Zdeněk Pohlreich: „Marketing mě baví. Je to jedna z věcí, bez které se už dneska nedá být.“

()

Shoptet je tu pro všechny: pro drobné podnikatele, velké obchody i známé tváře. Jednou z nich je šéfkuchař a v dnešní době hlavně manažer Zdeněk Pohlreich. Přečtěte si, jak využívá své dva e-shopy a jak hodnotí restauratérství v době covidu.

Se Zdeňkem Pohlreichem o kuchařkách a nakladatelství Sevruga.

Se Zdeňkem Pohlreichem jsme si povídali o kuchařkách a jeho nakladatelství Sevruga, které pojmenoval po svém oblíbeném druhu kaviáru. Společně, i s Janem Kobylákem, generálním manažerem nakladatelství, jsme probrali také oficiální Pohlreich Shop, který běží na Shoptetu už skoro rok. Nezapomněli jsme ani nakousnout současnou situaci ohledně koronaviru a restaurací. Více se o ní Zdeněk rozpovídal ve 2. díle našeho rozhovoru (odkaz najdete na konci tohoto článku).

Do jaké restaurace si zajdete, až se zase podniky otevřou?

To je dobrá otázka. Jako první obejdu všechny naše hospody se podívat, jestli jsme to vaření náhodou za ten rok a čtvrt nezapomněli, a pak asi postupně půjdu do svých oblíbených podniků. Hlavně si dám nějaké dobré pivo, nejspíš v nějakém Lokálu. Mám rád taky italskou restauraci v Horoměřicích, kterou dělá můj kamarád Davide Lagomarsino.

Pustil jste se během lockdownu do psaní nové knihy?

Letos budeme v našem nakladatelství dělat dvě knížky, které chceme na trh dodat ještě během tohoto roku. Jedna se bude týkat grilování a druhá bude vlastně taková biografie.

Zaměstnává vás tvorba kuchařek hodně?

Největší práce je vždycky to celé vymyslet a nafotit. Pak už vše běží celkem zaběhnutým postupem. Takže většinou jsou to intenzivní dva, tři měsíce, kdy dáváme věci dohromady, aby to mělo nějaký tvar a výraz. A pak ten zbytek je už spíš rutinní nakladatelská práce.

Dnes se moc nevěnuje pozornost tomu, co se stalo v minulosti

Když se vás ptali na vaše oblíbené knihy, zmiňoval jste hlavně ty kuchařské. A taky to, že si v nich rád přečtete také příběhy jejich autorů. Snažíte se v rámci byznysu nějak pracovat i se svým vlastním příběhem?

Zajímají mě lidi, o kterých si myslím, že mají co říct. Tak se snažím, abych o sobě měl co říct i já. (úsměv) Dnešní doba je hodně rychlá a moc se nevěnuje pozornost tomu, co se stalo v minulosti. A mám za to, že je to trošku škoda. Jsem tradiční člověk, a když se mě někdo na něco v televizi ptá, tak se snažím ty svoje názory sdělovat nějakým konzistentním způsobem.

Sám rád knihy píšete a dokonce máte i vlastní nakladatelství Sevruga. Podle čeho si vybíráte další autory?

Jsou tam moje knížky a jsou tam kuchařky, které jsou nějakým způsobem zajímavé. Dělali jsme knížky pro různé autory, kteří se zabývají vietnamskou kuchyní, italskou kuchyní, kuchařku se sladkými věcmi pro Ivetu Fabešovou, ale máme i knížku s recepty úplně bez cukru. Záleží samozřejmě taky na tom, aby to zapadalo do současného portfolia a samozřejmě taky aby to mělo obchodní potenciál.

Zdeněk Pohlreich: Dnes se moc nevěnuje pozornost tomu, co se stalo v minulosti.

Máte kromě dvou nových kuchařek, které jste už zmínil, v zásobě nápady na další knihy o vaření?

Ne, vůbec netuším, co přesně příští rok přinese. Ale někdy v budoucnu chceme vlastně udělat jednu knížku, která se bude zabývat lidmi, kteří mají nějaké zdravotní problémy. 

Máte některou ze svých kuchařek nejraději?

Poslední dvě knížky, které jsme vydali, Super jednoduše a Taková normální kuchařka jsou souhrnem zkušeností, které jsme nabrali během doby, co knihy děláme. Mám rád tyhle poslední dvě a třeba i Moji domácí kuchyni. Myslím ale, že všechny mají něco do sebe, všechny nabízejí relevantní pohled na svou problematiku. Vždycky je důležité, aby recepty skutečně fungovaly, když si je někdo uvaří, a nebyly jen tak hozené na papír. Kdyby lidem dopadlo vaření doma jinak, byla by kuchařka jen soubor obrázků a to je trochu málo. (úsměv)

Pohlreich Shop fungující na Shoptetu.

Pokud se nemýlím, tak v červnu minulého roku jste si na Shoptetu uvařil svůj oficiální e-shop. Jaká byla vaše role při jeho vzniku?

Minimální, musím říct, že šéf našeho nakladatelství, Honza Kobylák, je ta hlava, která ví, jak se tyto věci dělají. Já jsem touhle technologií skoro nepolíbený a neumím s tím moc pracovat. Jsem spíš takový frontman a za mnou je pár lidí, kteří ten produkt umí udělat a vydefinovat.

