Pokud patříte mezi webmastery, které zaujala marketingová koncepce SEO (Search Engine Optimization) neboli hezky česky optimalizace webových prezentací pro vyhledávače, určitě už jste pročítali velký počet publikací, nebo internetových portálů, které se vám budou snažit pomoci se začátky. Vždy ale uslyšíte to samé – zpracujte si robots.txt, mějte kvalitní texty s klíčovými slovy, relevantní odkazy, registrace v katalozích apod. SEO je ale zároveň marketingová strategie, takže by neměla být zpracována pouze takto strojově, ale měla by mít i hlubší nápad, myšlenku do budoucnosti, nebo alespoň něco, čím vás odliší. To je v podstatě jedna ze základních idejí marketingu obecně – propagovat a odlišovat. I když sem SEO patří poměrně krátce, je tu naprosto po právu, a proto i vy byste si měli promyslet, jakým směrem se vydáte.
Právě z důvodu, že je internet plný „prázdných řečí“ o zajímavých začátcích, přinášíme vám tento článek (dvoudílný), který vám přiblíží sedm základní SEO strategií, které se samozřejmě na webech pro začátečníky neobjevují, proč? Jedná už se o poměrně pokročilé know-how, který si každý chrání. Pokud o něm ovšem nebudete vědět, nemůžete v tvrdé konkurenci uspět. Zároveň ale platí, že tyto SEO postupy vám také samy úspěchy nezaručí, vždy musíte přidat něco svého, být aktivnější a pracovitější.
Stavební úspěch každé výdělečné aktivity je být vidět. Na internetu to můžete dělat rozsáhlými reklamními kampaněmi, bannery, ale nebo i jednoduchými texty, který vám schopný copywriter napíše za 150-200 Kč za NS. Tato triviální PR prezentace vám zaručí, že upoutáte pozornost jak lidí, tak při troše šikovnosti i crawlerů, které jsou pro úspěch vaší SEO strategie zásadní. Opět stejná otázka, proč zrovna takto? Crawleři (nebo také roboti jednotlivých vyhledávačů) si doslova libují v prohledávání stránek s velkým počtem vložených článků, jsou tu doslova jako doma. Pokud i váš bude mezi nimi – je pochopitelné, že musí některá klíčová slova v textu obsahovat jednocestné odkazy na vaše stránky, máte zaručené, že přijdou o chvíli později i k vám, což potřebujete. Pokud chcete pár tipů, největší jsou portály EzineArticles, GoArticles, ArticleCity apod., kde jsou crawleři nonstop. To, že jsou anglicky, by pro vás nemělo být překážkou. Samozřejmě ale je počet těchto PR portálů mnohem větší.
Pokud chcete být v této SEO strategii ještě prozíravější, je tu další finta, kterou opravdu jen tak někde prezentovanou nenajdete. Užitečná je v případě, že máte větší stránky a máte problém s tím, že crawleři projdou jen část webu a nezaindexují vše. To se dá obstarat, pokud budete linkovat rovnou v resource boxu na celou vaší site mapu. Pak máte jistotu, že roboti „proletí vše“, co máte na internetu nahrané.
Přišlo vám někdy směšné, proč i jednoduchý MFA web zaměřený na půjčky je přeložen do cizích jazyků? Směšní jste byli spíše vy, protože se jedná o moderní SEO strategii, kterou si ale většina webmasterů neuvědomuje. Když přeložíte web do angličtiny, budete mezi 35,2%, protože právě tolik zabírají v celkovém počtu anglické weby. Pokud se ale zaměříte i na němčinu, polštinu, slovenštinu atd., v uvozovkách vstoupíte na úplně nové trhy (zbylých 64,8%) a otevře se vám spousta nových dveří a především zisků. Když k tomu ještě přidáte úvahu o dynamice a potenciálu jednotlivých trhů, máte propracovanou strategii, na které rozhodně vyděláte. Přeložit web do angličtiny je nutnost, jenže prakticky všechny sekce v jiných jazycích rostou rychleji než ty anglické, tak nespěte a začněte překládat. Crawleři jsou schopní indexovat celkem 35 světových jazyků, takže máte co dělat.
Pokud pochopíte, co vám koncepce ROR může v praxi přinést, budete doslova skákat radostí a to bez jakékoliv nadsázky. Základní problém, kterému až do současnosti všichni SEO experti čelili, bylo uspokojení všech vyhledávačů, nebo alespoň čtyřech největších najednou. Na internetu je pochopitelně velký počet aplikací, které upraví váš kód do oblíbené podoby crawlerů z Google, nebo Yahoo, ale nikdy nezískáte to, že by se líbil všem., což je citelný problém a ztráta zisku. Crawleři jsou také do jisté míry „líná stvoření“ a nebudou číst něco, co jim dá hodně práce, nebo co vůbec nechápou – v tomto případě optimalizace kódu na jiný vyhledávač. Až do teď jste se v podstatě museli rozhodovat, jaké vyhledávače vybrat (s trochou kompromisů lze maximálně dva), nicméně právě proto přišla skvělá funkce ROR.
