Dnešní článek přináší základní údaje o právních úpravách týkajících se reklamy jak on-line, tak off-line .
Zákon o regulaci reklamy zakazuje reklamu:
Klamavou bude reklama vždy, pokud obchodník neoprávněně používá značku jakosti nebo jiné obdobné označení, nepravdivě prohlašuje, že výrobek nebo poskytnutá služba může vyléčit nemoc, zdravotní poruchu nebo postižení.
Vedle toho, podle zákona, nic, co má propagovat váš produkt, nesmí:
Důležité kromě toho je, aby reklama neuváděla zákazníka v omyl a ten se tak mohl rozhodnout na základě relevantních informací.
Specifickou kapitolu tvoří nevyžádaná reklama. V prostředí internetu se jedná zejména o obchodní sdělení rozesílaná e-mailem. K podmínkám jejich rozesílky se dostaneme v jednom z dalších článků.
Nesmíte se uchýlit ani k nekalým obchodním praktikám. To je jednání, které právní řečí nesplňuje „požadavky odborné péče“ a současně může podstatně ovlivnit rozhodování zákazníka tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. To, zda by rozhodnutí jinak učinil, se vždy posuzuje z hlediska průměrného člena cílové skupiny.
Osoba, jejíž „projev osobní povahy“ chcete v reklamě využít, musí s takovým účinkováním předem souhlasit. Platí to u zobrazení podobizny, zveřejnění obrazových či zvukových záznamů, vlastního jména, dopisů a vlastně jakéhokoli dalšího využití konkrétního člověka.
Pro reklamní účely nemůžete využít ani záznamy, které sice vlastníte, ale byly získány za jiným účelem. Chcete-li tedy například na Facebooku spolu se zvláštní akcí na prodej campingového vybavení využít fotografii z dovolené, kterou vám poslal s díky za nový stan váš zákazník, musí vám k tomu dát dodatečně souhlas.
Velký problém představují testimoniály. Pokud chcete tyto osobní děkovné vzkazy využít na svém webu, musí být vždy autentické a musíte mít souhlas autora. Pokud je chcete nahradit vlastním výtvorem, dopouštíte se nekalé soutěže a porušujete zákon.
V reklamě můžete využít i výrobek třetí strany. Jeho použitím ale nesmíte:
Příklad: Jste prodejce oblečení a pořádáte soutěž, kde je hlavní cenou iPhone 5. iPhone koupíte.
Komplikované je využívání různých událostí v reklamách. To samozřejmě je možné, vždy však pouze tak, aby použití nepoškozovalo její dobré jméno. Nelze žádat, aby prodejce sportovního vybavení nevyužil před finále Eura na banneru motiv fotbalového míče. Nezákonné je však, aby prodejce hokejového vybavení tutéž akci využil stylem „V televizi je turnaj pro slečinky, co slintají u fotbalistů. Mistrovství pro chlapy bude až za rok v květnu.“ Logicky nesmíte použít logo události a podobně.
To, že určitá slova a symboly jsou registrovány jako ochranné známky, ještě neznamená, že by je nikdo „nesměl ani vyslovit“. Máte-li produkt prodat, musíte zpravidla využít značky jeho výrobce. V reklamě se proto mohou i bez souhlasu vlastníka objevit cizí ochranné známky, jsou-li na jeho výrobcích či v „běžném prostředí“ nebo kupříkladu proto, že se inzerují náhradní díly. I zde však platí, že užitím cizí ochranné známky nesmí dojít k nekalé soutěži či poškození dobrého jména jejího majitele.
Zvláštní chování vyžadují i státní symboly. Z nich je v reklamě dovoleno používat jen vlajku, a to vhodným a důstojným způsobem. Nesmí na ní být žádný text, vyobrazení, obraz, znak nebo odznak, kytice, smuteční závoj a nesmí být svazována do růžice. Vlajka rovněž nesmí být používána v poškozeném nebo znečištěném stavu.
Vedle toho je omezeno i využívání dalších symbolů, například červeného kříže nebo olympijských symbolů.
Žádná reklama nesmí napadat náboženské cítění. Existuje i speciální ustanovení o náboženské reklamě v zákoně o provozování rozhlasového a televizního vysílání, které zní: „Provozovatelé jsou povinni dbát na to, aby do vysílání reklam nebyly zařazeny náboženské a ateistické reklamy a teleshopping, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak“. Tímto ustanovením se mají nepochybně na mysli reklamy názoru – z amerických seriálů známé reklamy na církve, nikoliv reklamy používající náboženské motivy, předměty či události. Můžete tedy využívat kříže, svatá přijímání, rammadány nebo třeba volbu papeže. Pozor však, abyste se nedotýkali cítění věřících.
Chcete spolu se zbožím poslat zákazníkům slevový kupón v podobě bankovky? Smíte. Můžete vytvářet napodobeniny bankovek, mincí, šeků, cenných papírů či platebních karet, je však důležité, aby byly nezaměnitelné s originálem. Například jednostranná reprodukce bankovky nesmí přesáhnout 75 % její délky a šířky anebo naopak musí přesáhnout 125 % její délky a šířky, zatímco oboustranná musí být o polovinu menší nebo naopak dvojnásobně velká než originál.
Lze použít i reprodukce jednotlivých grafických prvků bankovek, pokud nejsou na pozadí připomínajícím bankovku. Vyrábět by se však reprodukce měly z materiálů nezaměnitelných se skutečnými penězi, aby nemohly být použity například v automatech.
Reklama na časově omezené akce a výprodeje musí obsahovat datum začátku a konce akce. Nelze inzerovat zvláštní nabídku zboží ve chvíli, kdy víte nebo můžete předpokládat, že nejste schopen zajistit nabízené zboží v množství, které odpovídá očekávané poptávce, a to s ohledem na rozsah nebo způsob šíření reklamy, povahu zboží nebo nabízenou cenu. Zmíněné neplatí, pokud v reklamě uvedete, jaké množství zboží bude v rámci zvláštní nabídky v jednotlivých provozovnách nabízeno k prodeji.
moc pěkný seriál, bude kam odkazovat klienty. Jen tak dál!
Díky Martine :)
Zajímavé informace, určitě se hodí.
Jen tak dál :)
Skvělé shrnutí, díky za něj .. nasdíleno dál :-)
Pěkný článek a hlavně pěkné příklady toho, co je ok a co ne. Chválím a určitě rád na článek odkážu, jakmile bude příležitost ;-).
Děkuji za výrok s půllitrem zlatavého moku, použiji to do online reklamy :)