Začínali jste rovnou se Shoptetem nebo je za e-shopem delší historie?

Pohlreichshop.cz funguje už několik roků. Historicky byl postaven na WooCommerce řešení, které ale pro nás bylo nakonec až moc komplikované a problematické. Přidělávalo nám spoustu administrativní práce navíc a taky vykazovalo značnou chybovost ve vztahu s naším skladem, který nám objednávky odbavuje. Toto řešení nám nesedlo i v dalších ohledech, a tak jsme se rozhodli pro změnu.

Proč jste si vybrali Shoptet?

Hledali jsme možnosti pro co největší automatizaci a zbavení se nadbytečné administrativy. Chtěli jsme se hladce technicky napojit na náš sklad a skladové hospodářství, mít taky dobrý výstup pro účetnictví a jednoduché ovládání administrace. Hledali jsme řešení, které v paušální platbě poskytuje servis a pečuje o rozvoj platformy tak, aby konvenovala s aktualními trendy. Ve výběru jsme měli ještě zahraniční konkurenční Shopify, ale to v té době ještě nebylo uplně dobře konstruované pro lokální potřeby. Vlastně se nám líbila taky myšlenka podpořit lokálního dodavatele s funkčním produktem.

Jak dlouho trvala příprava před ostrým spuštěním a co bylo nejtěžší?

Čas nás netlačil, stavěli jsme ho při práci pozvolna asi 2 měsíce. Značnou čast jsme věnovali testování s naším skladem, a seznamování s administrací, inventuře, než jsme vypli starý e-shop a překlopili se na nové ostré řešení od Shoptetu

Jan Kobylák, generální manažer nakladatelství Sevruga

Podle jakého klíče vybíráte produkty, které na něm prodáváte?

Chceme, aby tam byl nějaký výběr z našich věcí, takže nabízíme jak knížky, tak vybavení do kuchyně, které vyplývá z mojí spolupráce s Potten & Pannen – Staněk. Kuchařky jsou jasné a ostatní věci jsou trochu metoda „pokus omyl“, kdy se snažíme přijít na to, o co budou mít lidi zájem.

Jaký nejzajímavější produkt na svém oficiálním e-shopu nabízíte? Který je váš nejoblíbenější?

Myslím si, že naše nože jsou skvělé, a kdo si je koupí, tak udělá dobře.

Baví vás osobně marketing?

Marketing mě baví, baví mě dokonce hodně. A musím říct, že to je jedna z věcí, bez které se dneska už asi nedá být. Vždycky se snažím, aby to, co se marketuje, mělo nějakou podstatu. Když už se něco snažíme propagovat, tak ten samotný produkt musí k něčemu být.

Liší se nějak manažer Zdeněk Pohlreich od kuchaře Zdeňka Pohlreicha?

Moje role je dnes už v zásadě manažerská. Samozřejmě to vaření má člověk asi na celý život, ale v průběhu času jsem se v naší firmě posunul z kuchyně na úplně jinou pozici. Dělám věci, které nemůže dělat nikdo jiný. Zatímco najmout si někoho, kdo bude za vás vařit, je proveditelné, ale samozřejmě díky tomu, že mám nějakou známost všeho tady ve firmě, tak jsou věci, které jednoznačně musím dělat já. 

Pohlreich o přerodu z kuchaře v manažera.

Co jste v sobě musel změnit, když jste začal být víc manažerem než kuchařem?

Klíčové je smířit se s tím, že už se toho nedotknete a musíte se naučit správně komunikovat s lidmi, kteří to mají dělat podle vašich not. Pak to musíte nechat být a odejít od toho a spolehnout se na to, že to ti ostatní zvládnou sami. Je to mentálně celkem složitá věc, ale je to nezbytné. Samozřejmě se nemůžu rozkrájet. Náš byznys se rozrostl do velikosti, kde už to člověk sám neošéfuje.

Myslím si, že je to takový průšvih, že známá tvář nikoho nezajímá

Pomáhá vám známá tvář nějakým způsobem překlenout tuhle těžkou dobu?

Tahleta doba je blbá pro všechny stejně, známý nebo neznámý. Pro lidi, kteří se živí vysloveně tím, že jsou populární jako herci nebo umělci jakéhokoli ražení, je to taky katastrofa. Takže abych řekl pravdu, známost mi moc nepomáhá. Myslím si, že je to takový průšvih, že známá tvář nikoho nezajímá.

Co vám pomáhalo a pomáhá obecně v životě, když vám někdy nebylo úplně do zpěvu?

Snažím se si vždycky pomoct sám. Dost věřím sám sobě a překonávám věci svým vlastním úsilím. Nejsem úplně typ, který by měl lidi na to, aby mu s tím pomohli, a peru se s tím svým vlastním nasazením. Snažím se samozřejmě si život vybalancovat, myslím práci a zábavu. Pomáhá mi sport, jezdím na kole, zahraju si golf nebo hokej a fyzické aktivity jsou pro mě hrozně důležitý.

Přečtěte si i 2. díl rozhovoru, kde navazujeme na hodnocení současných změn v gastronomii a restauratérství ovlivněných pandemií.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů