Při provozu e-shopu je sice důležitá návštěvnost, ale faktor, který ovlivňuje úspěšnost obchodu, je z kolika návštěvníků se stanou zákazníci. To, že se z návštěvníka nestane zákazník, může mít mnoho příčin. Některé lze poměrně těžko ovlivnit, jiné však mohou být jednoduše odstraněny. Testování použitelnosti je jednou z možností, jak zlepšit fungování e-shopu.
V první řadě se nabízí možnost využití webových analytických nástrojů. Především z Google Analytics můžete získat poměrně zajímavá data, jejichž správná interpretace může velmi pomoci při optimalizaci e-shopu. O tomto nástroji se můžete dozvědět více v samostatném článku. Tento nástroj vám však poskytne kvantitativní data. Tedy získáte „tvrdá“ data o tom, jak se návštěvnící na vašem e-shopu pohybují, jaké akce provádějí, odkud a kolik jich přišlo a další hodnotné informace. Nicméně už nezjistíte proč udělali konkrétní krok nebo, kdy si v duchu zanadávali, že něco nemohou najít. Zde může pomoci testování použitelnosti.
Pokud využíváte e-shopové řešení na míru, jako nabízí několik firem u nás, lze předpokládat, že dostanete určitou záruku použitelnosti. V těchto případech nehrozí, že by potenciální zákazník ze stránky utekl, jakmile by na ni vstoupil. E-shop pravděpodobně totiž nebude natolik zmatený a nepřehledný, že by se návštěvníkovi nechtělo dlouze luštit, co kde lze najít. Nicméně prostor pro optimalizaci rozhraní existuje takřka všude.
První možností je využít služeb specializované společnosti, která se touto problematikou zabývá. Zde je ale nutné počítat s náklady v řádu desítek tisíc korun. Na druhou stranu analýza použitelnosti bude vytvořena profesionálně a jako klient budete mít určitou záruku správnosti vyvozených závěrů.
Druhá možnost je poněkud náročnější, ale finančně dostupnější. Pokud provozujete jen menší e-shop a nevyplatilo by se vám investovat peníze do testování použitelnosti, existuje možnost udělat si takové drobné testování na vlastní pěst. Je však nutné doržet určité postupy.
V první řadě je třeba si uvědomit, jací lidé jsou cílová skupina vašeho e-shopu. Jaké mají zvyky, na jaké úrovni pracují s počítačem, atd. Podle preferované cílové skupiny se musí zvolit i osoby pro testování. Pro takovéto menší testování obvykle postačí okolo pěti testerů. Není nutné shánět nezaujaté lidi s ulice. Pro účely tohoto testování postačí kolegové či známí, neměli by ale již znát váš e-shop. Zároveň tyto osoby musí typologicky odpovídat cílové skupině zákazníků.
Před samotným testováním je nutné si připravit určité scénáře a úkoly, které budou muset testeři splnit. V případě e-shopu se může jednat například o úkoly typu:
Jako vhodnější je doporučováno místo úkolů využívat scénáře. Takže například místo „Filtruj produkty dle značky“ je lepší říci: „Jste fanouškem značky XXX a chcete se podívat, jaké produkty této značky e-shop nabízí. Jak to uděláte?“.
V podstatě lze najít mnoho různých úkolů, které lze testovaným osobám zadat. Tyto úkoly by však alespoň z části měly vycházet ze specifik konrétního e-shopu. Dalším krokem je již samotné testování. Základním pravidlem je, že byste neměli testerům radit. Hledáte totiž slabá místa vašeho e-shopu a proto by bylo kontraproduktivní tyto místa uměle přeskakovat. Celkově by osoba sledující testování měla zasahovat do testování co nejméně. V průběhu testování je také vhodné dělat si poznámky.
Po skončení testování je na řadě rozhovor s testerem. Ten by měl popsat své dojmy z uživatelského rozhraní, jaké části testování mu dělaly problémy a jaké změny by navrhoval. Tyto infomrace od všech testerů se poté porovnají a vyvodí se z nich určité závěry. Tímto způsobem lze bez větších nákladů odhalit největší nedostatky v použitelsnoti vašeho e-shopu. Samozřejmě, že výsledky takovéhoto laického testování nelze, co do komplexity, srovnávat s profesionálním testováním. Nicméně určitá vodítka, kde by se mělo co zlepšit vám poskytnout může.
Další informace o testování použitelnosti můžete najít například zde nebo zde. Nabídky profesionálního testování můžete nalézt na webu Ataxa nebo H1.
Napsat komentář