E-shopaři se mě často ptají na nový předpis, který se týká bezpečnosti výrobků. Platný je napříč Evropskou unií od 13. prosince 2024 a přináší změny, které se dotknou všech, kdo prodávají výrobky spotřebitelům v EU – včetně e-shopů. Co to pro vás znamená a jak se na to v praxi připravit?
GPSR se vztahuje na všechny výrobky,
👉🏻 které jsou určené spotřebitelům (klasické produkty, které na e-shopu v rámci B2C prodávate)
👉🏻 u kterých jde čekat, že je spotřebitelé budou používat, i když pro ně nejsou primárně určené (například kutilské potřeby, v rámci kterých se při prodeji specializujete na OSVČ, ale víte, že je budou kutilové používat i doma)
Existují kategorie produktů, na které se GPSR nevztahuje. Není to ale proto, že by měly jakákoliv privilegia. Je to většinou proto, že jsou z hlediska bezpečnosti pod přísnějším zákonným drobnohledem. Z oblasti e-shopů tam patří:
Dál pod GPSR nespadají produkty, které už jsou z hlediska bezpečnosti regulované jiným, speciálním předpisem (například zdravotnické pomůcky). Jen pozor: GPSR se jich netýká pouze do té míry, kterou tento speciální předpis podchycuje. Ve zbytku se GPSR uplatní.
Tedy například kosmetika:
Kosmetické výrobky spadají primárně pod nařízení o kosmetických přípravcích, které upravuje jejich bezpečnostní požadavky, označování a odpovědnosti výrobce/dodavatele.
Na kosmetiku se tak uplatní GPSR “jenom zbytkově” – co se týká povinnosti označení na e-shopu a postup v případě hlášení/stažení nebezpečného produktu. Jinak ne.
U každého produktu nabízeného na e-shopu musí být nově uvedené následující informace:
Např. pokud prodáváte skříně, bude uživatelský návod obsahovat, jak skříň smontovat. Oproti tomu bezpečnostní varování může být “Tento kus nábytku může představovat riziko převrácení, zejména pokud není správně upevněn ke stěně.”
Informace by měly být snadno dostupné a srozumitelné pro vaše zákazníky, v českém jazyce.
Tyto informace by měl dodat výrobce produktu spolu s produktem, je ale na vás, abyste je před zahájením prodeje překontrolovali a na e-shop doplnili.
❗️Pokud se zaměřujete i na slovenský trh, je potřeba všechny povinnosti, o kterých tady píšu, splňovat i ve slovenském jazyce. Totéž platí pro slovenské e-shopy, které se zaměřují i na český trh, pak musí totéž splňovat v českém jazyce.
Než výrobek začnete prodávat, je potřeba ověřit, že je bezpečný – jinak ho nesmíte uvést do prodeje. To znamená:
V případě potřeby musí e-shop spolupracovat s úřadem (nejčastěji to bude ČOI), poskytnout požadované informace a přijímat tzv. opatření k nápravě, pokud se výrobek ukáže jako nebezpečný. To zahrnuje například:
Pokud dovážíte výrobky ze třetích zemí, například z Indie nebo Číny, máte podle GPSR i další povinnosti:
Pokud produkty sami vyrábíte, vztahují se na vás ještě tyto povinnosti:
Potřeba dodat bezpečnostní pokyny bude u každého výrobku jiná – i proto je potřeba provést analýzu rizik (bod 1). Varování jsou potřeba tam, kde si průměrný spotřebitel případné nebezpečí laicky neodvodí.
Tedy například:
Pokud prodáváte knihy, je nad slunce jasné, že se můžu při obracení listu pořezat o papír. Takové varování tam psát nebudu.
Pokud ale prodávám třeba knihu, jejíž součástí jsou drobné součástky (třeba na doprovodné hraní divadla při četbě), ke knize dodám varování, aby se tyto části knihy udržovaly mimo dosah dětí z důvodů možnosti jejich spolknutí a udušení.
Pokud se tyto informace nevejdou přímo na výrobek nebo jeho štítek, napište je na obal nebo do příbalového letáku.
❗️Výrobcem jste i v případě, že produkty fakticky nevyrábíte, ale uvádíte je na trh/na e-shopu pod svou značkou.
👉🏻 Na těchto stránkách si můžete zvolit, v jaké pozici z hlediska legislativy jste (výrobce, dovozce, distributor). Na základě toho vám vyjede rozcestník, co všechno musíte splňovat, než dáte produkt na e-shop.
👉🏻 Fajn pomocníkem pro orientaci v oblasti GPSR je například ChatGPT.
Napsat komentář