„Marketing je jeden z nejdůležitějších faktorů pro úspěšné podnikání. Jsme malá rodinná firma a nedokážeme si představit, že by nám sociální sítě spravoval nějaký externista. Marketing musí předávat kus z nás, jedinečnost našich výrobků a filozofii naší firmy,” říká zakladatel a hlava Čokoládovny Troubelice František Bačík.
Vedle marketingu jsme s ním probrali i to, co mu vadí na konkurenci, jak si vede e-shop čokoládovny a co je na něm nejprodávanější nebo jak firma nakládá s vydělanými penězi.
A pokud jste to prošvihli, určitě si přečtěte i první část našeho povídání, ve které jsme se bavili o náročných začátcích podnikání, dovážení surovin z Ekvádoru i o tom, jak byznys čokoládovny zasáhla epidemie koronaviru.
Konkurence je obrovská. Proč se v ní povedlo uspět právě vám?
Já nikdy ty obrovské firmy vyrábějící čokolády za pár korun nebral jako konkurenci. My jsme oproti nim tak strašně malincí a máme úplně jiné hodnoty. Ale konkurencí jsou pro nás malé čokoládovny. A proč jsme mezi nimi uspěli my? Dost možná proto, že – jak říkám – nejsme kopie, ale originál. A hodně je to i o našem příběhu, který spousta těch čokoládoven kopíruje. Na jednu stranu mě to těší, na druhou rozčiluje. Kopírují nejen náš příběh, ale i texty a další věci. Ale to je holt podnikatelské prostředí.
Jste rodinný podnik. Kdo všechno z rodiny ve firmě působí a jak máte rozdělené role?
Základ firmy tvoří má nejbližší rodina, ale samozřejmě máme i pár dalších zaměstnanců, kteří pracují hlavně ve výrobě a v expedici. Moje máma Zdenka má ve firmě velmi důležitý úkol, a to koordinaci úseku výroby a samotnou výrobu čokolády v melanžérech. Sestra Jitka se stará o legislativní záležitosti, například správné označení výrobků etiketami nebo BIO certifikace. Na starost má taky veletrhy a výstavy, vyřizování objednávek v e-shopu, zajištění chodu celého provozu a další organizační záležitosti. Manželka Jitka vyřizuje objednávky, fakturace, účetnictví a částečně e-shop. Je technicky zdatná, takže obsluhuje laser, který využíváme při zakázkové výrobě čokolád, dárkových krabiček a různých dekorací. Navíc řeší všechno, co se týká počítačových serverů a sítí, tedy i propojení e-shopu s účetnictvím nebo programem v expedici. Kamarádka Aneta se stará o e-shop, marketing, grafiku nebo komunikaci se zákazníky ohledně zakázkové výroby čokolád. A v neposlední řadě je tu i můj táta František. Je to jeden z nejpracovitějších lidí, které znám. Několik desítek let žije v Ekvádoru, zajišťuje nám prvotřídní suroviny přímo z plantáží. To je ten hlavní důvod, který z nás dělá jedinou čokoládovnu v České republice tohoto typu. Tím, že jsme velmi malá rodinná firma, musíme všichni vedle práce, kterou jsem zmínil, dělat i spoustu dalších činností. A to jak kancelářských, tak i fyzických a manuálních. Navíc se všichni střídáme při obsluhování naší kamenné prodejny, kterou jsme v Troubelicích otevřeli letos v červnu.
Kdo má na svědomí obaly čokolád?
Ty nejčastěji vznikají ve spolupráci s externími grafiky. Většinou máme o grafice konkrétní představu, kterou předáme profesionálovi, a společně ji pak doladíme.
Rozjezd vaší čokoládovny musel být finančně náročný. Kolik peněz jste museli investovat?
Nad tím radši ani nepřemýšlím. Ale na druhou stranu jsme strašně moc peněz ušetřili na technologiích, protože jsme si stroje vyrobili sami. Dají se sice koupit v zahraničí, ale ceny jsou samozřejmě úplně někde jinde, než když si je sami vyrobíte. Museli jsme ale koupit stroje na temperování čokolády a ty se pohybují řádově ve stovkách tisíc.
Dost peněz vás musela stát i výstavba samotné čokoládovny a skladů.
To ano, ale i tady jsme spoustu peněz ušetřili díky tomu, že jsme si veškeré práce dělali sami. Kromě pokládky krytiny na střechu jsme nepotřebovali žádnou cizí firmu. Když se na to zpětně podívám, byl jeden velký risk, ale od začátku jsem tomu věřil.
Jak se v průběhu let proměnil váš obrat?
Když jsme začínali, prodávali jsme čokolády po kusech, teď jich lidé kupují desítky tisíc. Pořád jsme malá rodinná firma, ale obrat se zmnohonásobil. S tím, že hodně peněz samozřejmě dáváme zpátky do firmy. Každý rok investujeme do nových strojů, vymýšlíme nové produkty, zvětšujeme a vylepšujeme prostory.
Váš e-shop jede na Shoptetu, jak se vám s ním pracuje?
Velmi dobře. Máme tarif Enterprise a využíváme dva ceníky – pro maloobchodní i velkoobchodní odběratele. Líbí se nám administrace, která je přehledná, a můžeme v ní všechno upravovat podle naší potřeby.
Které funkcionality nejvíc oceňujete?
Určitě propojení s dalšími programy jako je Mailchimp, účetní program Pohoda, sociální sítě, Smartsupp, hodnocení na Heurece, Google Analytics, zbožové vyhledávače a spoustu dalšího. Taky využíváme doplňky Otevírací doba, Instagram widget+, Poznámka a příloha k produktu.
Co je ve vašem e-shopu nejprodávanější?
Vedle čokolád patří mezi nejprodávanější produkty například kakaový nápoj k přípravě kakaa slazený třtinovou šťávou, kakaový prášek natural, třtinová šťáva panela bio nebo čokoládová slast, krém z lískových ořechů a čokolády. Hodně oblíbené je i sušené ovoce, které není doslazované ani sířené.
Co podle vás rozhoduje o tom, jestli e-shop bude, nebo nebude úspěšný?
V dnešní době je to v první řadě design a jednoduchost. Dost samozřejmě dělá i reklama nebo organické vyhledávání. Je to takový soubor věcí.
Co je podle vás důležité z hlediska budování brandu?
V budování brandu je strašně moc aspektů, zásadní je samozřejmě dostat se do povědomí lidí. My jsme se snažili jít hlavně cestou kvality, na kterou klademe důraz. A pak taky naším příběhem.
A jak moc je podle vás z hlediska úspěchu celé firmy důležitý marketing?
To je těžká otázka. Je to bezesporu jeden z nejdůležitějších faktorů pro úspěšné podnikání a zaštiťuje spoustu dílčích činností. My ve většině případů řešíme marketing interně. Chceme si být jisti, že všechno, co našim zákazníkům sdělujeme, vychází z pravdivých faktů a nijak se to nepřikrášluje. Jsme malá rodinná firma a nedokážeme si představit, že by nám sociální sítě spravoval nějaký externista, který tady s námi není každý den. Marketing musí předávat kus z nás, jedinečnost našich výrobků a filozofii naší firmy. Proto si všechno rádi děláme sami. Dobrý marketing ale není jen o tom, že prodáváte dobrý produkt. Je potřeba spojit obojí. Stejně tak je hodně důležitá přímá komunikace se zákazníky a jejich spokojenost. Co vidím jako obecný problém u marketingu je to, že nikdo neověřuje pravdivost reklam a každý může o svém podnikání napsat, co chce.
Uvažujete o expanzi?
Ještě ani nemáme pořádně pokrytou Českou republiku, takže nikam nespěcháme. Ale okolní státy nás samozřejmě lákají a už je i něco v jednání. Uvidíme, jak to vzhledem k současné situaci dopadne.
Vraťme se ještě na závěr k úplným začátkům Čokoládovny Troubelice. Když se ohlédnete, co pro vás bylo nejtěžší?
Všechno bylo dost těžké, a to hned od prvního kroku. Abychom měli suroviny nejlepší kvality, musel táta objet spoustu plantáží. A pak pro nás bylo dost náročné vymyslet logistiku – málokdo dováží zboží takhle napřímo. Většinou to funguje tak, že nadnárodní firmy dovezou obrovské množství surovin ze země původu a zákazníci je pak překupují na překladištích v přístavech. U nás je to ale tak, že z Ekvádoru putuje kontejner se surovinami přímo k nám do skladu. Museli jsme se naučit dobře nakombinovat suroviny, protože dovézt 25 tun není jen tak. Potřebovali jsme to rozložit, takže u nás v e-shopu koupíte i sušené ovoce nebo například kávu. Ale abych se ještě vrátil k té vaší otázce, co bylo nejtěžší – nešlo o jednu věc, byl to celý komplex věcí, které jsme museli zvládnout. Najít dobré suroviny, přepravit je do Česka, sestavit stroje, udělat sklad, vyrobit čokoládu a v neposlední řadě ji taky prodat a dostat do povědomí lidí. Tohle všechno bylo těžké. Ale nejtěžší pro mě bylo to, že jsem musel pokrýt spoustu práce a věděl jsem, že je to na úkor rodiny. Že s ní nemůžu trávit tolik času.
Napsat komentář