Obchodní podmínky nejsou zbytečnost

()

Velmi častým jevem, se kterým se můžeme setkat u řady e-shopů, jsou špatně vypracované, hrubě okopírované nebo zcela chybějící obchodní podmínky. To může přinést provozovateli takového e-shopu řadu problémů, menší důvěryhodností u zákazníků počínaje až pokutou od České obchodní inspekce konče.

Na webu ČOI můžete najít výsledky poslední kontroly e-shopů z února 2010. Souhrný výsledek říká, že od začátku roku 2010 (tedy během dvou měsíců) bylo zkontrolováno 101 e-shopů, přičemž různé formy pochybení byly zjištěny takřka u 70% z nich. Jedním z nejčastějších pochybení bylo špatné informování spotřebitelů o jejich právech. To velmi úzce souvisí právě s obchodními podmínkami zveřejněnými na stránkách e-shopů.

Nejdříve je třeba vzít na vědomí, že obchodní podmínky jednolivých e-shopů nikdy nemohou přesahovat zákonný rámec. Takže například právo vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů při nákupu na dálku bude mít zákazník vždy, bez ohledu na to, co bude napsáno v obchodních podmínkách konkrétního e-shopu. Zároveň však zákonný rámec nabízí prostor pro úpravu vztahu mezi prodejcem a zákazníkem, tak aby obě strany měly stanoveny jasné mantinely jednání.

Co by v obchodních podmínkách nemělo chybět?

Každý prodejce by měl úvádět pravdivé a aktuální údaje o svém podnikání. Obchodní podmínky by měly obsahovat přesný název společnosti, pokud se jedná o živnostníka, měly by obsahovat jeho  celé jméno.  Sídlo společnosti, IČO (Identifikační číslo ekonomického subjektu) a informace, kde je společnost zapsána, jsou dalšími údaji, které by měly být součástí obchodních podmínek.

Jako příklad lze uvést toto:

Tyto obchodní podmínky platí při nákupu v internetovém obchodě www.vaseshop.cz, provozovaném „Jméno Příjmení“, fyzickou osobu podnikající na základě živnostenského oprávnění, zapsanou u “ konkrétní instituce „, evid.č.: „přidělené číslo“, s místem podnikání „celá adresa“, IČO: xxxxxxxx

Další část obchodních podmínek by se měla týkat vymezení pojmů. Například, rozdíl mezi kupujícím, který zboží nebo služby využívá ke svému podnikání, a kupujícím, který je koncovým spotřebitelem. Tento rozdíl je podstatný z hlediska 14 denní lhůty pro vrácení zboží bez udání důvodu, kterou může uplatnit pouze koncový spotřebitel.

Důležitým bodem je i popsání podmínek, kdy spotřebitel může nebo naopak nemůže odstoupit od smlouvy. S tím úzce souvisí přesná specifikace okamžiku uzavření smlouvy. Například Alza.cz má tuto specifikaci ošetřenou následovně:

Kupní smlouva – objednávka kupujícího je návrhem kupní smlouvy a samotná kupní smlouva je uzavřena momentem doručení závazného souhlasu prodávajícího kupujícímu s tímto návrhem (závazným potvrzením objednávky ze strany prodávajícího). Od tohoto momentu vznikají mezi kupujícím a prodávajícím vzájemná práva a povinnosti, jež jsou vymezeny kupní smlouvou a obchodními podmínkami, které jsou nedílnou součástí této smlouvy.

Zmíněny by měly být i možnosti dopravy nebo předání zboží. Zároveň by mělo být jasně řečeno, kdo nese odpovědnost za případné poškození zboží při přepravě, kterou poskytuje třetí strana. V případě reklamace by měly obchodní podmínky obsahovat návod jakým způsobem reklamovat zboží a kdo v jakém případě hradí náklady na reklamaci. Opět je však nutné, aby vše bylo v souladu se zákonem.

V neposlední řadě je nutné zmínit i ochranu osobních údajů, protože prodejci s nimy často přicházejí do styku. V tomto případě musí být obchodníci registrování u Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Spotřebitelský audit obchodních podmínek (SAOP)

Pokud si nejste jistí správností obchodních podmínek vašeho e-shopu, existuje program provozovaný Sdružením obrany spotřebitelů s názvem Spotřebitelský audit obchodních podmínek, který vám pomůže vypořádat se s problémem obchodních podmínek. Princip tohoto programu je jednoduchý, za 7000 – 10 000 Kč vám bude proveden audit a doporučeny změny obchodních podmínek, tak aby byly v souladu se zákonem a spotřebitel měl jistotu, že se domůže svých práv garantovaných zákonem. Jakmile schválíte upravené obchodní podmínky, bude vašemu e-shopu udělo logo SOAP a bude zařazen na seznam takto prověřených obchodů. Každý rok je však nutné obnovovat tuto certifikaci, přičemž obnovení je zpoplatněno částkou 2000 Kč. Získáte tím důvěryhodnost v očích zákazníků a zároveň se vyvarujete zásahu ČOI.
Druhá možnost spočívá v zaplacení si právníka, aby vám vytvořil obchodní podmínky na míru, v tomto případě ovšem nezískáte osvědčení SAOP a také cena může být vyšší.

Nekopírovat nebo kopírovat alespoň pečlivě

Stále je poměrně časté, že provozovatel e-shopu jednoduše okopíruje obchodní podmínky od své konkurence nebo z jiného e-shopu. Tím se dopouští porušení autorského práva, ale zároveň je pravděpodobné, že zkopíruje i chyby a nedostatky v těchto obchodních podmínkách. Největší průšvih však nastává pokud, prodejce zkopíruje obchodní podmínky včetně kontaktních údajů původního prodejce. To poměrně vtipně glosoval jeden diskutující na Webtrhu: „Nejkrášnější je, když vaše obchodní podmínky konkurence okopíruje i s tel. číslem a e-mailem, pak Ti volají a píšou zákazníci kvůli podprsenkám, ale shop máš s IT…“

Další informace naleznete na serverech PrávoIT, Česká obchodní inspekce, Sdružení obrany spotřebitelů nebo na příslušných vláknech Webtrhu.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů