Dejte o svém e-shopu vědět 3: Jak se dělá analýza klíčových slov

()

Sestavení analýzy klíčových slov je jedním ze základních stavebních kamenů SEO. Díky tzv. klíčovce jsme schopni navrhnout strukturu webu, aby náš web vyhledávače našly a přiváděly více návštěvnosti. Proč je to tak důležité jsme si řekli v minulém článku.

Analýza klíčových slov

Ve zkratce lze říci, že analýza klíčových slov:

Na základě poznatků z analýzy klíčových slov budeme schopni dobře navrhnout strukturu našeho webu, budeme umět obsáhnout různé dotazy v rámci svého webu tak, aby vyhledávače mohly zobrazovat relevantnější výsledky (a tím přivádět více návštěvnosti na náš web), budeme mít podklady pro PPC kampaně, a získáme přehled obsahových témat, která se vplatí zpracovat v rámci firemního blogu. K tomu všemu nám bude analýza klíčová vhod. Ale jak na to?

Krok první: sběr dat

Předesílám, že v článku popisuji skutečně základní postupy pro tvorbu analýzy klíčových slov. Jde pochopitelně používat pokročilejší metody a zkoumat podstatně více parametrů u jednotlivých dotazů, nicméně pro základ běžného eshopu toto určitě stačí. Nehledě na to, že ty pokročilejší metody jsou složitější a vyplatí se najmout si odborníka.

Nástroje pro návrh klíčových slov

Pomocí nástrojů na návrh klíčových slov – Sklik a AdWords, dokážeme vytáhnout asi největší objem dat. Zpravidla lze postupovat tak, že si vytipujete obecná klíčová slova popisující váš sortiment (pračky, ledničky, bílé zboží, …), a ta postupně zadáváte do jednotlivých nástrojů a exportujete data, která vám návrh slov vyplivne.

Tímto způsobem se dostanete k několika stovkám až tisícům klíčových slov. Stačí je exportovat do CSV nebo XLS, aby se s nimi dalo dál pracovat.

Google analytics

Pakliže máte k dispozici historická data vašeho webu, určitě se mohou hodit. Doporučuji podívat se zejména na další stránky výpisu top klíčových slov – tedy nedívat se na ty úplně nejaktivnější, ale prohlédnout zejména ty longtailové fráze.

Opět nejde o to, zjistit konkrétní klíčová slova, ale dívat se na to, přes jaké typy dotazů lidé přicházejí.

Konkurence

Jako asi všude, zdrojem dat může být i vaše konkurence. Podívejte se, na jaká klíčová slova cílí a na jaké dotazy se snaží být vidět.

Není nutné vše od konkurence okopírovat, ale spíš si udělat obrázek.

Na co se zaměřit – jaká slova hledat

Co je výstupem analýzy klíčových slov

Základním výstupem analýzy klíčových slov je segmentovaný přehled, jaká typová klíčová slova se ve vašem oboru hledají a co zákazníky zajímá.

Jak data zpracovat

Asi nejjednodušší je všechny dotazy, které zjistíte a přijdou vám zajímavé, prohnat již zmíněnými nástroji na návrh slov. Budete mít všechna data ve stejném formátu, budete k ni mít poměrně relevantní čísla, a budete s nimi moct dobře pracovat.

Měli byste být schopni

Na základě výstupů z analýzy klíčových slov byste měli být schopni sestavit zejména následující body:

A stačí to?

Pro základní přehled o klíčových slovech ano. Jak jsem již uvedl, tato základní klíčovka poslouží k sestavení struktury webu, tak i k základnímu nastavení onpage.

Jde pochopitelně zkoumat daleko více dat – například konkurenčnost jednotlivých dotazů, polemizovat nad tím, jak jsou na dané dotazy úspěšní vaši konkurenti, nebo přes jaká slova na konkrétní stránky povedou odkazy.

Nicméně pro prvotní a základní nastavení SEO Vám toto bude stačit.

Pakliže si troufnete na pokročilejší analýzu, přečtěte si návod na tu klasifikační od Marka Prokopa (uznávaného odborníka na SEO a online marketingové strategie).

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Honza napsal:

    Zdravím,

    děkuji za článek. Měl bych možná stupidní dotaz, ale raději se zeptám. Pokud si vyexportuji data z Skliku a AdWords, tak další postup je odstranit duplicity a sloučit výrazy v každém dokumentu zvlášť, potom sloučit („očištěná“ data z AdWords a Skliku) a opakovat postup? Nebo je možné data sloučit rovnou?

  2. Martin Matějka napsal:

    Je klidně možné je pročistit najednou, ušetří to nějaký čas. K proištění doporučuji právě OpenRefine, když víte jak na to, je ostranění duplicit a sloučení podobných výrazů (vestavné ledničky vs. ledničky vestavné) na pár kliknutí :-) Doporučuji zajít na školení, které o Refinu vede Filip Podstavec :-)

  3. Michal Binka napsal:

    Pěkný článek, který nastiňuje postup tvorby klíčovky. Jestli chcete opravdu detailní a komplexní návod krok za krokem, jak udělat analýzu klíčových slov, zkuste se podívat na e-knihu Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem (https://www.seoprakticky.cz/seo-kniha-analyza-klicovych-slov-navod-krok-za-krokem/).

    Je to opravdu detailní postup na 150 stránkách s více než 130 screeny aplikací. A nebo můžete vyzkoušet jednoduchý návod postupu https://www.seoprakticky.cz/blog/postup-tvorby-analyzy-klicovych-slov/.

  4. Michal Binka napsal:

    Doporučil bych Vám posbírat všechny relevantní klíčová slova ze všech zdrojů, dát je do jednoho listu v Excelu a až pak se zbavovat duplicit, data očišťovat a následně kategorizovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů