Rozhovor: České weby jsou příliš komplikované, říká CRO expert Ondřej Ilinčev

()

Rozmluvili jsme pro vás odborníka na UX a optimalizace konverzí, který o sobě tvrdí, že je introvert.  Ondřej Ilinčev má mezi svými klienty nejen Alzu, pomáhá i firmám ze Sillicon Valley. Poznejte architekta, který stráví měsíc v roce psaním odborných blogů a dva měsíce studiem.

ondrej-ilincev-suit

Když se podíváme zpátky do minulosti, tak co jste studoval? Jak jste se dostal k UX?
Obskurně. Já jsem vystudoval architekturu, jelikož jsou oba rodiče architekti. Uprostřed školy jsem zjistil, že design baráku je jen asi 10 % práce, a všechno ostatní je hrozná řehole. V průběhu studia jsem zjistil, že mě baví ty věci spíše prezentovat. Takže jsem dělal plakáty, loga, přičichnul jsem k webům.

Školu jste tedy dodělal?
Ano, jsem oficiálně architekt. Začal jsem dělat weby a UX. V roce 2001 splaskla internetová bublina, takže internetové firmy hodně propouštěly. Tehdy jsem se rozhodl, že to zkusím sám. Mezitím jsem byl ještě pár měsíců v T-Mobilu, kde jsem zjistil, že korporace není nic pro mě. A od té doby to táhnu na sebe.

Vidíte nějakou paralelu mezi architekturou a webdesignem?
Paralela tam je. V tom, že barák nesmí spadnout, musí nějak vypadat a lidem se tam musí dobře bydlet nebo pracovat. Web je to samé. Mým úkolem je, aby lidi web používali rádi, často, a aby vzbuzoval správný dojem. Ale radši budu mít ošklivý web, který bude fungovat a klientovi vydělávat, než naopak.

Co vás na vaší práci nejvíce baví?
To, že vymýšlím věci, které nejsou zřejmé, a řeším drahé problémy. Je to nadstavba běžné analýzy. Když přijde klient, tak samozřejmě zkontroluji základní věci, jako že logo má mít odkaz na homepage apod. Pro mě je však důležité mu nabídnout i přidanou hodnotu a tou je psychologie. Chci přijít na to, jak se lidé chovají. Chci poznat jejich interní motivaci, nebo jak se rozhodují. To dost často není na 1. pohled zřejmý. A na základě této hloubkové analýzy pak web zlepšit.

slideslive_ondrej-ilincev_blok-pripadovych-studii-jak-nabrousit-sekeru

Jak se jako odborník díváte na české weby? Jakou mají podle vás úroveň?
Trochu skrz prsty. Jak mám hodně zpětnou vazbu ze zahraničí, tak vidím, že tam řeší věci, o kterých se tady neví nebo se o nich ví, ale neřeší se. V zahraničí se baví o umělé inteligenci, one-on-one personalizaci a vedení CRO (optimalizace konverzí) interních týmů. Tyto věci jsou v Čechách jako sex na střední škole. Všichni o něm mluví, málokdo ho dělá a téměř nikdo pořádně.

Jak se situace může podle vás zlepšit?
Já bych doporučil vyplout z toho našeho českého rybníčku ven a podívat se, jak to dělají jinde. A strávit víc času učením se od ostatních.

A od koho například?
V zahraničí Baymard Institut, Joana Weibe, Pep Laja, Chris Goward. Podle mě tady v Čechách máme hodně e-shopů. Ale ty mezi sebou bojují cenou, což není nejvhodnější. Z mého pohledu je lepší konkurovat dobrou zákaznickou podporou, rychlejším a levnějším dodáním, přehlednějším e-shopem, zvyšováním loajality zákazníků.

Jaké jsou největší nešvary českých webů z hlediska UX?
Přílišná komplikovanost. Ze zahraničí vidím, že weby jsou až brutálně minimalistické. My se tady snažíme vyjít vstříc všem, takže je z toho pohádka o tom, jak pejsek a kočička spolu vařili dort. Máme také tendence rozmělňovat tah na branku. Já chci, aby každá stránka měla jen jeden cíl, jedno tlačítko. Ta stránka musí dávat smysl a měla by být jednoduše pochopitelná.

Dá se vůbec definovat špatný web/design/logo?
U loga je to subjektivní záležitost. Jsou tam obecně platná pravidla. Ale i se špatným logem můžete udělat skvělý byznys. Třeba Google měl donedávna hrozné logo a nikomu to nevadilo, protože poskytovali skvělé služby.

