Každý úspěšný projekt potřebuje nějaký ten řád. Jak na organizaci práce a času, když máte e-shop? V dnešním článku najdete tipy na nástroje, které je dobré znát – ať už ty projektové, nebo ty, které pomohou vylepšit vaši týmovou komunikaci.
Vládnete chaosu nebo chaos vládne vám? Abyste zvládli e-shopovou onemanshow, potřebujete prioritizovat, odškrtávat úkoly jak na běžícím páse a taky nezapomínat. Pokud máte k ruce menší tým, všichni pravděpodobně sedíte na více židlích a doplňujete se, kde je to zrovna potřeba. Máte ale čas na rozvoj byznysu, nebo jste chycení do koloběhu nákupu, prodeje a expedice? Dáváte si cíle a plníte je? Abyste dlouhodobě rostli, organizaci práce v e-shopu byste měli zvládat na jedničku.
Nová marketingová kampaň, zařazení nové kategorie zboží nebo zahájení výroby nového produktu. Zdánlivě nesouvisející činnosti, které mají jedno společné. Jsou to projekty, které jsou složené z různých úkolů, činností a povinností, a směřují k dosažení konkrétního cíle. Zkuste si pod každým komplexnějším úkolem představit projekt, rozepište si jeho části na konkrétní úkoly a ty přiřaďte lidem, kteří je budou mít na starosti (grafik, copywriter, nákupčí… a nebo klidně vy sami). Úkoly rozepište věcně a jednotlivě, aby byly srozumitelné a nebylo náročné je splnit.
Díky rozepsanému projektu získáte představu o tom, jak bude celá akce náročná, jaké kroky vás čekají a kolik vlastně potřebujete času. Správně napsaný projektový plán zvýší efektivitu celého týmu a bude vás motivovat. Pomoci vám můžou i online nástroje pro projektové řízení. Z těch českých je to například Freelo, z těch zahraničních třeba více vizuálně zaměřené Trello (dostupné i v češtině). Za zmínku stojí i open-source nástroj Redmine nebo komplexní Asana. Znáte i jiné projektové nástroje, se kterými se vám dobře pracuje? Budeme rádi, když je přidáte níže do komentářů i pro ostatní.
O marketingu a komunikaci je toho na internetu spousta. Od toho, jak často sdílet novinky na sociálních sítích, až po tipy na skvělé newslettery a kampaně. Už mnohem méně se ve firmách řeší komunikace interní, která je ale hybnou silou celé firmy. Je velmi důležité, aby vaši kolegové a zaměstnanci věděli, co se ve firmě děje, kam firma směřuje a jaká je jejich role v celém tom procesu. Správně nastavená interní komunikace zvyšuje motivaci celého týmu a pomáhá společně sdílet vize, cíle a hodnoty.
Jak to ale vypadá v praxi? Najděte si čas na společné schůzky, možná bude stačit půlhodina každý den nebo párkrát do týdne. Sdílejte si denní, týdenní, měsíční i dlouhodobé cíle, a dejte prostor kolegům, aby se angažovali a vymysleli, jak mohou s plněním cílů pomoci. Na zavedení interní komunikace a organizaci práce je také dobré pořídit nějaký komunikační nástroj. Asi nejznámější je Slack, který disponuje i verzí zdarma. Za zmínku stojí také Microsoft Teams. Z těch méně známých pak třeba Discord nebo Basecamp, který v sobě kombinuje i nástroj pro projektový management.
S organizací práce a času vám může pomoci i takzvaný CRM systém – nástroj, který shromažďuje data o vašich zákaznících. Ta jsou obvykle roztříštěna na více místech – v e-shopu nebo v e-mailech, v tabulkách nebo založené v šanonech. Díky CRM systému je kdokoli z vašeho týmu najde rychle a na jednom místě, včetně historie komunikace, nákupů či reklamací. Hodí se tak v případě řešení reklamací, ale i v okamžiku, kdy potřebujete na stávající zákazníky správně zacílit novou kampaň.
CRM systémy mají často i další funkce, plánovače, kalendáře, a je možné je propojit s e-mailovými schránkami, s e-shopem a dalšími nástroji. Jen v Česku je na výběr z několika desítek CRM nástrojů. Z těch nejznámějších je to například Raynet, Anabix nebo Sprinx CRM. Ze zahraničních produktů vybíráme například Salesforce nebo Hubspot.
Pokud máte v plánu růst, určitě nepodceňujte automatizaci procesů. U nás v Shoptetu nabízíme spoustu doplňků, které vám usnadní každodenní práci. Díky nim získáte čas pro další rozvoj byznysu. A i když je to trochu klišé, nezapomínejte i na sebe. Dopřejte si dostatek odpočinku, dlouhodobě se nepřepínejte. Pokud to děláte, změňte to – sežeňte si dalšího člena do týmu, nebojte se delegovat úkoly a automatizovat procesy ve firmě. Nechte si dostatek času pro vlastní rozvoj, pak i ten byznys pošlape lépe.
P.S.: používáte něco jiného, co vám denně usnadňuje práci a šetří čas? Budeme rádi, když se podělíte v komentářích!
Super článek! Nedávno jsme sepsali související články, které by mohli čtenářům taky dost pomoct:
Tenhle je o základních principech online komunikace:
https://blog.freelo.cz/zasady-efektivni-online-komunikace-a-prakticke-tipy-jak-ridit-tym-na-home-office/
Tady jsme se zaměřili na efektivní home-office:
https://blog.freelo.cz/efektivni-prace-na-dalku-aby-vas-tym-kopal-ligu-mistru-i-na-home-office/
Přihodím inspirativní podcast s klukama z Fakturoidu, kteří už 10 let na dálku fungují:
https://blog.freelo.cz/jak-ve-fakturoidu-uz-10-let-pracuji-na-dalku/
A tenhle se zas věnuje řízení změny v týmu, byť název je trošku zavádějící, tak se věnuje zavádění jakýchkoliv komunikačních online nástrojů:
https://blog.freelo.cz/jak-presvedcit-tym-k-nalodeni-do-freela-aneb-rizeni-zmeny-v-praxi/