E-shop jako identifikovaná osoba: jak je to s reklamou na Facebooku a Google Ads?

Identifikovaná osoba. Možná už vás tento pojem nejednou zaujal. Možná tušíte, že jde o nějaké ty trable s daněmi a reklamou na Facebooku nebo Google. Jak to je doopravdy? Týká se vás to? Na to si posvítíme v dnešním článku.

Hned na úvod – pokud je vaše společnost plátcem DPH, nemusíte číst dále. Identifikovaná osoba se týká jen subjektů, které plátci DPH nejsou. Pokud tedy provozujete malý e-shop na IČ nebo s.r.o. a plátce DPH nejste (váš obrat je do 1 milionu korun za 12 předchozích po sobě jdoucích kalendářních měsíců), tenhle článek je přesně pro vás. 

Identifikovaná osoba – trocha té nezáživné teorie

Kdo je vlastně identifikovaná osoba? Podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, se za identifikovanou osobu považuje:

  1. Osoba povinná k dani, která není plátcem DPH, nebo také právnická osoba nepovinná k dani, která kupuje v tuzemsku zboží z jiného členského státu EU a toto zboží je předmětem DPH. Výjimka platí pro osoby, které jsou prostředníkem v takzvaném třístranném obchodu v rámci EU.
  2. Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která není plátcem DPH a která přijme zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku od osoby neusazené v tuzemsku. Týká se to jak zboží, tak služeb.
  3. Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která není plátcem DPH, a která poskytne službu s místem plnění v jiném členském státě. Výjimku má poskytnutí služby, která je v jiném členském státě osvobozena od daně. Tato část se tak týká zejména freelancerů a všeobecně poskytovatelů služeb, kteří poskytují služby firmám mimo Českou republiku. 
  4. Osoba povinná k dani, která není plátcem DPH a která má sídlo nebo provozovnu v tuzemsku a poskytuje vybrané služby v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa.
  5. Osoba povinná k dani, která není plátcem DPH, nebo právnická osoba nepovinná k dani, která kupuje v tuzemsku zboží z jiného členského státu podle § 2b ZDPH.
  6. Osoba, která se dobrovolně jako identifikovaná osoba registruje z důvodů, které teprve nastanou.

A teď trochu lidsky. Identifikovaná osoba se v rámci České republiky chová stejně jako každý jiný neplátce DPH. Jiné už je to u dodání zboží mezi členskými státy, případně i vně Evropské Unie. E-shopů se například týká nákup zboží mimo Českou republiku, na ten také platí konkrétní limit. Pokud částka za nakoupené zboží za kalendářní rok nepřesáhne 326 000 Kč bez DPH, povinnost stát se identifikovanou osobou nevzniká. V opačném případě ano. A co to obnáší? Na to se podíváme za chvíli. 

Jakou roli v tom hraje Facebook, Google Ads a další služby?

Tyto inzertní platformy spadají pod bod číslo 2. Pokud inzerujete na Facebooku, Google a jiných zahraničních platformách, používáte zahraniční službu. Tady už žádné limity nákupu neplatí. Každá koruna, kterou utratíte na zahraniční platformě v rámci své ekonomické činnosti, musí být zohledněna ve vašem měsíčním daňovém přiznání a souhrnném hlášení, které jako identifikovaná osoba musíte podávat. Výjimku mají jen osoby, které reklamu používají jako nepodnikající soukromé osoby. Ptáte se, jak se to rozlišuje v praxi? To, zda máte reklamu pro soukromé nebo podnikatelské účely, vyplňujete vždy přímo na konkrétní platformě, například na Facebooku to zadáváte v Business Manageru.  

Pozor, pokud na zahraničních inzertních platformách neinzerujete, ale naopak získáváte peníze za umístění reklam na vašem webu, úprava identifikované osoby se vás týká také. 

Jak na přihlášku a co dál?

Po spuštění první reklamy nebo splnění jiné podmínky se podle zákona automaticky stáváte identifikovanou osobou. Od té chvíle máte 15 dní na registraci na finančním úřadě. Daňové přiznání a souhrnné hlášení pak podáváte vždy do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém jste službu využili. Pokud ale v některém z měsíců neinzerujete, nemusíte přiznávat nulu. Jednoduše nepodáte nic. 

Také se vás týká vedení evidence výdajů, které se daňovou povinností pojí. Proto si uchovávejte všechny faktury, které vám Facebook, Google nebo jiné platformy vystaví. 

Identifikovaná osoba a její zrušení

Přihlášení k identifikované osobě jde samozřejmě zrušit. V prvé řadě můžete požádat o zrušení se zánikem vaší podnikatelské činnosti. Také to jde v případě, kdy jste za předchozí kalendářní rok nepořídili zboží ze zahraničí za více než 326 000 Kč bez DPH. O zrušení můžete požádat i pokud vám za posledních 6 měsíců nevznikla povinnost přiznat daň z přijatých služeb (tedy 6 měsíců jste neinzerovali na žádné ze zahraničních platforem).

Podnikáte? Nezapomeňte na dobrou účetní

I když máte jen malé obraty, vyplatí se věnovat tomu, v čem jste dobří, a nechat účetní a daňové trable na někom, kdo se v tom vyzná. Schopný daňový poradce nebo šikovná účetní vám vše pohlídá, odešle za vás potřebné dokumenty a postará se, že máte vše správně a včas zaplaceno. A to se podle nás vyplatí – dokonce i s malým e-shopem :)

Zdroje

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Navigace pro příspěvek

  1. Frantisek Jadran napsal:

    Dobrý den, děkuji za článek rád bych se zeptal co tedy platí:

    Pokud částka za nakoupené zboží za kalendářní rok nepřesáhne 326 000 Kč bez DPH, povinnost stát se identifikovanou osobou nevzniká.
    vs.
    Po spuštění první reklamy nebo splnění jiné podmínky se podle zákona automaticky stáváte identifikovanou osobou. Od té chvíle máte 15 dní na registraci na finančním úřadě.

    Pokud zadám první reklamu, tak se musím přihlásit, a pak se na konci roku odhlásit nebo pokud danou částku nepřesáhnu tak těch 15 dní neplatí…

    Děkuji za vaší odpověď

    F. J.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Františku,
      co se týče spuštění reklamy (služby), platí to bez ohledu na částku, kterou za reklamy utratíte. Hranice 326 000 Kč bez DPH platí pro nákup zboží – takže je to jiná kategorie.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů