1. prosince skočila EET v ČR rovnýma nohama do ostrého provozu. Proč elektronickou evidenci tržeb v Shoptetu řešíme a proč jsme se spuštění nemuseli my ani klienti bát?
Aktuální informace k 1. 1. 2023 bylo EET zrušeno, pokud vás zajímá více, přečtěte si nový článek o EET na naší Podpoře.
Začneme malou rekapitulací
EET, neboli povinnost elektronicky evidovat tržby,mají všichni, kteří při svých obchodech přijímají platby v hotovosti (sem spadají i v hotovosti vyplacené dobírky), různými šeky nebo stravenkami, ale také online platbou. Diskutuje se, že by online platby mohly být z povinnosti EET vyjmuty, zatím ale povinnost platí i pro objednávky placené online. V praxi to znamená, že o každém takovém prodeji musí být finanční správa informována. O tom si ale povíme o něco níže.
Povinnost EET byla rozdělena do 4 fází podle činností. Pojďme si je připomenout:
fáze – od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
fáze – od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod (tedy valná většina Shoptet klientů),
fáze – od 1. března 2018 – ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, například svobodná povolání, doprava, zemědělství,
fáze – od 1. června 2018 – vybraná řemesla a výrobní činnosti.
První fáze nám už tedy vesele běží a tu další netrpělivě čekáme.
Proč to v Shoptet řešíme?
Jednoduše proto, protože Shoptet už dávno nedělá jen e-shopy, ale systém je plně funkční i pro pokladní systémy resp. elektronické pokladny. A těch obou se EET týká. Přesně tak, nejde totiž jen o kamenné prodejny, stánky či řemeslníky, ale elektronická evidence tržeb se dotkla i e-shopů.
No a protože na platformě Shoptet běží i spoustu obchodů, které nabízejí ubytovací a stravovací služby, museli jsme vše potřebné připravit i pro první fázi, a tudíž jsme si mohli od 1.12. otestovat v ostrém provozu, jak se nám povedlo propojení pro EET připravit. A můžeme s klidem říci, že spolu s klienty jsme to zvládli na jedničku :)
Rozhodně budeme propojení EET dále vylepšovat, zatím jsme jej zprovoznili hlavně pro modul Pokladna (tedy pro objednávky vytvořené přes pokladnu), na kterém poskytovatelé ubytovacích a stravovacích služeb prodávají. Před spuštěním druhé fáze, která se týká valné většiny klientů Shoptetu, budou veškeré přípravy dokončené, abychom splnili povinnosti i pro naše e-shopy a osobní prodeje.
Co je pro propojení potřeba?
V první řadě mít systém od Shoptetu. Jak už jsme psali, systém plnohodnotně využijete jak pro správu e-shopu, tak i pro provoz v kamenném obchodě. A ne, nemusíte se bát univerzálnosti, systém vám poskytne nadupaný software jak pro e-shop, tak pro pokladnu :)
Aby mohlo k EET propojení dojít, je potřeba vyřídit pár byrokratických kroků a následně nastavit data do systému.
V první řadě je potřeba zajistit si přihlašovací údaje do aplikace EET
Ty získáte buď elektronicky na portále správce daně, kde je ale potřeba mít zřízenou datovou schránku, aby vám měli údaje kam zaslat, což trvá cca týden a údaje jsou platné okamžitě,
nebo osobně (tzv. „ústně do protokolu“) na libovolném finančním úřadě, kam musíte přijít osobně a prokázat se platným občanským průkazem. Tam vám vydají autentizační údaje okamžitě v zapečetěné obálce. Tyto údaje budou platné až po 24 hod.
V druhém kroku se přesuneme do administrace obchodu
Nejprve se ujistíte, že máte vyplněné DIČ – a to i v případě, že jste neplátce. V takovém případě je vaše DIČ v podobě „CZ+rodné číslo bez lomítka“ (takže například CZ7008090200).
Plátce DPH nastaví DIČ v sekci Nastavení obchodu (takové DIČ se pak propisuje i na všechny doklady), neplátce nastaví své DIČ v sekci Propojení EET (a to proto, že z tohoto místa se nikam na e-shop ani doklady nepropisuje. Nepředpokládáme, že byste totiž chtěli veřejně uvádět své rodné číslo :))
V sekci Propojení EET následně vygenerujete EET žádost. Tím si vytvoříte soubor s koncovkou .req, který ponese veškeré důležité informace o vašem obchodě – tím vám odpadne zdlouhavé vypisování údajů v aplikaci EET, kam se nyní opět přesuneme.
Nyní přichází ke slovu opět aplikace EET, kde chvíli zůstaneme.
Pomocí autentizačních údajů, které jste získali od finanční správy, se přihlaste do aplikace EET.
Ve svém profilu přidáte novou provozovnu (provozovnou se myslí i e-shop) – v systému bude označená číslem provozovny – to si zapamatujte, budeme jej ještě potřebovat.
Další fází je získání certifikátu. V sekci „Certifikáty“zvolíte „Nový certifikát“, kde si vyberete možnost Nahrát žádost ze souboru.
Tou žádostí je myšlena přesně ta s koncovkou .req, kterou jste si ukládali z administrace obchodu. Stačí ji pouze nahrát a nakonec odeslat žádost.
Zbývá poslední krok – Stáhnout certifikát – bude jím soubor s koncovkou .crt, který si také uložte v počítači, ať ho najdete. Budeme ho také potřebovat.
Pro dokončení třetího a posledního kroku se vraťme opět do administrace obchodu – tady zužitkujeme vše, co jsme na Daňovém portálu doposud získali.
V sekci Propojení EET vyplňte své ID (číslo) provozovny a nahrajte uložený certifikát (soubor s koncovkou .crt) – stránku uložte.
Zobrazí se vám tlačítko Zapnout – a tím propojení EET (pozor, modří už vědí) jednoduše aktivujete :)
Pokud jste prošli těmito kroky, veškeré nastavení máte za sebou a o vše další se už bude starat systém automaticky.
Jak se tedy tržby elektronicky evidují?
V momentě, kdy vystavujete ve svém obchodě (e-shopu nebo na pokladně) doklad pro zákazníka, proběhne mezi systémem a serverem ministerstva financí automatická a rychlá komunikace (rozumějte „bez žádného čekání“), během které dané transakci finanční správa přidělí unikátní kód. A tento kód se automaticky propíše na vystavený doklad, který zákazníkovi vytisknete, nebo odešlete. Finanční správa bude mít tuto transakci zaevidovanou a vy máte svou povinnost splněnou.
V případě, že byste nějaký doklad stornovali nebo smazali, je také potřeba finanční správu informovat. Stačí se přihlásit do aplikace EET, kde můžete daný doklad stornovat pomocí uvedení jejího čísla a mínusové částky.
Proč se tedy nemusíte bát?
Možná jste i vy zaznamenali, že mnoho podniků a obchodů hlásilo, že kvůli EET budou své provozy zavírat. Ať už je zákon o elektronické evidenci tržeb jakýkoliv (nám se nepřísluší ho hodnotit), obavy jsou zbytečné. A rozhodně je zbytečné kvůli tomu zavírat podnik, do kterého jste věnovali čas, energii a peníze. Proč?
Protože si pouze jednou vyřešíte přihlášení k finanční správě (vyžádání autentizačních kódů a nahrání certifikátu) a propojení nastavíte v administraci Shoptet obchodu, o veškerou další komunikaci s finanční správou se pak stará systém sám. Žádná zbytečná práce navíc vám nepřibude. Ke všemu máme zpracovaný manuál, takže si s tím poradíte. A kdyby ne, naše technická podpora vás nasměruje.
Protože pro provozování e-shopu, nebo pokladního systému s EET podporou na Shoptetu není nutné mít žádný speciální hardware. Pracujte na tom, co už máte a znáte. Vzhledem k tomu, že se jedná o webovou službu, tak ji je možné provozovat z jakéhokoliv zařízení – notebooku, tabletu, nebo mobilu. Díky možnosti jednoduše odesílat doklady přes email není nutné mít ani tiskárnu.
Nebudete muset za nová zařízení utrácet.
Nebudete si muset zvykat na nový hardware.
Nebudete muset řešit následné reklamace nového zařízení.
Protože i samotný provoz Shoptet systému (ať už e-shopu nebo pokladního systému) vychází na pár obědů za měsíc. A díky tomu, že si můžete zvolený tarif libovolně měnit a funkce navíc přiobjednávat přímo ze své administrace, velmi snadno tak ovlivníte, kolik za pronájem měsíčně platíte. A že se systém pravidelně a zdarma rozšiřuje a vylepšuje, to už určitě víte.
