Ve světě online nakupování je konkurence tak vysoká, že je třeba svůj e-shop nejen dobře provozovat, ale i chránit. S tím má co do činění ochranná známka. Co je ochranná známka, proč ji registrovat a jak ji využít ve vašem e-shopu? Pojďme se na to společně podívat.
Abychom se mohli vnořit do problematiky ochranné známky v oblasti e-shopů, musíme nejdříve definovat známku samotnou.
Ochranná známka je označení, které je tvořeno písmeny, slovy, číslicemi, obrázky či jejich kombinací a dále také tvarem výrobku nebo obalu. To znamená, že za ochrannou známku můžeme považovat název firmy, logo, slogan, obal produktu či samotný produkt, ale také například internetovou doménu. Obecně můžeme pojmenovat dvě hlavní její funkce:
Ochrannou známku lze registrovat za poplatek na Úřadě průmyslového vlastnictví. Po úspěšném procesu registrace platí po dobu 10 let a její vlastník má právo u své značky používat označení Ⓡ. K registraci je vhodné využít odborné pomoci. Jedná se totiž mimo jiné o časově náročnější proces a bez hlubších znalostí lze leccos pokazit. Celý proces je možné nyní rovněž absolvovat online.
Přesná definice a další informace jsou k dispozici v § 1 zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách.
Vlastníte e-shop. Je to něco, na co jste hrdí. Jeho vybudování, vytvoření samotné značky, podpora image, propagace a spousta dalších věcí okolo od výroby přes nákup produktů až po jejich prodej si vyžádaly kromě značných finančních nákladů také spoustu úsilí a času. Nepochybně.
A teď si představte, že někdo může přijít a vše vám to vzít. Je to samozřejmě trochu nadsazená představa, ale vaše podnikání na internetu může být značně poškozeno. Vadilo by vám, kdyby někdo používal název vašeho e-shopu? Nebo kdyby někdo vaše produkty pokládal za své? Tomu lze předejít včasnou registrací ochranné známky.
Tím se dostáváme k otázce, jak vlastně ochranná známka ochrání naše e-shopy:
Existuje ale výjimka, kdy můžou jiní výrobci nabízet vaše produkty. Nesmí to ale narušovat obecné obchodní zvyklosti a ani budit dojem, že se jedná o autorizovaný prodej. Zjednodušeným příkladem může být autoservis specializující se na určité značky, se kterými nemá žádný oficiální vztah. Přesto může používat jejich ochrannou známku pro informovanost veřejnosti, že opravují právě tyto značky aut.
Na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví kromě rozšířených informací o ochranné známce, potřebných náležitostí a registračního formuláře nalezneme i databázi ochranných známek jak na národní, tak na zahraniční úrovni.
Kromě toho můžete získat inspiraci, jaké druhy značek lze úspěšně zaregistrovat. To vám může pomoct při váhání, zda má smysl podávat žádost o registraci.
Na registraci značek, které jsou podobné již existujícím, rovnou zapomeňme. To nestojí ani za žádost. Dalším nejčastějším problémem jsou obecné názvy. Dejme tomu, že by se náš e-shop jmenoval kocka.cz. Prodávali bychom krmivo pro kočky. S registrací ochranné známky bude určitě problém. Naopak kdyby se název vůbec neshodoval s oborem činnosti, například prodávali bychom počítačové komponenty, byla by registrace s velkou pravděpodobností úspěšná. Skvělým příkladem je americká firma Apple (v českém překladu jablko), jejichž činnost nemá s jablky nic společného.
Ideálním příkladem značky, kterou lze také bez problému zaregistrovat, je unikátní název či logo. Tedy například slovo, které běžně neexistuje. Opět velice zdařilým příkladem je společnost Google, z které se právě díky svému názvu stala velmi silná značka.
Napsat komentář