Kdo si myslíte, že patří k top UXákům v Česku?
Honza Kvasnička, Honza Řezáč, Jan Junek z Proof and Reason, Adam Fendrych z Rohlíku, Lukáš Marvan z AVG, Jirka Šoman z Angelcam nebo Štěpán Doubrava ze Samsungu. Já se ale specializuji spíš na optimalizace konverzí, tam bych zmínil Michala Pařízka z Avastu například. Někteří jsou v korporátech, takže o nich nevím. Každopádně je jich dost. Jenom je obor docela mladý, takže klienti o něj neprojevují ještě tolik zájem.

1918076_960425734071543_7881739537676331530_n
Píšete i odborné blogy. Jaké máte ohlasy?
Samá pozitivní, což mě trochu znervózňuje. Třeba mě pak pomlouvají v hospodě. Čistě podle newsletteru si myslím, že asi něco dělám dobře. Míra otevření je přes 120 %.

Od kdy a jak často je píšete?
Začal jsem před rokem a píšu jednou týdně. Zatím jsem vynechal jen o Vánocích.

Kdo je ideální čtenář vašeho blogu?
Cílovka jsou většinou majitelé firem nebo marketingoví ředitelé, nebo lidi, kteří mají podnikání na webu. Ideální je středně velká firma s málo lidmi a velkým obratem/ziskem. Středně velká proto, že tam není spiknutí babysitterů a řeším věci s vedením, a velkým obratem proto, že při malé návštěvnosti nemůžu použít některé nástroje (A/B testování).

Takže vaši potencionální klienti?
Ano, proto články píšu tak, aby tomu rozuměl zasvěcený laik. Nepíšu to pro ostatní UXáky. Takže můj hlavní cíl je, aby klient rozuměl tomu, proč má určité změny udělat. Vše dokládám příklady a studiemi. Ale nakonec vždycky řeknu: Je potřeba to otestovat.

Jaký je hlavní důvod, kvůli kterému by si klient měl vybrat právě vás?
Protože mu vydělám nejvíc peněz za nejmenší úsilí. Já na to jdu hodně přes čísla a analyticky. Není to samozřejmě na úkor kreativity, ale v zásadě mi volají spíš kvůli jistotě. Jistotě toho, že moje doporučení bude mít pozitivní vliv na chod firmy.

Máte české nebo zahraniční klienty?
V zásadě se přeorientovávám i na český trh. Dosud to bylo spíše zahraničí, což je fajn. I finančně. Ale někdy ty časové posuny byly hrozné. Třeba jsem dělal pro firmu v Sillicon Valley. Já jsem šel v 6 večer na trénink, a oni si dělali první kafe. Bylo nutné to zkoordinovat. Dá se to, ale na úkor rodiny, což jsem nechtěl. Z tohohle pohledu je ideální Evropa a Jižní Afrika.

Setkal jste se již během kariéry s nějakou kuriozitou? Nějaký zvláštní požadavek klienta nebo hodně originální web?
Setkal jsem se s tvrdošíjnými klienty, většinou majiteli firmy, kteří to měli jako vlastní dítě. Takže si mě najali, vyslechli, a pak si to udělali po svém. Ale i s tím se dá pracovat.

Na vašem webu ilincev.com jsem se dočetla, že také vyučujete na univerzitách i ve firmách. O čem?
Zrovna jsem měl celodenní workshop na praktický UX. Spousta firem si totiž snaží vyškolit vlastní interní tým. A občas si střihnu nějakou prezentaci nebo přednášku, například na UMPRUM. Teď budu mít workshop na Marketing Festivalu, na který se moc těším a zároveň jsem z toho nervózní.

Co vás ještě baví kromě UX?
Bojové umění. V jiu jitsu mám už 3 roky hnědý pásek a pořád se nemůžu dokopat k černému. A teď jsem začal hrát na klarinet.
313098_2395483099806_111647456_n

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Michal Tuschl napsal:

    Absolutní souhlas s tím, že v zahraničí se (především nové) weby dělají hodně minimalisticky a téměř vždy to pomáhá orientaci a snadné ovladatelnosti. Jako příklad mohu uvést většinu webů státní správy a institucí v UK, NZ, nebo AU. Jinak inspirující čtení, díky!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů