Ve čtvrtek 5. 4. uspořádala agentura Taste první z letošních restartů, a to konkrétně DATA restart. Já jako zástupce Shoptetu jsem samozřejmě nemohl chybět. Nechceme přece, aby nám a už vůbec ne vám jako našim klientům ujel vlak.
Trochu nepřekvapivě bylo hlavním tématem atribuční modelování, GDPR a trochu překvapivě změna náplně práce analytiků v poslední době.
Martin na reálných příkladech ukázal, jak se mění práce analytika. V minulosti měl analytik často na starost činnosti spojené se správným uchováním dat, vytvářením vlastních hypotéz a jejich vyhodnocováním. Dnes se tahle práce posouvá víc do vlastních návrhů algoritmů a vzorců k práci s pokročilými nástroji jako je Storie, Big Query a dalšími.
Z datových analytiků se tak teď stávají spíš “propojovači” jednotlivých oddělení. Jejich práce se přesouvá k tomu, že jednotlivým oddělením ve firmách pomáhají s tím, jak se správně ptát a interpretovat data. Už to zkrátka není tolik o tom, jak ta data počítat a uchovávat. S tím, že se ale většina příkladů týkala spíš velkých firem.
Tomáš podle mě shrnul největší problémy dnešního marketingového světa, a to je obrovské množství dat z jednotlivých marketingových systémů. A ještě větší problém s vyhodnocováním marketingových kampaní, kdy všichni víme, že last-click je nedostatečné řešení pro většinu současných klientů a markeťáků.
Podívali jsme se na nástroj Owox BI. Ten řeší propojení marketingových dat do jednoho úložiště a umí například jednoduše importovat náklady ze všech systémů do Google Analytics.
Umí také obejít některá omezení Google Analytics tím, že dokáže pracovat s daty z Google Bigquery. Co je ale asi nejzajímavější, umí pracovat s pokročilou atribucí založenou nejen na objednávce, ale na dalších důležitých byznys cílech jako může být registrace nového uživatele, případně přihlášení k emailu. Umí pracovat i s pokročilými atribučními modely.
Proč je důležité to řešit? Zkuste kouknout na video z loňského Google Performance and Branding summit.
Cena tohoto nástroje začíná na 115 USD a umí počítat data driven atribuci. Co mi přišlo super, umí data také rovnou vizualizovat. Pokud jste e-shop, který řeší tisíce objednávek měsíčně, vyplatí se začít nad podobným řešením přemýšlet.
Mimochodem podobnou funkci chystá přímo i Google v nástroji Google Atributtion. Atribuce bude obecně téma, které se začne víc a víc řešit.
Lukáš a Lukáš (náhoda? nemyslím si) myslím většině přítomných trochu rozšířili obzory v tom, jak se dá pracovat s daty získanými v offline světě na základě služby
Cleveranalytics.com, nebo OpenStreetMaps. Na praktických příkladech ukázali, jak například najít vhodné místo pro výdejnu, nebo pobočku.
Musím říct, že Petr mě bavil nejvíc a měl skvělou praktickou přednášku. Ještě jednou díky za ni. Přednáška byla, tedy aspoň podle mě, rozdělena do dvou bloků. První se týkal měření a práce s daty v SaaS systémech jako je právě Shoptet, takže mě potěšila a díky ní předejdeme některým problémům, se kterými bychom se potkali později.
Ale jako takový nečekaný highlight téhle prezentace mě překvapilo, že pokud na svém projektu používáte přihlašování pro klienty přes Google, nebo Facebook login, může to způsobovat špatné připisování konverzí v Analytics. Stane se vám například, že místo Skliku se konverze připíše Facebook / referral v případě, že se člověk přihlásí do košíku přes Facebook.
Jde o podobný problém, který nastává i v případě platebních bran. To, jak odstranit platební brány z Analytics, najdete na blogu od Pavla Jaška přímo tady.
Blog, jak tomu předejít v případě přihlašováni přes tlačítka, pro vás chystáme už brzy!
Pavel z ROIvenue rozvedl víc do hloubky problém s atribucí, na který už upozorňoval Tomáš Baxa a posunul vyhodnocování ještě o level nahoru, když ukázal jak se dají kampaně vyhodnocovat na základě data driven atribuce, ne nad kliky, ale nad daty o zobrazení.
Věděli jste, že na 99,9 % zobrazených bannerových reklam nikdy nikdo neklikne? A to je přesně důvod, proč by vás mělo zajímat, jak banner ovlivnil nákup uživatele i bez toho, aby na něj kliknul.
Bohužel, pořád je problém do těchto systémů dostat data o zobrazeních například z Skliku, nebo třeba YouTube. Za sebe můžu říct, že než se to podaří vyřešit, Impresní atribuce ztrácí trochu význam, aspoň tedy v ČR.
Mirek na třech praktických příkladech ukázal, jak pracovali se segmentací zákazníků za účelem zvýšení tržeb klienta. Z přednášky bych doporučil zapamatovat si asi dvě věci. Tou první je, že i základní segmentace je lepší než žádná. Takže se toho nebojte a jděte do toho. Druhá věc je, že pro většinu případů si firmy vystačí třeba i se základní RFM segmentací. Jak na ni se můžete podívat třeba na přednášce od Honzy Tichého z Media ehmm teda Taste.
Zasloužená pauza na oběd, aneb návrat do školních let.
Dostali jsme pěkně tác, polévku, jídlo jako ze školní jídelny jen bohužel ten šíleně naředěný čaj chyběl, jinak by byla vzpomínka kompletní.
Ale na konferenci se člověk naštěstí nechodí najíst :)
Michal představil, jak pracují s analytikou v případě B2B projektů, které se často vyznačují tím, že mají málo návštěv a ještě méně dat. Zajímavá přednáška rozšiřující obzory, kde Michal ukázal, jak přistupují k analytice víc než ke kvantifikativní metodě, k té kvalitativní. A každý lead i návštěvník je pro B2B projekty důležitý.
V druhé časti se věnoval ukázkam toho, jak řešit některé požadavky GDPR, ale to nebudu rozepisovat. Na Shoptetu se GDPR bát nemusíte stačí když kouknete na náš rozcestník, nebo produktové úpravy.
Honza měl nejvíc geek přednášku celého dne. Samozřejmě myšleno v pozitivním slova smyslu :) Na praktických příkladech ukázal, jak jim neuronové sítě pomohli v byznysu. Například s počítaním druhu plechovek projíždějících po výrobníku. Později ukázal zajímavé zdroje pro lidi, kteří by chtěli s ML, nebo s neuronovými sítěmi začít.
Pokud vás tohle téma zajímá, určitě koukněte:
TensorFlow od Google, který je k dispozici jako open-source pro každého. Za sebe také můžu doporučit kurz na Coursea, ale udělejte si hodně času :)
Na Pavlovi bylo vidět, jak obrovskou zkušenost s byznysem má. Pavel ukázal, jak pomocí dat došli k tomu, že Zonky přesunulo velkou část investic z offline reklamy do onlinu.
Přednáška se hodně nesla v duchu první prezentace s důrazem na to, že přílišná specializace můžou být cestou do pekla a správný analytik by měl být schopný při svých výstupech myslet na všechny podstatné byznysové složky a nakonec mít vlastně selský rozum. Pavlovi tleskám, že se nebál jít s kůží na trh a přiznat všechny zvláštnosti, které se v Zonky stávaly.
Super přednáška, jen bych do GDPR nerad dál zabrušoval, abych z toho pak nemusel vybrušovat. Vše podstatné u nás v helpu, nebo v produktových novinkách. A naše video o GDPR jste už viděli?
Honza nám předvedl, jak se ve firmě nebáli zpřístupnit všechna data – kolik vydělávají jednotlivé projekty, jednotliví klienti, ale i jednotliví zaměstnanci.
Pracujte s daty, zkontrolujte si, jestli využíváte všechny funkce Google Analytics i dalších systémů. Segmentujte své zákazníky a začněte třeba tím, co můžete udělat hned jako je RFM. Připusťte si, že last click není pravdivý a existují lepší modely pro vyhodnocování kampaní.
Ale to, co nepadlo na konferenci, ale je to strašně důležité – machine learning a data driven atribuce nikdy nebudou pro každého. Myslete vždycky na to, že když vám někdo bude nabízet nástroj a zmíní se o AI, nebo machine learningu, většina firem nemá a nikdy nebude mít dost dat pro tyto datově založené technologie.
Jako rychlé poznámky pro vás zapsal Radek Hudák ze Shoptetu :)
Napsat komentář