Jak komunikovat na sociálních sítích v době, kdy se hlad po autenticitě střetává s obsahem generovaným umělou inteligencí? Jaké formáty budou trendovat, jaká témata zajímají uživatele a jaké výzvy se před značky postaví?
Máme pro vás přehled klíčových trendů, které ovládnou sociální sítě v roce 2025. Hodí se je znát. Ne proto, abyste je slepě následovali, ale abyste z nich dokázali vytěžit maximum pro svou značku.
V předchozích letech jsme mohli na sociálních sítích vidět, že nejvíce pozornosti získají značky, které se dokážou oprostit od reklamní dokonalosti. Co vlastně ale popularitu autenticity a jisté surovosti způsobilo? Kromě skutečnosti, že lidé věří spíše dalším lidem než reklamě, se dají vysledovat i dva důležité faktory, které styl komunikace na sociálních sítích ovlivnily:
Ta vyrůstala v digitálním prostředí a realistické vjemy jsou pro ni díky tomu atraktivnější, ať už jde o komunikaci značky, nebo tvůrců. Stylizovaný a rádoby dokonalý obsah budí zejména v mladších lidech pocit vlastní nedostatečnosti a je pro ně velmi těžké se s ním ztotožnit.
Lidé začali více sdílet každodenní momenty, aby se navzájem udrželi ve spojení. Podobně reagovaly také značky, které byly odkázány na méně profesionální obsah. Lockdowny zvýšily popularitu platforem pro sdílení krátkých videí (Instagram, TikTok) a své místo si našla třeba i síť BeReal zaměřená na sdílení obsahu v reálném čase, která na konci roku 2022 překonala 50 milionů stažení. Za zmínku stojí také nárůst zájmu o téma duševního zdraví nebo podpory lokálních podniků.
Je to standard, který lidé očekávají. Přesto zůstává pro mnoho firem výzvou, jak autenticitu skutečně žít a ne ji pouze předstírat. Příkladem úspěšné autentické komunikace může být třeba značka Patagonia, která staví na dlouhodobé podpoře udržitelnosti.
Naopak značky, které autenticitu předstírají nebo vypouštějí jen reklamní příspěvky, riskují, že o ně lidé ztratí zájem – 68 % uživatelů sociálních sítí přestává značku sledovat nebo si skryje její obsah, pokud ho nepovažuje za autentický (The Social Media Consumer Report, Hootsuite, 2024).
EGC (employee generated content) jsme na sítích mohli hojně vnímat už v roce 2024 a dá se předpokládat, že letos tento trend zesílí. EGC naplňuje potřebu autentického obsahu a zaměstnanci sdílející svůj každodenní pracovní život posilují brandovou důvěryhodnost i hodnoty. Jinými slovy: když vás podporují i dělníci ze skladu, asi nebudete úplně špatní.
Podívejte se na příklad značky GoldBee.
Touha po uvěřitelnosti se bude více propisovat i do influencerských spoluprací, které se prohloubí. Tvůrci a osobnosti sdílející jeden slevový kód za druhým v očích uživatelů klesají. Věřit budeme těm, kteří se do spolupráce se značkou ponoří a budou součástí nejen její komunikace, ale i vývoje a testování samotného produktu ještě před uvedením na trh.
Na příklad „kvalitní” spolupráce s ambasadory se můžete podívat třeba u české značky Živina, která prodává produkty vytvořené s kreativní kuchařkou a influencerkou Ta Thuy Dung (Chilli Ta).
Značka spolu s kuchařkou uvedla na trh třeba pesto ze shiitake hub, chilli pastu nebo jablečné čatní. Díky tomu, že byla ambasadorka takto hluboce ponořená do spolupráce, působí jednotlivé výstupy na sítích autentičtěji.
V roce 2025 bude používání umělé inteligence pro rychlejší tvorbu kreativ, testování formátů a generování nápadů standardem. Už nyní tvůrci a marketéři takřka denně pracují s AI nástroji a editory s integrovanou AI. Samotné sociální platformy jdou tomuto trendu také naproti: Meta například plánuje zavést nové AI nástroje v oblasti tvorby kampaní přímo v uživatelském rozhraní, angažovat se bude také v překladu mluvené řeči do cizích jazyků.
Novinky nás čekají i mimo tvorbu obsahu. Jednou z těch největších bude Meta AI Studio, které Meta aktuálně zpřístupňuje na zahraničních trzích. Značky v něm mohou vytvořit personalizovaného chatbota integrovaného do Instagramu, WhatsAppu i Messengeru. Tento chatbot představuje polidštěný charakter s možností nastavit mu vlastní „osobnost“ a komunikovat v preferované tonalitě. Chatbota lze propojit s externími aplikacemi, například pro plánování schůzek v kalendáři nebo poskytování personalizovaných doporučení.
Ruku v ruce s větším zapojením AI do komunikace na sociálních sítích přicházejí i nové výzvy, kterým budou značky čelit. Dá se předpokládat, že uživatelé budou k obsahu vytvořenému AI kritičtější a značky budou muset hledat rovnováhu mezi technologií a tzv. „human touch”, aby si zachovaly důvěryhodnost. Zároveň poroste tlak na regulaci AI, zejména ve vztahu k ochraně dat a transparentnosti. Značky tak budou muset jasně komunikovat, kdy a jak AI používají.
Pamatujte na to, že budoucnost v komunikaci značek na sítích nebude o tom, co AI dokáže vytvořit, ale jak dobře ji dokážete kombinovat s lidskou kreativitou a autentičností.
Sociální sítě v dnešním světě nabízejí obrovské množství dat – uživatelé denně generují miliony zmínek, příspěvků a recenzí. A protože je díky AI nástrojům nyní jednodušší tyto zmínky monitorovat a analyzovat, můžeme pozorovat právě vzestup odvětví social media listeningu. Jde o proces monitorování zmínek o značce, produktech, konkurenci nebo klíčových tématech (nejen) na sociálních sítích. Patří sem i vyhodnocování sentimentu, který může být pozitivní, negativní nebo neutrální.
V roce 2025 budou na sítích krátká videa ještě dominantnější, protože platformy tento formát upřednostňují ve svých algoritmech. Radovat se z toho mohou i malé značky – je to příležitost, jak s relevantním, autentickým a zábavným obsahem dosáhnout virálního úspěchu, a to bez ohledu na počet sledujících.
Tvorba krátkých videí bude díky plánovaným inovacím ze strany platforem snazší než dříve. Například Instagram plánuje uvést vlastní aplikaci Edits, která nabídne natáčení, postprodukci i řadu vizuálních efektů a šablon. Do hry se přidává také LinkedIn, který testuje nový kanál pro krátká videa, čímž tento obsah expanduje i na méně tradiční platformy.
Klíčem k úspěchu bude i nadále „hook” – prvních pár sekund, které rozhodují, jestli divák zůstane. Může jít o nečekané vizuální prvky, vzbuzení emocí nebo využití aktuálních trendů.
Celkem nově můžeme na sociálních sítích pozorovat i strategické zapojování značek do diskuzí pod příspěvky tvůrců. Tento přístup nabízí značkám příležitost získat větší viditelnost a oslovit nové publikum. Skvělým příkladem je třeba Duolingo, které díky humorným a někdy až drzým komentářům pod příspěvky tvůrců dosáhlo masivního růstu povědomí o značce a zvýšení engagementu na vlastním profilu.
O co se budeme na sítích v roce 2025 nejvíce zajímat? Kromě toho, že nás v Česku čekají události jako parlamentní volby nebo otevírání zapečetěné obálky T. G. Masaryka, trendovat budou velmi pravděpodobně i tato témata:
Načerpali jste z článku inspiraci pro komunikaci na sítích? Dejte nám vědět, co vás nejvíc zaujalo.
Napsat komentář