“Být šťastný, o tom to celé je!”, říká Petr Holeček, jednatel společnosti Mand.cz. Jako malý kluk miloval Vladimíra Menšíka a toužil se po jeho vzoru postavit před filmovou kameru. To se mu splnilo již v dětství, kdy dostal malou roli, přesto tato zkušenost jeho hereckou dráhu neodstartovala. Své sny v průběhu času změnil, ty zásadní z nich si splnil a v současnosti si, jak sám říká, hraje už jen na internetu.

Petr je v Shoptetu už “starým známým”, spolupráce vznikla před více jak třemi lety. Proto není s podivem, že i přes aktuálních 2600 e-shopů, které na platformě Shoptet v tuto chvíli aktivně fungují, znají Petrovo jméno i kolegové z vývojového oddělení. Kromě e-shopu Naradi-krbove.cz a Kovani-design.cz to jsou ještě minimálně tři další e-shopy, které u nás Petr provozuje. Jaká ale byla cesta od jeho snu – stát se hercem – k vlastním e-shopům? Jak dokáže zvládat a zorganizovat tolik práce dohromady? Jak se vlastně plní sen?

Petře, pojďme spolu zavzpomínat na začátky Vašeho e-shopu. Čím jste chtěl být jako malý, co bylo Vaše vysněné povolání – popelář nebo kosmonaut? 
Už jako malý jsem miloval Vladimíra Menšíka, takže jsem chtěl být hercem. Což se mi do jisté míry povedlo – v 6. třídě na základní škole si mě vybral pan Kachyňa do filmu „Poslední Motýl“ – dostal jsem vedlejší dětskou roli. Byl to úžasný zážitek a skvělá zkušenost, do dnes na to rád vzpomínám. Tím ale moje herecká kariéra skončila. Menšíka miluji do dnes, ale hercem nejsem – dnes si hraji na internetu :)

Když opustíme dětská léta a podíváme se do dospělosti – co bylo Vaším povoláním před tím, než jste spustil svůj první e-shop?
Pracoval jsem jako šéf maloobchodní sítě v jedné české výrobní společnosti. Vyráběli, jsem celomasivní dveře a okna.

Co vlastně stálo za samotnou myšlenkou prodávat na internetu? Byl to nějaký konkrétní impulz, anebo ta myšlenka ležela v hlavě dlouho? Vzpomenete si ještě, kdy to bylo?
Od té doby co jsem vyšel ze školy, tak jsem věděl, že chci podnikat. Podobně to měla i moje přítelkyně Katka, která je mým společníkem ve firmě – takže s touto myšlenkou jsme si pohrávali dost dlouho. Prodávat na internetu asi bylo jasnou volbou – byl rok 2007 a v tu dobu bylo jednoduší a asi i levnější (i když náš první eshop stál okolo 150.000,-) se pustit do internetového businessu. Internet byl stále na vzestupu a myslím, že rizika nebyla tak velká, jako třeba rozjet klasickou firmu.

Volba oboru Vašeho e-shopu se váže na zkušenosti ze zaměstnání, nebo jste jen hledal díru na trhu?
Obojí! Náš první projekt (Kovani-kliky.cz) byl zaměřen na dveřní příslušenství (dveřní kliky, zámky, vložky, zavírače, stavební pouzdra, panty atd.) Výběr sortimentu nebyl určitě náhodný. Jak jsem se již zmínil pracoval jsem ve výrobní společnosti, která vyráběla dveře. Měl jsem za léta působení u firmy plno přátelských dodavatelských vztahů – z toho logicky vycházel i sortiment, se kterým jsme začali obchodovat on-line.
Díra na trhu je velice vzácné zjevení a sen každého online obchodníka. Když jsme začínali, tak to zdaleka nebylo takové jako dnes. Těch děr bylo více a jednu z nich jsme zaplnili. V tu dobu jsme byli takřka jediný s touto nabídkou.

Měl jste po ruce někoho zkušeného, kdo Vám radil, nebo jste si vyšlapával cestičku sám? Kde jste čerpal rady?
Měli jsme mentora, který nám dával cenné rady. Byl to zakladatel obchodního domu 123shop.cz – nyní už není mezi námi :( Byl to online mazák, který v roce 1999 celý projekt 123shop.cz napsal sám s parťákem a pustil do úspěšného provozu. V tu dobu žádné Shoptety a podobné firmy neexistovaly :). Byl nám nápomocen až do spuštění projektu, pak se pupeční šňůra přerušila a zůstali jsme na vše sami.

Byl Vám někdo inspirací?
Nebyl! Jediným hybným motorem byla skutečnost, že jsem nechtěl a nechci mít žádného šéfa :)

A naopak, odrazoval Vás někdo od nápadu prodávat na internetu?
Ano, skoro všichni, kromě rodiny a opravdu blízkých kamarádů. Říkali” “Ty jsi blázen – kdo si koupí kliku na internetu? To musí všichni vidět a pěkně si osahat, jestli padne do ruky” atd. Pamatuji si také, že říkali: “Bez dveří to nepůjde”… Ale měl jsem svoji hlavu a dnes jsme již 5. rokem největší online prodejci v tomto oboru.

Jakou jste měl představu o čase, než začne Váš e-shop na sebe vydělávat? 
Měli, jsem představu, že za 3 měsíce bychom mohli být v plusu.

Byl to reálný odhad?
Když pominu prvotní investici do systému, tak jediné náklady byly za hosting, doménu a firmu, která nám dělala SEO….(i když v tu dobu to s nynějším SEO a linkbuildingem nemělo pranic společného). Začali, jsem vydělávat již druhý měsíc, ale je třeba brát v potaz, že v kvalitě, v jaké jsme měli první eshop, a co do sortimentu jsme byli jediní. Při tom jsme byli oba zaměstnaní, takže to nebylo zase tak těžké… :)

Bylo něco, co Vás překvapilo, s čím jste nepočítal? Ať už pozitivně, nebo negativně.
Jéééé, toho bylo… Asi jako každý jsme si mysleli, že spustíme nějaké obrázky na internetu a bude se, jak říká Jirka Babica „z vesela“ prodávat :). Jelikož jsme to brali dost vážně, tak největší překvapení pro nás bylo SEO jako takové… Už si ani nepamatuji, kolik jsem měl schůzek za tímto účelem, ale byly jich určitě desítky. Nejhorší bylo, že každý říkal něco jiného, to pro mě bylo absolutně nepochopitelné, když se jedná pořád o jednu a tu samou věc. Pak mi došla trpělivost a začal jsem se intenzivně této problematice věnovat. A to dělám dodnes.

Děláte toho skutečně spustu. Odhadnete, kolik času v současné době věnujete průměrně své práci?
Denně to tak může být 8-10 hodin, kromě pátku – to dělám pouze do 14.00 hod… :)

Říkáte, že od začátku pracujete s Katkou. Prozraďte mi svůj názor – do jaké velikosti e-shopu je člověk schopný spravovat jeho chod úplně sám, případně za pomoci rodiny? A kdy je na čase přibrat dalšího člena do týmu?
Myslím, že to nejde zobecnit, jelikož co e-shop, to jiné proměnné. Myslím, že hodně záleží na tom, co prodáváte… Když někdo prodává nábytek, tak ho zaprvé musí prodat (vyřídit objednávku), poslat, dopravit, vynést do patra, kde ho nakonec musí smontovat. Z logiky vyplývá, že v takovém případě musíte být už v samotném začátku alespoň 3. Každý online business samozřejmě roste s frekvencí objednávek – to jak to děláme my, tak z praxe si myslím, že to lze zvládat ve dvou na full time tak do 4-5 milionů obratu. Obecně si, ale troufnu říci, že pokud tím netrpí zákazník a jsem schopný zajistit perfektní zákaznický servis, (a nechci se dále rozvíjet), tak se to dá dělat třeba i v jednom až do důchodu :)

No a jak to tedy děláte vy? Máte dojem, že v e-shopu děláte něco jinak než ostatní?
Určitě! Unikátní je přímo náš model prodeje – víc vám ale říkat nebudu, ať si každý udělá svůj obrázek :)

Pokud bych se zeptala jako potenciální zákazník – proč bych měla nakoupit právě u Vás?
Nemusíte u nás nakupit, my Vás nenutíme! Přesto si myslím, že u nás stejně nakoupíte :)

Uvidíme :) Zpátky k Vám – řekněte mi, co nejradši na internetu nakupujete Vy? Nakupujete vůbec přes e-shopy?
Ano, určitě nakupuji a dokonce raději než v kamenných prodejnách. Tam nakupuji pouze oblečení a základní potraviny. Nevím sice, co nakupuji nejraději online, ale je to např. elektronika, biopotraviny, krmení pro pejska, spotřební firemní materiály, atd…

Myslíte si, že Vám rozhodnutí pustit se do podnikání přes internet ovlivnilo nebo změnilo nějakým způsobem život?
Určitě ANO! Jeden z mých životních snů bylo podnikat, takže jsem si splnil jeden ze svých životních cílů. Na to navazuje plno dalších věcí: podnikání = volnost = svoboda = dobrá nálada = pozitivní energie = plno přátel = být šťastný. No a o tom to celé je!

Kdyby za Vámi přišel kamarád s tím, že se rozhoduje, jestli se do toho pustit také. Co byste mu poradil?
Záleží, s čím by přišel… Což by asi velice ovlivnilo mojí odpověď… Určitě bych mu popřál hodně štěstí… Pokud by přišel s tím, že chce spustit Mall 2, tak bych mu poděkoval za to, že takhle mě dlouho nikdo nepobavil :)

Umíte si dělat mile z věcí srandu až s neuvěřitelnou lehkostí. V kontextu objemu práce, kterou děláte, je to možná až s podivem. Čím si dobíjíte baterky? Umíte vlastně vůbec relaxovat?
Určitě! U mě je relaxem sport. Něco okolo 10 let hraju badminton – každou středu 2 hodinový trénink a tak 1 až 2 do měsíce turnaje a v létě soustředění ve Slovinsku. Nebudu lhát – tam už se spíš jezdí jen popít, než se soustřeďovat :) Jinak jaro a léto ještě běhám… Nesmím zapomenout na relax s přítelkyní – loni jsme si oblíbili jazz, tak obrážíme místní clubovou scénu. To je další věc, kde vypínám hlavu a relaxuji.

Jaké jsou Vaše aktuální plány do budoucna?
Rád bych malého Holečka a staročeskou chalupu :)  Samozřejmě se naplno věnovat našim projektům a udržet si podnikání až do důchodu.

Máte i nějaké životní motto, kterého se držíte?
Ano, máme společné motto s přítelkyní „Živí nás nedostanou“ (něco ve smyslu toho, že všechno zvládneme). A pak ještě jedno, kterým se řídíme v práci – i přesto, že je to kolikrát náročné, řídíme se mottem: „Zákazník má vždycky pravdu“ – zní to jako klišé, ale funguje to na 100%. Pokud bych měl někomu něco poradit, tak by to bylo právě toto. Vlastně ještě jednu věc bych doporučil – Shoptet!

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz