Zlaté pravidlo online marketingu

Možná už máte dost těch pravidel, která kolem sebe slyšíte. „Dělej tohle, toto je zakázáno, abys uspěl, musíš…“.  

Zkusme se na základní pravidlo online marketingu podívat trochu z jiného úhlu.

Jistě už jste slyšeli straré dobré pořekadlo, které je známé snad všude na zemi: „Co nechceš, aby jiní činili tobě, nečiň ani ty jim“. Jsou to slova, která žijí samozřejmě i na internetu. A proto by nebylo úplně špatné se jimi řídit. Zkusme se ale podívat, jak je to ve skutečnosti. V jednom případě se můžete setkat s obchodníkem, který vás svým nápadem a odhodláním udělat vše pro zákazníka až překvapí. V druhém budete jen hořce vzpomínat, jak by se zboží s využitím internetu mělo prodávat. Když si pak sami budete zřizovat internetový obchod, podle kterého příkladu se zařídíte?

Můžeme také zkusit definovat ono zlaté pravidlo: Dejte něco cenného stranou, abyste mohli prodat něco souvisejího. Vypadá to jednoduše, ale co všechno pod tím můžeme myslet?

Média jsou marketing

Už jste určitě slyšeli pojem „social media marketing“. Co doslovně znamená? Třeba využívání sociálních médiií k marketingovým účelům. Definovat však tento pojem bez znalosti toho, o co vlastně jde je velká chyba. Tento pojem dává totiž lidem falešný pocit, že při komunikaci se zákazníkem stačí jednou rukou zákazníkovi doslova vrazit svoji vizitku a druhou zvednout s hlasitým výkřikem „Měj se!“ Tudy cesta opravdu nevede. To je to samé, jako kdybyste po dopravním policistovi při kontrole hodili řidičák a bezhlavě ujeli.

Se sociálním marketingem opatrně

Sociální marketing ale není špatná věc, jak může být z předchozího textu patrné. Jen je potřeba s ní umět citlivě zacházet. Sociální média totiž mají jednu úžasnou vlastnost: mít vlastní pravdu. Oslovit totiž určité, přesně ohraničené publikum vlastní pravdou, může mít na vaše podnikání úžasný vliv.

U tradičních médií tvůrci obsahu předkládají lidem to, co chtějí, ve formě zábavy nebo čistě jen informace. Pak už jen inzerentům prodávají přístup k lidem, které nalákali, a ti se pochopitelně snaží těm lidem prodat svoje výrobky či služby.

V případě sociálních médií chytří výrobci pochopili, že musí hrát dvě role. V jedné tvoří obsah, který návštěvníky zajímá, či ho dokonce potřebují a na druhé straně k tomuto obsahu něco velmi konktrétního a velmi blízkého obsahu, prodává. Určitě jste se s tím už mnohokrát setkali. Zkuste se například podívat na firmu Seznam. Zprostředkuje vám zdarma vyhledávání prakticky čehokoliv, ale přitom nenápadně nabízí, že by lidé mohli vyhledávat tímto způsobem i vás.

Důležité je, aby tvůrce média vytvořil prostor a povědomí u veřejnosti pro vaše zboží. A toho s trochou šikovnosti a citu pro sociální média můžete dosáhnout.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Příklad: Jak může Daniel prodat více svého umění?

Daniel Edlen prodává opravdu dobré ručně malované portréty rockových hvězd. Maluje je bílou akrylovou barvou přímo na vinylové desky portrétovaného autora. Ze známých autorů již potrétoval Jimiho Hendrixe, Jima Morrisona a Kurta Cobaina a velké množství dalších. Jednoho dne oslovil odborníky z oboru marketingu, jak by mohl prodat více svých výtvorů.

Daniel má zajímavý marketingový problém. Vyrábí unikátní a zajímavé zboží, ale skoro nikdo neví, že je možné takové zboží od něj získat. Navíc má v této branži absolutní monopol: nikdo jiný se tímto nezabývá. To je dnes obrovská výhoda.

Aby s tím mohl něco udělat, musí použít efektivního marketingového nástroje. Jen tak se dostanou jeho tržby na zcela jinou úroveň. Potřebuje z velkého množství přívrženců (chcete-li následovníků) udělat sice malou, ale o to více nadšenou skupinu zákazníků, která rozjede prodej.

Čili zde můžeme krásně aplikovat zlaté pravidlo Online marketingu: co může Daniel dát stranou, aby podnítil a získal zákazníky pro své umění? Musí k sobě připoutat více následovníků, nabídnout jim možnost seberalizace, třeba i slevu k nákupu, když pro něho udělají jen malou službu: řeknou mu, co je pro ně atraktivní.

Zkusme se dále zamyslet nad tím, co lidi, kteří koupili tento druh umění, opravdu chtějí? Co pohání jejich touhu pověsit si Danielovo umění na zeď?

Zkusím odpovědět: Nostalgie a snaha identifikovat se s určitou skupinou. Nebo máte jiný názor?  Možná se chtějí dívat na živé paměti z minulosti, možná se prostě jen chtějí cítit dobře. Chtějí mít pocit, že je nikdo do ničeho netlačí a jsou si sami svými pány.

A vy si teď říkáte: Proč zrovna tohle píší na webu o internetovém podnikání? Odpověď je už blízko. Pokud totiž chcece úspěšně prodávat určité zboží, musíte zcela dokonale porozumět svým potenciálním zákazníkům. A vědět, jak z následovníků či příznivců udělat zákazníky. 

Víte, co vlastně prodáváte?

Abyste porozuměli svým zákazníkům, musíte skutečně rozumět tomu, co prodáváte. Musíte dokázat lidi přesvědčit, jaký získají přínos z toho, že si nakoupí právě u vás. A jak toho dosáhnout? Citlivě zkoumat přání a připomínky vašich následovníků a ve vhodnou chvíli se přehoupnout na druhou stranu pomyslné barikády a danou věc nabídnout. Pokud to dokážete navíc s elegancí, vaše podnikání zcela jistě pokvete!

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů