V digitálním světě, kde každý klik a každá stránka mají význam, je důležité správně zvládnout chybové stránky 404. Tyto stránky, označované jako „Stránka nenalezena“, mohou způsobit frustraci uživatelů a potenciálně škodit vašemu SEO. V tomto článku se dozvíte, jak identifikovat, monitorovat a efektivně řešit stránky 404, a to vše s cílem zlepšit uživatelský zážitek a udržet vaše SEO v kondici.
Existuje několik důvodů, proč se na webu mohou objevit chybové stránky 404. Mezi nejčastější příčiny vzniku těchto error stránek patří:
Zdroj: https://www.disney.cz/
Abyste mohli stránky 404 efektivně řešit, je důležité, abyste je identifikovali a pravidelně monitorovali. Zde je několik způsobů, jak to provést:
Zdroj: vlastní archiv
Mezi další oblíbené nástroje zejména SEO specialistů patří Screaming Frog a Collabim. Tyto nástroje pomůžou identifikovat chybové stránky na vašem webu. Také analýza návštěvnosti v Google Analytics vám může ukázat, kolik uživatelů se na vaše stránky 404 dostane. Není nutné řešit každou chybu 404. Měli byste se především soustředit na stránky, které již mají vypracovanou pozici a generují návštěvnost.
Nejvhodnější způsob, jak můžete vyřešit stránky 404, je přesměrovat uživatele na relevantní stránku na vašem webu. V administraci Shoptet můžete nastavit přesměrování adres pod záložkou Marketing → Základní SEO → Přesměrování adres (URL). Zde máte možnost vytvořit přesměrování pomocí *.csv souboru nebo přidat adresy manuálně, a to buď s využitím stavových kódů 301 (trvalé přesměrování) nebo 302 (dočasné přesměrování).
Na Shoptetu můžete využít doplněk Pokročilé SEO, který umožňuje nastavit automatické vytvoření přesměrování při změně URL u produktů a kategorií. Tato funkce vám pomůže efektivně řešit nejkritičtější případy chyb 404.
Zdroj: Shoptet
Automatické přesměrování na homepage má několik výhod. Přispívá ke snížení počtu chybových stránek v indexu vyhledávačů a zlepšuje uživatelskou zkušenost. Naopak nevýhodou je, že může vést ke ztrátě relevance pro uživatele, kteří se snažili dostat na konkrétní stránku.
Další možností je vytvořit novou stránku 404, která poskytne uživatelům informace o tom, proč se na ni dostali. Tato stránka by měla obsahovat následující prvky:
Zdroj: www.milpe.cz
Stránka se stavovým kódem 404 by ideálně měla být v souladu s designem webu, a pokud možno nějakým způsobem originální nebo zábavná. Díky tomu zákazníky zaujmete a nenaštvete, že něco nefunguje. Povedete je dál v nákupním procesu. Můžete použít poutavý obrázek nebo vtipný text, který zároveň ukáže cestu ven z chybové stránky 404.
Zdroj: https://www.screamingfrog.co.uk/
Podívejte se i na další příklady kreativních chybových stránek. Upravit chybovou stránku na e-shopu je snadné a můžete to udělat přímo v administraci (Vzhled a obsah→Editor→Ostatní nastavení). Editor umožňuje vkládat různé typy obsahu, ať už se jedná o text, obrázky, gify, videa, infografiky nebo další formáty. Výběr konkrétního obsahu závisí pouze na vás.
Značka by mala komunikovať konzistentne a jedinečne. To ju dokáže odlíšiť, tým vie zaujať a pomáha to vytvárať vzťah zákazníka s brandom. Preto využite možnosť kreatívne stvárniť obsah stránky 404. Zmeníte tak emóciu návštevníka, ktorý nenašiel čo hľadal, na pozitívny dojem a tak ho motivujete sa do vašeho e-shopu ponoriť viac a neodísť.
Milan Markovič / COO Effectix a Shoptimist
Fun status codes jsou netradiční a vtipné HTTP stavové kódy. Byly vytvořeny komunitou jako zábavný doplněk k standardním stavovým kódům používaným na internetu pro signalizaci stavu odpovědi webového serveru na požadavky klienta.
Zatímco běžné kódy jako 404 (Stránka nenalezena) nebo 500 (Interní chyba serveru) mají jasně stanovený význam a pomáhají najít a opravit problémy ve spojení mezi prohlížečem a serverem, takzvané fun status codes slouží spíše pro zábavu tech nadšenců a nejsou určeny k řešení reálných technických potíží. Takovým příkladem může být 418 (I’m a teapot). Tento kód byl zpočátku aprílovým žertem a označuje, že server je čajová konvice a odmítá vařit kávu.
Správné řešení chybových stránek 404 je klíčové pro udržení dobrého SEO a poskytnutí kvalitního uživatelského zážitku. S těmito tipy a návrhy můžete zlepšit funkčnost svého webu a zabránit potenciálním ztrátám v návštěvnosti a konverzích.
Pokud byste potřebovali pomoc s nastavením SEO či poradit s dalšími službami pro váš web, neváhejte se obrátit na Shoptet Partnera Shoptimist.
Napsat komentář