pro psy“ a objem hledání sečte. Opravdu se to hodí, pakliže pracujete s velkým objemem dat
  • Google Refine obsahuje celou řadu dalších užitečných funkcí, vyjde to na samostatný článek, nebo doporučuji zajít na zmíněné Filipovo školení

Měli byste být schopni

Na základě výstupů z analýzy klíčových slov byste měli být schopni sestavit zejména následující body:

  • Sestavit strukturu webu – tedy roztřídit jednotlivá slova tak, aby pro každé z nich vznikla vhodná vstupní stránka na webu
  • Pro jednotlivé vstupní stránky byste měli být schopni sestavit titulek stránky a základní popis (využitelný třeba v tagu meta description či popisu kategorie)
  • Nastavit základní PPC kampaň
  • Vytipovat témata, která půjdou dále rozvést v obsahové strategii

A stačí to?

Pro základní přehled o klíčových slovech ano. Jak jsem již uvedl, tato základní klíčovka poslouží k sestavení struktury webu, tak i k základnímu nastavení onpage.

Jde pochopitelně zkoumat daleko více dat – například konkurenčnost jednotlivých dotazů, polemizovat nad tím, jak jsou na dané dotazy úspěšní vaši konkurenti,  nebo přes jaká slova na konkrétní stránky povedou odkazy.

Nicméně pro prvotní a základní nastavení Vám toto bude stačit.

Pakliže si troufnete na pokročilejší analýzu, přečtěte si návod na tu klasifikační od Marka Prokopa (uznávaného odborníka na SEO a online marketingové strategie).

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz