Právní ochrana výrobků: design a průmyslový vzor

Design produktu je často tím hlavním, co zaujme na první pohled a motivuje zákazníky k nákupu. Jde o tvar, podobu, ale i použitý materiál, strukturu nebo zdobení. Je to složka, která dělá produkt jedinečným a odlišuje ho od ostatních. Jak ale design výrobku ochránit, aby ho konkurence nemohla přesně zkopírovat?

Pro ochranu podoby výrobku můžeme využít institut v českém právu známý jako průmyslový vzor. V podstatě se jedná o synonymum anglického design. Problematiku upravuje zákon č. 2007/2000 Sb., o ochraně průmyslových vzorů (…), který průmyslový vzor charakterizuje jako vzhled výrobku nebo jeho části, spočívající zejména ve znacích linií, obrysů, barev, tvaru, struktury nebo materiálů výrobku samotného, nebo jeho zdobení. Grafika sama o sobě ale ochranu podle tohoto zákona nemá – jedině ve spojení s výrobkem. Po ochranu samostatných grafických prací musíme zabrousit do práva autorského.

Kdy je možné výrobek chránit?

Je nutné splnit dvě podmínky zároveň – průmyslový vzor musí být nový a zároveň musí mít individuální povahu. Co si pod tím představit? Jednoduše, je potřeba, aby žádný stejný průmyslový vzor nebyl zveřejněn dřív, a to nejen v České republice, ale i kdekoli za hranicemi. Nelze tedy logicky přihlašovat vlastní vzor výrobku, který už jsme někde viděli (na výstavě, v prodeji). A to i přestože bychom ho nepodstatně pozměnili – to nám neprojde.

Druhá podmínka, takzvaná individuální povaha, je poměrně vágní pojem. Můžeme si to představit jako situaci, kdy je náš celkový dojem z výrobku jiný než dojem z jiného výrobku, který jsme už viděli (a má zapsaný průmyslový vzor). Jednoduše, nelze zapsat takové průmyslové vzory, které jsou si příliš podobné a mohly by u informovaného uživatele vyvolávat stejný dojem. Kupující by si takové výrobky mohl plést a vlastníci průmyslových vzorů by si tak mohli škodit.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Chránit můžeme jak jednotlivé výrobky, tak i výrobky složené z víc součástí, části výrobku nebo dokonce webdesign, design loga, online mapy nebo dokonce počítačové ikony. Stejně jako u patentů a užitných vzorů, o kterých jsme si říkali v minulém článku, ale průmyslový vzor nesmí být v rozporu s dobrými mravy a veřejným pořádkem.

Ochránit nelze takové prvky výrobku, které jsou předurčeny technickou funkcí. Jedná se například o víčko k lahvi nebo tvar nádoby (je potřeba, aby měla stěny a dno a bylo možné ji naplnit). Jako příklad si také můžeme uvést výrobce elektroniky Apple a Samsung, kteří od roku 2011 vedou nespočet konfliktů. Apple napadl Samsung za vyrábění tabletů, které měly porušovat práva ze zapsaných průmyslových vzorů chránících design prvních iPODů. Je nám asi jasné, že tablety mají spoustu společných znaků – obdélníkový tvar, rovný povrch a velmi tenký okraj. To jsou prvky, které se nedají ochránit, neboť jsou charakteristické pro určitý typ produktů. Samsung ale odlišil zpracování spodní strany tabletů a vyrobil je poměrně tenčí. Proto Apple s tímhle tahem neuspěl a Samsung mohl své tablety vyrábět a prodávat dál.

Zapsané průmyslové vzory pro tablety společnosti Apple Inc.

Přihláška, řízení, formality

Přihlášku průmyslového vzoru je třeba podat u Úřadu průmyslového vlastnictví. Ten prozkoumá, jestli splňuje náležitosti dané zákonem – jednoduše, zda jí nic nechybí. Pokud je s přihláškou všechno v pořádku, obdržíte osvědčení o zápisu a Úřad průmyslový vzor zveřejní a oznámí to ve Věstníku. Ochrana trvá 5 let od podání přihlášky, dobu je ale možné prodlužovat až na 25 let v pětiletých intervalech. Podání přihlášky vás vyjde na 1 000 Kč (původce zaplatí 500 Kč), prodloužení o 5 let 3 000 Kč, dalších 5 let vychází na 6 000 Kč, pak se částka za prodloužení dál zvyšuje. Přehled všech poplatků najdete v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Pokud toho vyrábíte víc, mohla by se vám hodit takzvaná hromadná přihláška. V té je možné přihlásit víc designů v rámci jednoho řízení. Musí se však jednat o stejnou třídu výrobků, například o sadu hrnků s různými potisky.

Jak ochránit design v zahraničí?

Registrujeme-li podobu výrobku v České republice, naše ochrana je jen národního charakteru. Mezinárodní ochranu můžeme získat víc způsoby. Nejnáročnější cestou bude jednoznačně registrovat design v každé zemi zvlášť. Jednodušší variantou pro nás může být přihláška zapsaného vzoru Společenství u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví, která design chrání na celém území EU. Chceme-li jít ještě dál, můžeme využít Mezinárodní zápis průmyslového vzoru, který design chrání až v 55 zemích světa. Velmi přehledně má tuto problematiku zpracovánu náš Úřad průmyslového vlastnictví na svých webových stránkách, ze kterých doporučuji při dalším studiu čerpat.

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů