Často se mluví o tom, že SEO konzultanti a PPC konzultanti jsou dva znepřátelené tábory. Jedni tvrdí, že ta jejich činnost funguje lépe a za tu druhou nemá smysl utrácet. Já si myslím, že je to hloupost a že u většiny projektů se vyplatí vymyslet kombinovaný model, kdy budeme využívat potenciál obou cest propagace. Jak se v tom ale má vyznat provozovatel menšího eshopu? Pojďme se na to podívat.
Optimalizace pro vyhledávače – tedy SEO – lze vysvětlit jako soubor činností a kroků, které mají za cíl zvýšit viditelnost webu v přirozených tedy neplacených výsledcích hledání ve vyhledávačích Seznam či Google. Hlavním stavebním kamenem SEO je analýza klíčových slov a správný návrh architektury webu. Proč je to tak důležité a jak se analýza klíčových slov dělá, jsme již probrali.
Zkratka PPC je odvozena z anglické fráze Pay Per Click – tedy platba za klik – jinými slovy placená reklama ve vyhledávačích. Klient nabije do reklamního systému Adwords či Sklik finanční částku, kterou posléze při zobrazování reklamy návštěvníci jeho webu „proklikávají“.
Nelze jednoznačně říct, do kterého reklamního kanálu se vám vyplatí více investovat. Existují obory, kde bude fungovat lépe SEO, existují ale i obory, kde SEO nebude fungovat vůbec a naopak PPC pofrčí skvěle.
Nutno předeslat, že SEO je podstatně širší, než zde popisuji v tomto článku. Dnes se tu omezíme jen na přirozené výsledky hledání. Také PPC je daleko širší pojem – pro účely tohoto článku chápejme PPC jen jako placenou reklamu ve vyhledávání.
Ale teď se pojďme se ale podívat na konkrétní plusy a mínusy
Výhodou je, že ať se pustíte do SEO nebo do PPC, ty základní věci mají obě varianty společné.
Provozuji internetový obchod SmallCars s modely aut a protože jsem se dlouho předtím živil jako SEO konzultant, myslel jsem si to také. SEO mi jede dobře, nepotřebuji přeci ještě platit kredit do PPC.
Když jsem se ale rozhoupal to zkusit a domluvil jsem si konzultanta, nestačil jsem se divit. I přes to, že se nám v SEO daří opravdu docela dobře, obrat se zvýšil cca o 20%.
Důležité je u PPC kampaní hlídat, kolik jsou náklady na získání jedné konverze. My se například pohybujeme okolo 5% nákladů, což je skvělý výsledek. Také do PPC investujeme čím dál tím víc – už jsem pochopil, že se to opravdu vyplatí.
Martine, pěkný článek, díky. Jen u SEO a klíčových slov (not provided) a že nejdou dohledat v Google Analytics – toto platí pro Google, pro Seznam.cz (zatím) ne. U Seznamu stále vidím přes jaká slova návštěvníci chodí, jak moc jsou konverzní apod.
Martine, jo, máš pravdu, díky za doplnění :-) M.
Pěkně napsáno. Myslím, že pro většinu e-shopů by vůbec nemělo být otázkou jestli SEO nebo PPC, ale jak oba kanály využít co nejefektivněji.
Nejsem Lukáš ale to nevadí. MSIE má blokování reklam nastaveno po instalaci. Takže pokud jsem BFU a nic neměním, tak se mi reklamy nezobrazují (tudíž cca 35% populace) Pokud používám jiný prohlížeč, tak to dělám proto, abych využil i další funkce, které nabízí (tudíž i blokování reklam). To je zbytek. Reklamy se Tím pádem zobrazují především na mobilech a podobných zařízeních. V PC už to je spíš vyjímka.
Na svém webu si webu i statistiku prohlížečů s blokováním reklamy. Odtamtud mám číslo cca 60%. Další procenta jsou ti, které můj web nezajímá.
Tohle mne zaujalo, můžete mne odkázat na nějaký relevantní zdroj, statistiku nebo data kde je to co píšete potvrzeno? Mě se to totiž moc nezdá. Podle těchto http://www.quora.com/What-is-the-percentage-of-Internet-users-that-employ-AdBlock-Plus-or-similar-ad-blocking-plugins informací je to takto „Ad-blocking is higher in the US and EU: top countries are Austria (22.50%), Hungary (21.52%) and Germany (19.44%). Average in the US is 8.72%“. Takže bych si dovolil o vašem tvrzení dost výrazně pochybovat.
Ještě bych doplnil, že AdBlock a podobné samozřejmě PPCčka v mnoha případech pouští (minimálně v SERPu), protože prostě různé dohody, technická omezení apod.
A k otázce, zda se PPC vyplatí: pokud je nastavíte, spočítate a opečováváte správně, tak velmi. Doporučoval bych se přeptat u libovolného většího českého e-shopu spravovaného šikovným PPCčkařem (Větrovka, H1.cz, B2BGroup.cz, …)
Doporučoval bych Bunakovi si příště informace ověřit nebo ještě lépe otestovat :-)
Testuji v prohlížeči existenci objektu (rozšíření) pro blokování reklamy. Nic jiného nedělám. Můj web je poněkud specifický a je možné že na něj chodí více uživatelů, kteří o práci s PC „něco“ vědí. Tudíž číslo 63.2, které mám ve statistikách může být zavádějící. Ale pod 50% to asi neklesne.
Sám jsem zkoušel PPC reklamu nastavit ve spolupráci s jedním kolegou, kterého webový marketing už pár let živí. Zkoušeli jsme to i na „konkurenční slova“ ale nepřivedlo to ani 2% návštěvníků. Tudíž úspěch téměř neměřitelný. Právě na to konto jsem začal zjišťovat existenci blokování reklamy v prohlížečích.
Jin ak pokud by vás celé téma zaujalo do hloubky, doporučuji k přečtení skvělou studii http://clarityray.com/Content/ClarityRay_AdBlockReport.pdf a zde je návod jak to měřit v rámci statistik návštěvnosti http://www.statstory.com/how-many-users-block-your-ads-find-out/
Jen dotaz, jak používat PPC, když 90% lidí v ČR má v prohlížeči blokování reklam? Vyplatí se investovat?
Z čeho vycházíte, že 90% lidí ma blokované reklamy? Je to mylná informace. Naposledy jsem někde četl, že systémy jako adblock a podobně používá přibližně 1% populace :-)
MSIE má blokování reklam nastaveno po instalaci. Takže pokud jsem BFU a nic neměním, tak se mi reklamy nezobrazují (tudíž cca 35% populace) Pokud používám jiný prohlížeč, tak to dělám proto, abych využil i další funkce, které nabízí (tudíž i blokování reklam). To je zbytek. Reklamy se Tím pádem zobrazují především na mobilech a podobných zařízeních. V PC už to je spíš vyjímka. Na svém webu si webu i statistiku prohlížečů s blokováním reklamy. Odtamtud mám číslo cca 60%. Další procenta jsou ti, které můj web nezajímá. – See more at: http://blog.shoptet.cz/dejte-o-svem-e-shopu-vedet-4-souperi-seo-s-ppc/comment-page-1/#comment-114169
MSIE má blokování reklam nastaveno po instalaci. Takže pokud jsem BFU a nic neměním, tak se mi reklamy nezobrazují (tudíž cca 35% populace) Pokud používám jiný prohlížeč, tak to dělám proto, abych využil i další funkce, které nabízí (tudíž i blokování reklam). To je zbytek. Reklamy se Tím pádem zobrazují především na mobilech a podobných zařízeních. V PC už to je spíš vyjímka. Na svém webu si vedu i statistiku prohlížečů s blokováním reklamy. Odtamtud mám číslo cca 60%. Další procenta jsou ti, které můj web nezajímá.
Myslím, že je nejlepší kombinovat obojí.
Stejne jenom 30% lidi klika i na PPC i na SEO vysledky, to znamena ze 70% lidi pro obe dve varianty jsou unikatni.