Od technických starostí k byznysu. Jak Shoptet uvolnil ruce e-shopu fyft.cz

()

Chtěl si koupit yoyo, ale žádné podle svých představ nesehnal. Nakonec jej Connor Stark pořídil až v Británii a rozhodl se, že tenhle sortiment bude do Česka dovážet. Bylo mu šestnáct. Pár let na to má rovnou několik e-shopů a expanduje do Evropy.

FYFT na Shoptetu, Connor Stark

Dnes pod značkou FYFT najdeme e-shopy v Česku, Německu, na Slovensku a chystá se spuštění v Maďarsku a dalších zemích východní Evropy. Vedle toho Connor Stark vede i megacomics.cz a fpvshop.cz. Všech 5 e-shopů provozuje na Shoptetu – co pro něj při výběru platformy bylo nejdůležitější?

Růst e-shopu FYFT na Shoptetu

Co přesně znamená FYFT? A přiblížíš nám komunitu, která se kolem yoyo vytvořila? 

FYFT (Fill Your Free Time = Vyplň svůj volný čas) vznikl spojením několika herních směrů dohromady. Ale od začátku… Hned jak jsem zjistil, že yoyo u nás není, přišla idea importovat to do Česka. Postupně se z přeprodávání na Aukru stala one-man-show firma YoyoMania.cz. Společně s kamarády v Brně jsme přitom pořádali kroužky, vystoupení po školách a na eventech, příměšťáky i soutěže. Yoyo skupina se rozšiřovala. 

Od začátku to je komunita, kde se najde plno nadšenců do různých hobby a her, všechno to jsem dával na shop. A postupně se sortiment rozšířil o směry jako Rubikova kostka, Discgolf, deskovky. To už jsme se rozhodli pro rebranding, a tak v roce 2016 vznikl FYFT. 

Na Shoptet má napojení každá významná služba

Na Shoptet jste ale s e-shopem fyft.cz přešli v roce 2021. V čem dnes s odstupem vidíš největší výhody?

Shoptet je v ČR ten největší, tedy každá významná služba na něj má doplněk. To je obrovská výhoda, protože předtím každá implementace čehokoliv znamenala dražší custom úpravy programátora, následné ladění a pak opravy, což bralo spoustu času hlavně vedení.  Od přechodu na Shoptet mohl CEO svoji židli „projektový-manažer-s-programátorem” opustit a s klidem to neřešit. 

Zároveň naskočíte do rychle rozjetého vlaku a nemusíte věci vymýšlet sám, protože předchozí klienti si řekli o spoustu funkcí. Už se na ně nějakým způsobem myslelo, to stejné jako vy pravděpodobně řešila už stovka dalších dříve. To znamená, že je to implementováno nebo se vždy najde někdo, kdo to custom zvládne.

Přínos velikosti Shoptetu vidím v tom, že když člověk něco řeší, často najde již nachystané funkce, o kterých ani neví do doby, než je potřebuje. A to je skvělé. Například expediční listy, předpřipravené e-maily, pokladna fungující s čtečkou, log pohybů na skladě. 

Také nemusíme technicky řešit legislativní změny. Ať už jde o EET, GDPR, změny DPH, změny DPH v shippingu dle typů zboží, DPH na Slovensku, přesné znění tlačítka potvrzujícího nákup. Víme, že legislativy je šíleně moc, a sledovat to, být v obraze a pak to ještě vyvíjet do vlastního shopu, to by člověk vůbec nepodnikal a nevěnoval se jádru Shoptetu. To, že Shoptet to hlídá a implementuje, (někdy sice pár hodin před uvedením v platnost), je obrovské ulehčení a výhoda.

E-shop je investice na 5 až 10 let

Jak jste se rozhodovali při výběru platformy? 

Na Shoptet nás přesvědčil Jan Kvasnička při e-shopové konzultaci, kam s e-shopem mířit dál. Už tehdy nám říkal, že e-shop je investice na 5-10 let a je potřeba to vybudovat správně.  

Při přechodu na Shoptet mě nejvíce baví ten stav „otevření očí“, kdy najednou vidíte, co vše ten systém umí, co vše je tam už připraveno na napojení nebo jaké možnosti nám aktuálně dávají programátoři, se kterými spolupracujeme. Pokud bychom si měli něco podobného nechat naprogramovat na míru, tak to bude trvat 2 roky a bude to stát několik mio. Doba, kdy jsme uvažovali tak, že Shoptet je jen pro menší nebo střední e-shopy, je dávno pryč a nyní mám na Shoptetu klienty, kteří mají vyšší stamiliónové obraty a stále rostou. E-shop, kde jsem spolumajitel, máme také na Shoptetu a nedám na něj dopustit. 

Jan Kvasnička, UX designer a stratég

Hlavní switch v mindsetu pro mě byl, že pro Shoptet existuje i druhá sféra funkcí, která není běžně vidět a je kódovaná programátory, mimo administraci. Shoptet jsem si v minulosti samozřejmě zkoušel, ale když jsem viděl jen admin, měl jsem obavu z vendor-locku a limitovaných funkcí, ale Honza mi řekl, že programátor zvládne všechno v pořádku implementovat. A opravdu to šlo.

Vývoj webu řešil eguru, webdesign náš grafik, UX pak Jan Kvasnička. Následně jsme to ve dvou až třech lidech skoro čtvrt roku upravovali. Kdyby mělo jít jen o migraci původního stavu, zabralo by to asi týden, ale všechno u nás při transferu prošlo značným zlepšením – fotek, popisů, článků, prolinkování, a proto skoro čtvrt roku. Do toho jsme rekonstruovali novou pobočku prodejny, takže na e-shop nebylo 100 % času.

E-shop FYFT a prodejna Holešovice

Co se připravovalo 2-3 měsíce při přechodu:

Jako jednatel se nemůžeš věnovat jen webu

Co se dělo v době před přechodem na Shoptet a co byly důvody?

Přechod na Shoptet jsme začali řešit, když jsme byli na nějakých 20 milionech ročního obratu. Když si vzpomenu, jak to vypadalo, než jsme přešli na Shoptet, byl to denní boj. Půl dne jsem se musel věnovat věcem kolem webu, a to jako jednatel nechceš.

Rostli jsme, a tak jsme pořádně nevěděli, jak co chceme, znamenalo to i časté změny. Ale neustále to bylo i o monitorování, zda není náhodou něco blbě: „Indexuje nám Google všechny stránky? Je správně pagination? Jak se to chová v responsive? Mají všechny stránky strukturovaná data? A tak podobně.“ Bylo to neustále o sledování, zda náhodou není někde nějaký technický under-performance nebo technologický dluh. Analytika na našem předchozím řešení byla utopie, nic nesedělo a nedalo se na nic spoléhat. 

Co vám Shoptet pomohl zlepšit a v čem vám nejvíc pomáhá?

Hlavně je to již zmíněný klid s provozováním e-shopu, protože i v extrému když má třeba fakt výjimečně Shoptet výpadek, nemůžu s tím nic udělat, a za chvíli to běží. Na custom řešení bych obvolával a ve stresu počítal ztráty.

Kromě dalších zmíněných funkcí se nám značně zjednodušila administrace s účtováním pokladny. Máme Shoptet Pay na terminálech. Propojení je skvělé, nemusí se nic klikat, a v e-shopu to vše vidíme. Předtím nám ČSOB poslalo jednou týdně částku na bankovní účet očištěnou o poplatky, a my museli řešit, k čemu to patří. 

prodejna Fyft Holešovice

Měl jsem dlouhodobý plán včetně expanze

Jaké nástroje k vedení a provozu e-shopu potřebujete?

Kromě Shoptetu nemáme skoro žádné další nástroje. Nemáme CRM, nemáme vlastní technické řešení na expedici, nemáme analytické softwares, jen default Shoptet exporty. 

Ať člověk potřebuje jakákoliv data – pro nákupčí, pro účetní, pro analytiky, výkon dodavatelů, kategorií, produktů, to vše tu je. Už to značně podpoří výkon firmy, když jsou data a grafy, na které se dá podívat. A když nejsou, tak to lze přes URL exportovat do Sheets, kde se s tím dá dál pohodlně pracovat.

Díky datům v Shoptetu o obratech, marži a napojením na banku jsme dostali i financování ze Shoptetu (Shoptet Boost & Flowpay), což se na zásoby moc hodí, růst jen z marže by nám šlo těžko. 

Co tě naučila expanze?
Že bez Country managera to nejde. Sám od sebe e-shop fyft.de, fyft.sk ani jiný fungovat nebude. Pro nás je typické, že jsme silní v pořádání eventů a jsme také hodně lokální, máme i pobočku v Holešovicích. Při expanzi o tyto aktivity přicházíme a musíme to dohnat jinak, abychom měli výsledky. 

Například Německo má obecně drahé CPC (0,64 eur minimum). U německých zákazníků bylo pozitivní překvapení, jak jsou důslední. Nezapomenou využít slevový poukaz při akci typu Black Friday a je mnohem vyšší hodnota objednávky. Také jim nevadí platit vše dopředu.

Kdybys měl shrnout nějaké rady ohledně expanze e-shopu, co by to bylo?

Když jsem chystal přechod na Shoptet, měl jsem dlouhodobý plán, a to včetně expanze, a to bych doporučil všem. Byly to důležité tři kroky, první dva musí udělat každý, nehledě na to, na jaké je platformě, a krok 3 byl easy, jen se napíše mail na podporu. Následuje práce s překladem. 

  1. Ujasnit si, co chceme od webu, jaké funkce, interní i externí věci. 
  2. Vybudovat a odladit jeden eshop včetně UX, webdesignu, funkcí.
  3. Naklonovat e-shop do dalších jazyků.

Connore, napadá tě ještě něco důležitého na závěr?

Že bez Braniho by to nešlo, Brani je skrytý hrdina celého příběhu. Řeší všechny automatizace, digitalizace, procesy a nedovedu si to bez nich představit. 

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů