Začalo to prodejem ovoce, zeleniny a vlašských ořechů na trzích na Moravě, odkud David Sázel pochází a úspěšně řídí rodinnou firmu a e-shop Zdravoslav, který už od prvních měsíců předčil očekávání a dosahoval milionových obratů.
Pistáciové oříšky, lyofilizované mango s kešu, ale i semínka nebo luštěniny tvoří sortiment e-shopu Zdravoslav, který si David Sázel postavil sám na Shoptetu.
Probrali jsme, jaké jsou začátky v online podnikání, když přecházíte na trvanlivé zboží a zároveň se přesouváte do online. Celým rozhovorem se prolínalo, jak důležitá je kvalita prodávaných produktů, vztah se zákazníkem a jak nastavit hodnoty, kterými se řídí celá firma, protože pak se k vám budou zákazníci vracet – což je cíl mnoha e-shopařů.
Jste rodinná firma z Moravy. Jak vypadaly začátky vašeho podnikání?
Jsme Zdravoslav, malá rodinná firma z Moravy, která se zaměřuje na oříšky, sušené ovoce a další zdravé potraviny. V oblasti zdravého stravování podnikáme už od roku 2010. Naše první kroky vedly přes prodej čerstvého ovoce a zeleniny na farmářských trzích a v malém obchůdku, kde jsme si rychle vybudovali věrnou klientelu, a to se nám díky přístupu k zákazníkům podařilo vybudovat i u e-shopu. Zákazníci se k nám hodně vracejí a jsme přesvědčeni, že je to díky důrazu na kvalitu našich produktů. Potvrzuje se nám to i v recenzích a komentářích na sociálních sítích.
Opakované nákupy jsou cílem spousty e-shopů. Jak jste dokázali, že zákazníci se vám vracejí, když trh se zdravými potravinami je dnes velmi rozmanitý a konkurenční?
Věříme, že dlouhodobý úspěch není jen o ceně nebo šířce sortimentu, ale hlavně o důvěře, kvalitě a poctivém přístupu. To jsou hodnoty, které naši zákazníci poznají a kvůli kterým se k nám rádi vracejí.
Lidi si od začátku chválili kvalitu. Kvalita produktů, kvalita balení a rychlé odeslání, to jsou za mě tři věci, které naklonily zákazníky na naši stranu. My balíme vše čerstvě, neleží nám to půl roku ve skladu.
Řada e-shopů si hodnoty na začátku vůbec nedefinuje, nebo se k nim propracuje až po dlouhé době. Vy říkáte, že je to pro vás klíč k úspěchu, podělíte se o to, jak takové hodnoty mohou vypadat?
Máme 6 takových hodnot, které nás definují.
Kvalita na prvním místě. Spolupracujeme pouze s dodavateli, kterým důvěřujeme a kteří splňují naše nároky na nejvyšší standardy. Produkty sami ochutnáváme, kontrolujeme a ručně balíme. Každá šarže prochází přísnou kontrolou – když něco neodpovídá našim standardům, nejde to do prodeje a ihned to vracíme zpět.
Ruční balení s důrazem na detail. Všechny produkty balíme ručně v naší vlastní balírně, což nám umožňuje nejen finální kontrolu, ale i garantovat čerstvost. Praktické znovuuzavíratelné balení je navíc benefitem pro zákazníky.
Ekologie a udržitelnost. Naše balení minimalizují dopad na životní prostředí. Upřednostňujeme recyklovatelné materiály a přemýšlíme ekologicky v každém kroku – od výběru obalů až po skladování. Používáme znovuuzavíratelné obaly, které prodlužují čerstvost. Je to praktické a ekologické.
Optimální skladování. Skladujeme v prostředí, které zajišťuje maximální čerstvost produktů – zachovává se chuť, křupavost i nutriční hodnoty.
Transparentnost a důvěra. Zákazník ví, co kupuje. Na blogu a sociálních sítích sdílíme informace o původu, výživových benefitech i ekologii, protože věříme, že dlouhodobý vztah je možný jen na základě důvěry.
Záruka spokojenosti. Se zákazníky jednáme napřímo, férově. Pokud nastane jakýkoliv problém, okamžitě jej řešíme. Stačí poslat fotku a číslo šarže – víme, že i to dělá rozdíl mezi jednorázovým nákupem a loajálním zákazníkem.
Zkrátka věříme, že to, co dnes odlišuje značku, nejsou slevy, ale hodnoty a autenticita. Jsme malý tým, který dělá věci od srdce.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Za náš úspěch považujeme především to, že jsme si dokázali zachovat rodinný charakter firmy, i když jsme se rozrostli a přenesli naše podnikání do digitálního prostředí.
Jak probíhal přechod do online prostředí?
S přibývajícími zkušenostmi a přirozeným vývojem trhu jsme začali uvažovat o trvanlivějších produktech a možnostech online prodeje, který by nám umožnil oslovit zákazníky po celé republice, a to bez omezení sezónností. Do světa e-commerce jsme naplno vstoupili v roce 2020, a to s jistou dávkou skepse a minimálními očekáváními.
Realita ale předčila veškerá naše očekávání. Už během prvních měsíců nás prodeje na našem novém e-shopu postaveném na platformě Shoptet katapultovaly k milionovým obratům. Díky tomu jsme mohli do firmy zapojit celou rodinu a proměnit naši práci v dlouhodobé rodinné poslání.
Byli jsme úplní začátečníci, spustil jsem nějaké reklamy na Facebooku. Koukali jsme na konkurenci, jak to dělá a pomohl i covid, kdy lidi produkty z oblasti zdravé výživy a ořechy hledali. Měli jsme opakované nákupy, kdy se lidé vraceli, a dodnes je toto pro nás nejdůležitější – zákaznická péče a kvalita produktů.
Shoptet byl vaše první volba. Jak jste se rozhodoval při výběru platformy?
Při výběru platformy jsme kladli důraz především na funkcionalitu, stabilitu a rozumnou cenu. Jeden večer jsem sedl a googlil jsem, udělal jsem si srovnání dostupných systémů a postupně jsem si prošel testovací verzi e-shopu.
Shoptet byl už v tu dobu nejlepší, nemuseli jsme řešit žádné programování, všechno, co jsme potřebovali, řešení už mělo. A přibývají další, z novinek používáme třeba Shoptet Balíky.
A samozřejmě už tenkrát byla spousta recenzí, které v rozhodování pomohly. Chtěli jsme řešení, které nám umožní rychlý rozjezd, ale zároveň nabídne i prostor pro růst. Navíc jsme věděli, že se v začátcích budeme muset spolehnout hlavně sami na sebe, a tak pro nás byla klíčová jednoduchost ovládání, možnost automatizace opakovaných úkonů a podpora ve formě komunity a dokumentace.
V čem vidíte největší výhody Shoptetu?
Shoptet nám od začátku umožnil:
Shoptet se pro nás zkrátka stal spolehlivým partnerem, který neruší naši práci, ale umožňuje nám soustředit se na to, co je opravdu důležité – na produkt, zákazníka a hodnoty.
Využil jste na začátku specialisty pro nastavení e-shopu, nebo jste vše dělal sám?
Já jsem člověk, který má rád všechno pod kontrolou, a aby to bylo, jak chci, takže jsem si vše nastavoval sám pomocí návodů na Shoptet Podpoře, perfektní je na to i facebooková Shoptet Poradna. A když něco potřebuju, tak píšu na podporu, tam mi odpovídají téměř vždy okamžitě.
Jediné, co už neřeším já, je marketing, na ten máme brněnskou agenturu Optimio, starají se nám o PPC a dělají podle zadání, co potřebujeme.
Jako důležitou hodnotu jste zmiňoval ekologii a udržitelnost. Zvláště mladá generace na tohle hodně slyší. Pozorujete to i ve vašem segmentu?
Téma ekologie je důležité nejen pro zákazníky, ale i pro nás jako firmu. A to už od samého začátku podnikání. Věřím, že podnikat se dá i zodpovědně – s ohledem na přírodu, dodavatele i samotné zákazníky. Nejde o trend, ale o dlouhodobý závazek, který se odráží v každém našem kroku.
Zákazníci, a zejména mladší generace, jsou v tomto směru čím dál náročnější a zároveň vnímavější. U produktů sledují nejen složení, ale i způsob balení, ekologickou stopu a celkovou filozofii značky. A právě proto jsme přesvědčeni, že udržitelnost není něco navíc, ale nutnost, pokud chce firma uspět i v budoucnu.
Jak konkrétně se ekologie promítá do vaší praxe?
Používáme recyklovatelné a znovuuzavíratelné obaly, které zajišťují čerstvost, ale zároveň minimalizují dopad na přírodu. Snažíme se omezit plasty a optimalizujeme velikosti balení, abychom snižovali zbytečný odpad.
Také upřednostňujeme lokální a spolehlivé dodavatele, čímž zkracujeme dodavatelský řetězec a snižujeme uhlíkovou stopu.
Jaké služby nebo doplňky jsou pro váš e-shop nepostradatelné a vyzdvihl byste je?
Zmínil bych Leadhub, přes který děláme e-mailovou komunikaci se zákazníky. Přešli jsme z Mailchimpu, ten nám přišel složitý. A pak ještě používáme chytré doplňky typu Doplňkový prodej v košíku a podobně, nemusíme to programovat, koupíme za pár korun a pomáhá to.
Máte zkušenost se Shoptet Balíky?
Službu Shoptet Balíky jsme začali využívat v roce 2025 a jsme velmi spokojení. Výrazně usnadňují práci – a navíc skvěle fungují i s naším vlastním systémem logistiky. Máme nasmlouvané tři vlastní dopravce, a i přesto nám vše krásně sedlo do jednoho přehledného systému.
Co se vám na službě líbí a proč byste ji doporučili dalším e‑shopařům?
Služba je integrovaná přímo v administraci Shoptetu, takže napojení je opravdu jednoduché. Vše máme po ruce a neplatíme žádné zbytečné poplatky. Navíc proces propojení je extrémně snadný a rychlý. Původně jsme využívali jiné řešení, ale vadilo nám, že jsme platili vysoké poplatky za službu, kterou nyní máme zdarma.
Měsíčně zpracujeme cca 2 000 objednávek a díky tisku štítků přímo v administraci šetříme přibližně 30 minut denně. Loni jsme za původní řešení zaplatili 20 000 Kč, letos jsme na Shoptet Balíkách zatím neutratili nic.
Jaké máte zkušenosti s platebními branami? Aktuálně využíváte Shoptet Pay.
Ano, používáme Shoptet Pay a rovněž si jej nemůžeme vynachválit. Platby přes něj jsou:
V čem vidíte úsporu financí?
Ve srovnání s jinými platebními bránami, které jsme využívali dříve, nás Shoptet Pay aktuálně stojí nejméně. Máme zkušenost s s GoPay a ThePay. Když jsme si zažádali o snížení nebo lepší tarif, tak se s námi nebavili o výhodnějších podmínkách. Rozdíl v ceně transakčních poplatků je fakt velký.
Jaké trendy pozorujete u platebních metod, které zákazníci volí?
Hodně lidí chce platit předem, dobírka klesá, možná je to i tím, že nás zákazníci znají. Momentálně činí poměr dobírka platba kartou zhruba dva ku třem. Hodně plateb pozorujeme přes Apple Pay, to dříve nebývalo. 70 % zákazníků také nakupuje přes mobil.
Jak pracujete s nedokončenými objednávkami?
Nikdy jsme neměli problém s tím, že bychom měli velké množství nedokončených objednávek. Srovnání s předchozími platebními branami, a jestli nám Shoptet Pay v tomto pomáhá, by bylo neobjektivní, teď máme trojnásobný počet objednávek.
Ale každopádně když se to stane, že objednávka není provedena, tak přes Shoptet Pay pošlem e-mailem žádost o opětovnou platbu, máme to v adminu a nemusíme nic řešit. Dříve se muselo jít do adminu brány a posílat žádost o opakované pokusy odtamtud, což bralo zbytečně čas.
Shoptet Pay nabízí i automatizace, využíváte je?
Máme nastavené automatické párování objednávek po zaplacení a automatickou kontrolu plateb převodem na účtech ve Fio bance (CZ i SK). Po zaplacení se objednávka přepne do stavu Vyřizuje se a my tak ve skladu začneme chystat.
Shoptet nám v tomto směru umožňuje efektivní provoz bez zbytečných nákladů, což jako rodinná firma velmi oceňujeme. A hlavně – máme víc času na to, co je pro nás skutečně důležité: na produkty, zákazníky a náš tým.
Napsat komentář