Protože EET propojení je v systému Shoptet pro všechny zdarma.
Protože i kdyby došlo k jakékoliv legislativní změně, která by se systému v návaznosti na EET týkala, nemusíte ji řešit. My o ní budeme vědět a dopředu uděláme vždy maximum, abychom změny do systému zapracovali. A to samozřejmě zdarma.
Protože finanční správa od vás nedostane žádné informace, které by mohly prozradit nebo jakkoli ohrozit vaše know-how (dodavatele, nákupní ceny, informace o zákaznících)
Využijte situace, která kolem EET vznikla, a získejte náskok před konkurencí! Neztrácejte čas EET kalkulačkami, které řeší situaci jen zdánlivě – co je vám platné, že přes ni můžete vygenerovat kód pro EET, když stejně musíte účtenku nebo fakturu vytisknout separátně znovu (ČOI vám totiž udává povinnost dát zákazníkovi doklad s rozespanými částkami, protože jedině tak může uplatnit případnou reklamaci), ale pořiďte si systém, který vám dokáže usnadnit prodej, zvýšit výdělečnost a efektivitu vašeho obchodu, a který jako bonus EET řeší za vás automaticky!
Dobrý den, budu potřebovat pouze fiskální účtenku – nedaňový doklad, kde bude uvedeno číslo mého daňového dokladu a zaplacená částka a následně další údaje pro EET a ne, jak je zobrazeno výše na ukázce. Bude tento případ v možnosti výběru dokladů?
Šimecký
Veľmi vás chválim, pretože ostatné e-shop platformy mali s EET pomerne veľké problémy a starosti. A to nehovorím ešte o tom koľko vrások to robí samotným majitelom a prevádzkovatelom eshopov.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda mi poradíte, momentálně si to neumím srovnat v hlavě :-). Provozuji dva eshopy, zatím jen dobírka a převod. Potud mi je to jasné :-). Mám však v plánu nasadit platební brány. Tady je jasná registrace k EET. Dále provozuji jako živnostník další obor činnosti, kde se rovněž musím k EET přihlásit. Faktury za vše vystavuji v Pohodě. Mají zde aplikaci na komunikaci s FÚ. No a mě prostě není jasné, když budu s FÚ komunikovat z jednoho místa, tj. z Pohody, kolik potřebuji certifikátů? Jeden nebo na každý shop a činnost zvlášť? Moc děkuji za radu Jana
cituji z webu etrzby.cz: „Podnikatel může mít jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení nebo může získat a využít více certifikátů. Počet certifikátů se odvíjí od potřeb daného podnikatele a je výhradně na jeho rozhodnutí.“
Dobrý den, v současné době si stahuju objednávky do Pohody, kde vytvářím faktury. Tak, jak jsem EET pochopil, v případě platby kartou budu muset vydat zákazníkovi fakturu s potřebnými detaily ihned po zaplacení, tedy třeba ve 3 ráno. Znamená to, že nemohu vystavit fakturu, tak jako doteď, třeba do 3 hodin po obdržení objednávky, ale ihned. Proces, který používám nyní tak nebude možné použít. Můžete mi poradit, jak v tomto postupovat? Skladové hospodářství a účto vedu v Pohodě a chci, aby to tak bylo i nadále. Děkuji
děkuji za Váš dotaz. Takové je však mnohem efektivnější řešit přímo s mými kolegy na technické podpoře, kteří Vám mohou poradit. Stačí si založit testovací verzi e-shopu na stránkách http://www.shoptet.cz, pokud ji ještě nemáte, a kolegům napsat svůj dotaz přes rozhraní Helpdesku (tlačítko najdete v pravém horním rohu administrace).
Dobrý den,
též si stahujeme objednávky do Pohody a až tam vytváříme faktury. S touto otázkou ohledně přijaté platby z platební brány si tu lámeme taky hlavou. Má někdo potuchu, jak to v reálu bude vypadat či co je pro to nutné udělat, aby to splňovalo zákonné lhůty pro EET?