ROR je opravdu perfektní technologie, která vám pomůže upravit vaší sitemapu tak, že bude naprosto srozumitelná pro všechny vyhledávače – v XML. Vy tak při lehké úpravě za pomocí ROR získáte dosud neznámý rozměr, kdy bude vaše webová prezentace snadno čitelná pro každého crawlera. Co to znamená v praxi? Crawleři dnes mají spoustu práce s nesrozumitelnými weby a pochopitelně se raději vrací na ty, kde indexace probíhá v pohodě, a kde jim webmasteři usnadňují práci. Pokud budete mezi nimi, máte klid. ROR vám právě zaručí, že váš web bude mezi těmito „bezproblémovými“ z pohledu všech vyhledávačů. Zároveň ROR umí i pokročilou indexaci produktových názvů, cen, slev, dostupnosti, affilate programů apod., které zdůrazní, což vám přinese ještě větší užitek – všechny vyhledávače budou vědět, co a za kolik prodáváte. Opravdu geniální „vychytávka“, a pokud včas využijete jejích výhod, bude vaše SEO opět o krok napřed.
Začneme rovnou příkladem; máme tu dvě klíčová slova, která vyhledávají dva lidé. Vy máte za úkol posoudit, který z nich má větší potenciál, že vám přinese zisk, tedy že si jde něco opravdu koupit. První vyhledává slovo iPod, druhý iPod nano 4gb black. Je evidentní, že druhý člověk přesně ví, co chce, něco shání, a takový by vás měl zajímat. Proto je mnohem lepší zaměřit své weby na klíčové fráze se třemi až čtyřmi slovy. Sami byste na to možná nepřišli, protože už to vyžaduje právě větší úvahu z hlediska marketingu, a také zkušenost. Můžete nám ale věřit, že to opravdu funguje. Z hlediska obyčejných SEO postupů jsou delší klíčová slova také lepší, protože vás lehce odliší. Na slova jakými jsou internet marketing, půjčky, SEO apod., je indexován ohromný počet stránek a nemáte šanci vyniknout. Pokud ale všechno lehce zacílíte, přidáte dvě nebo tři slova, máte jistotu, že uživatelé, kteří se o obor opravdu zajímají, zavítají na váš web. Nikdy tak nepoužívejte obecné výrazy na klíčové fráze a vždy přemýšlejte i z pohledu potencionálního zákazníka i přesto, že budete muset udělat větší počet webů.
Konec 1. dílu. V dalším článku z této minisérie můžete očekávat ještě tři zajímavé SEO strategie, které vám opět přinesou nějaké zkušenosti, a také vytoužené zisky.
zdroj: http://www.ifergan.org/
Chtělo by to trochu rozepsat na základní, střední a pokročilé metody. Osobně považuju metodu PR článků a metodu sitemap za základní SEO. O sitemapách se mluví na každém fóru.
Překládání obsahu je fajn, ale Google to tuším zakazuje, takže otázka použitelnosti je sporná. Osobně bych strojové překlady doporučil jen pro méně významné projekty, kde si autor může dovolit projekt obětovat.
Dlouhá klíčová slova neboli metoda longtailu je krásná věc. Jde o nejlepší formu SEO, ale je to staré jako fulltext samotný. To nové jsou spíše metody, jak hledat slova z longtailu, jak je zabudovávat do webu a jak to všechno dělat více méně automaticky, protože lidská síla je pro longtail drahá. Přece jenom nejsme v Rusku, kde si můžete najmout bandu brigádníků za pár dolarů a nechat je pracovat ručně.
Čau, díky za komentář…. Když říkáš, že jsou to základy, možná z hlediska odborníka, nebo alespoň pokročilého uživatele, ale divil by ses, jak vypadá SEO optimalizace v podání průměrného majitele stránek, pro kterého toto budou v každém případě pokročilé strategie. Každopádně díky za dodatek. Honza
Já vím, že někteří majitelé webů nemají o SEO páru a tak je pro ně jakákoli strategie pokročilá. Jenže pak by neexistovalo žádné základní SEO.
Ale to je debata, která nikam nevede. Jen jsem chtěl poukázat na to, že by se hodilo některé metody více rozčlenit a nepsat o všech jako o pokročilých. Ale lepší psát, než nepsat nic. Kritizovat umí každý :-)