Dnes pokračujeme slíbeným přehledem způsobů, jak efektivně a v souladu se zákonem získávat odběratele pro obchodní sdělení zasílaná e-mailem.
Prvním aspektem, který je nutné při volbě strategie získávání kontaktů pro e-mailingu brát v potaz, je právo. Zasílat reklamu můžete pouze uživateli, který aktivně vysloví souhlas s jejím odběrem.
V zásadě je tedy teoreticky a nadneseně možné postavit se na ulici a nabízet kolemjdoucím možnost se zapsat k odběru vašeho newsletteru. Neuspějete. Zpravidla totiž musíte odběratelům za opt-in (přihlášení se k odběru) něco dát.
Většina e-shopů oslovuje zákazníky s možností odběru newsletteru ve 3 situacích:
Při objednávce – patrně nejrozšířenější způsob získávání kontaktů. V procesu objednávky je ukryto políčko „Souhlasím se zasíláním obchodních sdělení“. Zde lze očekávat nezanedbatelné množství nových kontaktů. Zároveň při správné analýze a dobré strategii můžete na základě předchozích objednávek sestavovat skutečně atraktivní nabídky a lze očekávat i poměrně slušný konverzní poměr.
Při návštěvě stránky:
o V Česku je patrně nejznámějším příkladem webu využívající této cesty slevový portál Slevomat, který, vstoupíte-li na jeho stránky, překryje obsah webu nabídkou zasílání informací o probíhajících slevách. Některé e-shopy vás bez souhlasu vůbec nepustí k prohlížení stránek. Tato varianta je patrně nejvíce invazivní a mnoho uživatelů může i odradit. Doporučujeme spíše nabídnou požnost přihlášení k oběru méně agresivní cestou.
Téměř každý e-shop, který zasílá e-mailovou reklamu, má zároveň někde na stránce umístěno políčko, kde se můžete k odběru novinek přihlásit. V drtivé většině případů je zde však procento opt-inů zanedbatelné. Můžete jej zvýšit tím, že uživatelům řeknete, co jim za souhlas nabídnete (budou jako první vědět o novinkách, poskytnete jim slevu a podobně). Pomůže i když jim ukážete vzorový newsletter.
Relativně zajímavou cestou je nabídnout odběr newsletteru ve chvíli, kdy například nemáte požadované zboží skladem. Výzvě „Bohužel v tuto chvíli toto zboží nemáme skladem. Pokud chcete, můžeme vám zaslat e-mail, až dorazí,“ může podlehnout nemálo koupěchtivých. Ani zde nezapomeňte na kouzelnou formulku „souhlasím se zasíláním obchodních sdělení“.
Při registraci – získávání svolení pro zasílání e-mailingu při registraci účtu v e-shopu je typické zejména pro exkluzivní „nákupní kluby“. U těchto kontaktů, obdobně jako u těch získaných během objednávky, je poměrně snadné e-maily personalizovat. Na personalizaci myslete již při tvorbě databáze. Promyslete si, jak byste chtěli databázi segmentovat a podle toho požadujte po uživatelích informace (ženy vs. muži, různá témata, věk apod.)
Dobrá rada zlého marketéra: Políčko souhlasu se zasíláním newsletteru zaškrtněte automaticky. Získáte tak více kontaktů, než kdyby bylo v základní variantě nezaškrtnuté.
Získat kontakty pro e-mailing je však možné i celou řadou dalších cest, kdy si mnohdy uživatel ani neuvědomuje, že svolení dává.
Uspořádejte soutěž, do které se přihlásí zákazník, který vám dá svou e-mailovou adresu. Souhlas se zasíláním obchodních sdělení stačí uvést v podmínkách soutěže, která musí návštěvník pro účast v soutěži přijmout.
Připravte například on-line kurz zdarma s registrací e-mailem. Gendrově nekorektně řečeno, mnohé ženy rády souhlasí ze zasíláním e-mailu, pokud je váš e-shop s potřebami pro tvořilky naučí uháčkovat velikonočního beránka.
Propagujte odběr newsletteru na sociálních sítích. Výměnou za slevový kupón můžete získat nemálo opt-inů.
Připravte užitečnou/zábavnou/originální aplikaci na Facebooku. Zde je velmi snadné získat uživatele, kteří potvrdí, že váš newsletter chtějí dostávat.
Databázi nenakupujte
To nejhorší, co můžete udělat, je zakoupit kompletní databázi kontaktů. Nejen, že nevíte, odkud databáze pochází a často můžete být na hraně zákona, problematická je i práce s haldou e-mailových adres, ke kterým nemáte potřebný kontext. Nákupu tisíců kontaktů se proto obloukem vyhněte.
Důležité je odběratele neztratit
Není ani tak složité odběratele pro newslettery získat. Větším problémem je jej skutečně zaujmout a neztratit. O tom, jak vhodně koncipovat obsah sdělení, bude mluvit příští článek.
Zákazníkovi (někdo, kdo už s vámi obchod udělal) je možné posílat nabídky automaticky, ale s možností opt-out (myslím opt-out bez překážek a nejlépe na jeden klik)…
Nebo ne?
zákon není v této věci zcela jednoznačný. Dříve se tvrdilo, že stačí, pokud zákazník nevysloví nesouhlas se zasíláním obchodních sdělení. Tím je však právě neodškrtnutí předvyplněného souhlasu. Nelegální je získání jakékoli adresy od třetí strany nebo využívání adresy, kterou jste nezískali při obchodním styku. Využívat tedy můžete adresy dodavatelů, odběratelů nebo jiných obchodních partnerů, kteří nevysloví nesouhlas se zasíláním obchodních sdělení. V praxi to znamená, že pokud dostanete vizitku od dodavatele, můžete mu zasílat newsletter. U zákazníků je vždy lepší (z hlediska přísných ČOI a ÚOOÚ) možnost vyjádřit nesouhlas do procesu vložit.
Pokud jde o možnost co nejsnazšího opt-outu, tu musí obsahovat jakýkoli newsletter.
Zákazníkovi (někdo, kdo už s vámi obchod udělal) je možné posílat nabídky automaticky, ale s možností opt-out (myslím opt-out bez překážek a nejlépe na jeden klik)…
Nebo ne?
Zdravím,
zákon není v této věci zcela jednoznačný. Dříve se tvrdilo, že stačí, pokud zákazník nevysloví nesouhlas se zasíláním obchodních sdělení. Tím je však právě neodškrtnutí předvyplněného souhlasu. Nelegální je získání jakékoli adresy od třetí strany nebo využívání adresy, kterou jste nezískali při obchodním styku. Využívat tedy můžete adresy dodavatelů, odběratelů nebo jiných obchodních partnerů, kteří nevysloví nesouhlas se zasíláním obchodních sdělení. V praxi to znamená, že pokud dostanete vizitku od dodavatele, můžete mu zasílat newsletter. U zákazníků je vždy lepší (z hlediska přísných ČOI a ÚOOÚ) možnost vyjádřit nesouhlas do procesu vložit.
Pokud jde o možnost co nejsnazšího opt-outu, tu musí obsahovat jakýkoli newsletter.
Hezký den