Moc děkuji,
Katka
Dobrý den, Katko, problém je jednoduše v nejednoznačné formulaci paragrafu, který ty lhůty určuje, a v nulovém vysvětlení v důvodové zprávě. Sbíráme informace a lámeme si nad tím hlavu taky, takže až z toho vylámeme nějaký závěr, dáme nějakým kanálem vědět :)
EET je již plně funkční pro tisk účtenek, jak píšeme ve článku, na propojení pro e-shopy (tedy vystavování faktur) stále pracujeme, takže do 1.3. budou všichni naši klienti 100% připraveni.
Dobrý den, budu potřebovat pouze fiskální účtenku – nedaňový doklad, kde bude uvedeno číslo mého daňového dokladu a zaplacená částka a následně další údaje pro EET a ne, jak je zobrazeno výše na ukázce. Bude tento případ v možnosti výběru dokladů?
Šimecký
Dobrý den, Jane, bohužel to možné nebude. Nabízíme pouze účtenku, ve které je všechno najednou.
Veľmi vás chválim, pretože ostatné e-shop platformy mali s EET pomerne veľké problémy a starosti. A to nehovorím ešte o tom koľko vrások to robí samotným majitelom a prevádzkovatelom eshopov.
Marku, děkujeme. Děláme všechno pro to, aby naši klienti vrásky z EET mít nemuseli :)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda mi poradíte, momentálně si to neumím srovnat v hlavě :-). Provozuji dva eshopy, zatím jen dobírka a převod. Potud mi je to jasné :-). Mám však v plánu nasadit platební brány. Tady je jasná registrace k EET. Dále provozuji jako živnostník další obor činnosti, kde se rovněž musím k EET přihlásit. Faktury za vše vystavuji v Pohodě. Mají zde aplikaci na komunikaci s FÚ. No a mě prostě není jasné, když budu s FÚ komunikovat z jednoho místa, tj. z Pohody, kolik potřebuji certifikátů? Jeden nebo na každý shop a činnost zvlášť? Moc děkuji za radu Jana
Dobrý den, Jano,
cituji z webu etrzby.cz: „Podnikatel může mít jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení nebo může získat a využít více certifikátů. Počet certifikátů se odvíjí od potřeb daného podnikatele a je výhradně na jeho rozhodnutí.“
Přeji hodně štěstí v podnikání :)
Konstantin, Shoptet.cz
Dobrý den, v současné době si stahuju objednávky do Pohody, kde vytvářím faktury. Tak, jak jsem EET pochopil, v případě platby kartou budu muset vydat zákazníkovi fakturu s potřebnými detaily ihned po zaplacení, tedy třeba ve 3 ráno. Znamená to, že nemohu vystavit fakturu, tak jako doteď, třeba do 3 hodin po obdržení objednávky, ale ihned. Proces, který používám nyní tak nebude možné použít. Můžete mi poradit, jak v tomto postupovat? Skladové hospodářství a účto vedu v Pohodě a chci, aby to tak bylo i nadále. Děkuji
Dobrý den, Zbyňku,
děkuji za Váš dotaz. Takové je však mnohem efektivnější řešit přímo s mými kolegy na technické podpoře, kteří Vám mohou poradit. Stačí si založit testovací verzi e-shopu na stránkách http://www.shoptet.cz, pokud ji ještě nemáte, a kolegům napsat svůj dotaz přes rozhraní Helpdesku (tlačítko najdete v pravém horním rohu administrace).
Děkuji a přeji krásný den,
Katka
Dobrý den,
též si stahujeme objednávky do Pohody a až tam vytváříme faktury. S touto otázkou ohledně přijaté platby z platební brány si tu lámeme taky hlavou. Má někdo potuchu, jak to v reálu bude vypadat či co je pro to nutné udělat, aby to splňovalo zákonné lhůty pro EET?
Moc děkuji,
Katka
Dobrý den, Katko, problém je jednoduše v nejednoznačné formulaci paragrafu, který ty lhůty určuje, a v nulovém vysvětlení v důvodové zprávě. Sbíráme informace a lámeme si nad tím hlavu taky, takže až z toho vylámeme nějaký závěr, dáme nějakým kanálem vědět :)
Je funkční aplikace EET na komunikaci s FÚ při vystavení faktury v Shoptetu?
Dobrý den, Stanislave,
EET je již plně funkční pro tisk účtenek, jak píšeme ve článku, na propojení pro e-shopy (tedy vystavování faktur) stále pracujeme, takže do 1.3. budou všichni naši klienti 100% připraveni.
Pěkný den, přeji.