Zboží poškozené během přepravy a kvůli tomu nespokojení zákazníci – to je noční můra každého online prodejce. Klíčovou roli hraje vhodný obal a způsob balení. V tomto článku se se soudním znalcem podíváme na rizika spojená s přepravou zásilek.
Ať už zásilky balíte pomocí strojů, nebo ručně, vždy je dobré pamatovat, že ji k zákazníkovi čeká náročná cesta přes sklady a že její obal musí obstát. Jakým úskalím bude zásilka čelit, jsme se zeptali soudního znalce a ve spolupráci s ním přinášíme doporučení, jak správně zásilky balit. Probrali jsme i nejčastější rizika, i jak se vyvarovat toho, že k zákazníkovi dorazí poškozený balík?
„Bohužel se při řešení škodních událostí stále setkávám s tím, že odesílatelé naprosto podcení provedení a kvalitu obalu a pak se složitě dohadují s přepravní společností na odškodném. Vina však bývá často na jejich straně. Během doručování je s obaly manipulováno na dopravnících a jsou často překládány mezi depy i vozidly, proto je nezbytné zboží ochránit výplňovými materiály, vytvořit deformační zóny a použít vhodný přepravní obal.“
Ing. Ladislav Horčička, soudní znalec v oboru přepravní balení (Eobaly.cz)
Přemýšleli jste někdy o tom, co všechno může vaši zásilku během přepravy potkat? Pojďme se podívat, s čím musíte při balení počítat.
Se 70% pravděpodobností dojde během přepravy k pádu zásilky směrem na dno. Proto vybírejte takové obaly, které jsou v této části dostatečně pevné.
Počítejte s častým překládáním a stohováním spolu s ostatními zásilkami. Stoh balíků může být až 2,5 m vysoký a několik desítek kilogramů těžký. Proto používejte pouze obaly z kvalitní lepenky a pevné konstrukce, aby nedošlo ke zborcení obalu.
Obr.: Váš balík se může ocitnout na dně celého stohu různě těžkých zásilek.
Během přepravy se náklad chvěje a vibruje. Proto zboží důsledně v obalu oddělujte a v případě potřeby využívejte šetrný výplňový materiál.
Běžné je doručení do druhého dne. Třídicí linky roztřídí denně až 200 000 balíků! Aby se takové obrovské množství dalo zvládat, musí většina procesů probíhat automaticky a ve velkém. Přizpůsobte proto balení automatizaci – při třídění v depu není možné brát ohledy na charakter baleného zboží. Všechny zásilky musí zvládnout tytéž náročné přepravní podmínky.
S tím souvisí i pohyb zásilky po dopravníkových pásech. Ty sice usnadňují a zrychlují práci, znamená to však také, že se zásilky často srazí nebo spadnou. Počítejte s tím a obaly vybavte dostatečnými deformačními zónami.
Při balení eliminujte zmíněná rizika. Důležité je pamatovat, že kvalitní obal se obvykle skládá ze tří součástí a ani jednu z nich nesmíte podcenit:
Deformační zóny u obalů absorbují energii nárazu a snižují sílu působící na balený produkt. Příklad takových zón je uveden na obrázku níže.
Obr.: Vytvoření deformačních zón
Jakých chyb se při balení vyvarovat? Co e-shopy nejčastěji podceňují? Podívejte se a zajistěte si tak bezstarostné doručení zásilek:
Klasická chyba při balení, kdy je využito málo obalového materiálu, popř. obal rozměrově neodpovídá obsahu.
Obr.: Zasílání pouze v prodejním obalu je častou chybou. Tento obal není určen k přepravě!
Pravý opak underpackingu, kdy je obalovým materiálem plýtváno.
Dnes se na udržitelnost klade stále větší důraz. Pokud je to jen trochu možné, využívejte jednodruhový obal, tedy takový, který co nejvíce usnadní spotřebiteli jeho vytřídění. Příkladem je kartonová krabice, papírová výplň a papírová lepící páska.
Obal, který nejde snadno otevřít, nebo u kterého musíte při otvírání moc přemýšlet, je spíše k vzteku. Usnadněte spotřebiteli snadnou manipulaci, např. tím, že použijete obal s odtrhávací páskou.
Logo nebo jednoduchý slogan na obalu umí udělat divy. Prostřednictvím obrandovaného obalu jednoduše zvýšíte dosah vaší značky. Jde to velmi snadno. Jednoduchý potisk nebo lepicí páska s logem a vaše zásilka bude hned snadno rozpoznatelná.
Pokud je jedna nebo více stěn vaší zásilky vyboulená, nepůjde dobře stohovat. To může mít za následek časté pády celého balíku během přepravy. Nebo se i tak váš balík ocitne ve spodu stohu a může dojít k poškození vyboulené části.
„Mnoho zákazníků si neuvědomuje, že balíky jsou během přepravy hromadně nakládány a přemisťovány na ložných plochách nákladních aut. V depu se pak během třídění balíky (přibližně 6-8krát) ocitají na dně velkých hromad (až 2,5 m vysokých a o váze mnoha kg). Proto je důležité, abyste svůj balík zabalili tak, aby bezpečně ustál tuto náročnou manipulaci a přepravu,“ uzavírá Ing. Ladislav Horčička.
Nahlédněte do nákladního vozu přepravní společnosti. Vaše zásilka se může nacházet úplně vespodu.
Napsat komentář