Jak už jsme psali, blogeři a influenceři jsou v dnešní době důležití. Taky cítíte, že je ten pravý čas všechno propojit, ale stojíte na startu a nevíte, kterou cestou se vydat. Můžete zkusit všechny varianty, ale lepší bude, když si předem vytyčíte aspoň nějaké cíle a plán.
Bez toho, aniž byste si řekli, čeho chcete spoluprací dosáhnout, se vám budou těžko hledat správní influenceři a blogeři. Řekněme, že je srpen a u vás ve firmě se aktuálně řeší letošní Vánoce. Kde se bude propagovat nový sortiment, jak oslovit nové zákazníky, kde získat zpětnou vazbu na nový produkt v nabídce… Ke všem variantám si připište spolupráci s blogery a už od tohoto okamžiku s tím počítejte.
Zamyslete se nad tím, se kterou fází vám může bloger pomoct. Vyloženě se nabízí třeba recenze na nový produkt. Získáte dostatek cenného materiálu a navíc se o vašem produktu bude mluvit a psát. Pokud na to máte rozpočet, oslovte blogerů víc, ať je dosah co největší.
Nebo máte e-shop plný školních tašek a přemýšlíte, jak jich před nástupem dětí do škol co nejvíc prodat? Máte jasný cíl a s jeho splněním vám můžou pomoct mama blogerky, které o vás budou psát.
V každé fázi myslete na své zákazníky. Co je aktuálně trápí? Co jim může usnadnit rozhodování při nákupu? V čem jim můžete poradit? Všechny tyto otázky zohledněte při domlouvání obsahu spolupráce. Texty a videa, které budou mít takovou přidanou hodnotu, jsou pro vás k nezaplacení.
Když už získáte hodnotný obsah, nenechávejte ho ležet ladem. Předem si u spolupráce domluvte, že můžete výstup (text, citace a fotografie/video) použít i u sebe. Snažte se ale taky vyjít vstříc a nezapomínejte pak u článků a citací uvést autora.
Kde všude se dá s obsahem pracovat?
Píšete aktuality, magazín, blog? Tak se pochlubte tím, že oblíbený bloger testoval váš produkt a takhle skvěle dopadla jeho recenze. Nenechávejte si to pro sebe. Pozor ale na duplicity! Určité pasáže určitě můžete použít, ale rozhodně nekopírujte celý článek.
Přímo k danému produktu se hodí přidat recenzi od blogera. Stačí citovat úryvek – tedy to, co je pro kupujícího nejzajímavější – a na celou recenzi odkázat.
Posíláte newslettery? V jednom z nich můžete vypíchnout hodnocení blogerů. Jako příklad poslouží soutěž pro blogery. Klient se specializuje na kuchyňské potřeby a nádobí. FOOD blogerky dostanou zdarma produkty, pomocí kterých připraví soutěžní recept. Ten nejlepší vyhrává poukaz na nákup a vy máte k dispozici chutné recepty pro své zákazníky, které můžete představit buď v jednom mailu, nebo je svým čtenářům dávkovat postupně. Vždy samozřejmě s odkazem na blog autora, aby to nebylo výhodné čistě jen pro vás.
V dnešní době je to asi jedna z nejjasnějších věcí, ale občas na to firmy zapomínají. Všechny články, recenze, doporučení od influencerů a blogerů sdílejte na sociální sítě a vždycky se domluvte tak, že se u sdílení navzájem otagujete. Vaši fanoušci tak můžou začít sledovat daného blogera a naopak vy zase můžete získat nové fanoušky a sledující od blogera.
V tomto případě je potřeba si u spolupráce specifikovat to, že můžete použít i libovolné citace z článku. Pokud jde totiž o známou osobnost, která je u vaší cílové skupiny oblíbená, tak je víc než pravděpodobné, že bude u PPC inzerátů dobře vypadat její hodnocení.
Velká část blogerů dobře fotí a jejich fotky jsou samozřejmě autentické. Často působí mnohem líp a hlavně reálněji, než třeba produktové fotky z ateliérů. Proto je dobré využít právě i fotografie, které jsou povedené a nebát se je dát na sociální sítě, na web a klidně i do bannerů.
Na závěr ještě jeden důležitý bod. Při plánování spoluprací se zaměřte na delší časové období. Pro příklad uvedeme dva ilustrační plány. V prvním případě jde o firmu, která prodává funkční oblečení pro všechny generace. Sezonu mají po celý rok, ale největší tržby jsou během podzimních a zimních měsíců. Jejich špička proto začíná s první vlnou ochlazení.
Září-říjen:
• Recenze funkčního oblečení do deště pro děti u několika mama blogerek (podpoření nové kolekce).
• + Článek o představení firmy u influencera, který celoročně běhá maratony a další závody.
Listopad-únor:
• Recenze stylových produktů na hory se zaměřením na ženy u fashion blogerky.
• Soutěž o poukaz na nákup zimního oblečení pro děti u vybraných mama blogerek.
• Recenze oblečení na běžky u influencera se zaměřením na sport + slevový kód pro jeho fanoušky.
• Sponzorství v anketě pro blogery.
Březen-květen:
• Využití podzimních recenzí na funkční oblečení do deště včetně slevového kódu na starou kolekci (podpoření výprodeje).
• Představení nové jarní kolekce u vybraných lifestylových blogerů.
Červen-srpen:
• Představení letní kolekce na běhání u známého sportovce.
• Recenze nových batohů pro celou rodinu u vybraných mama blogerek.
Jako druhý příklad poslouží menší hotel, který má problém s prosazením. Prošel rekonstrukcí, má nové atrakce, ale málo se o tom všem ví. Protože se blíží hlavní sezona, je potřeba naplánovat co nejrychleji větší zásah, a pak postupně udržovat povědomí o novinkách.
Březen:
• Pozvání oblíbených mama blogerek včetně dětí na otevírání nového dětského koutku. Dvě z nich koutek společně s majiteli pokřtí. Všechny blogerky mají s dětmi zdarma 1 noc včetně jídla. Každá z nich během pobytu točí stories na Instagram a sdílí zážitky na Facebook. Některé z nich jako výstup publikují video z pobytu, další články a fotky.
• Jako bonus pro své čtenáře mají 1 den animačního programu pro děti zdarma (během pobytu minimálně na víkend).
Duben:
• Pozvání oblíbených lifestylových blogerů k otestování opraveného wellness centra. Jako cíl je propagace nové sauny, možnosti masáží a celkově relaxační zóny v hotelu. Opět sdílení na sociální sítě a jako výstup recenze a tip na ubytování.
Květen-červen:
• Prezentace last minute pobytů na léto u mama blogerek a lifestylových blogerů (u těch, co byli na hotelu).
Tolik rady od Gabriely Bartošovské z Agentury Shean. A v příštím článku se dozvíte, jaké výstupy od blogera nebo influencera požadovat a taky jak si je pohlídat.
Napsat komentář