Počítadla návštěv – které je nejpřesnější

I když to tak na první pohled nevypadá, na svém blogu mám umístěné hned čtyři počítadla návštěv, a to jednak z důvodů případného výpadku některého z nich, dále pak kvůli různým funkcím a možnostem a v neposlední řadě za účelem srovnávání výsledků. Mimo viditelného a přímo dostupného blueboard.cz využívám i toplist.cz, výborný netagent.cz a také Google Analytics, přičemž každý měří o trochu jinak. V tomto článku vám sice stoprocentně nepovím, které že je to nejpřesnější, ale pomůžu vám si na celou věc na základě mých dlouhodobých zkušeností udělat vlastní názor.

Netagent.cz versus toplist.cz

Počítadlo Netagent jsem na web nasadil v dubnu roku 2007, tedy zhruba po pěti měsících jeho existence, a osobně jej hodnotím jako vůbec nejpřehlednější měřící systém pro rozsáhlé statistiky. K dispozici máte návštěvy po hodinách či za určitý měsíc, můžete sledovat každý pohyb návštěvníka na stránkách včetně časů, jak dlouho se na které z nich zdržel, dozvíte se odkud a na kterou stranu přišel, zjistíte jeho IP adresu, operační systém a mnoho dalších zajímavých údajů. Prakticky stejné možnosti vám nabídne i Toplist, který už mi ale nepřijde tak přehledný, rozhodně postrádám schopnost počítadla změnit barvu a já jej začal používat teprve přednedávnem. Tak či tak, po čase každodenního sledování musím konstatovat, že i když se zdá, že netagent.cz a toplist.cz měří obvykle téměř stejně – přibližně se liší o tři až čtyři návštěvy za den –, v celkovém součtu se za měsíc mohou neshodovat o sto, klidně i dvě stě návštěv. Otázkou ovšem zůstává, které z nich je to přesnější, anebo zda tato dvě počítadla vůbec patří k těm přesnějším.

Blueboard.cz versus Google Analytics

Blueboard.cz ani zdaleka neposkytuje tolik vymožeností jako netagent.cz ani toplist.cz, a už vůbec ne jako Google Analytics, zato se mi ale velmi osvědčil co do stability – oproti třeba Netagent se výpadky vyskytují jen zřídka. Google Analytics je pak pochopitelně to nejstabilnější a nejpropracovanější počítadlo široko daleko. Pokud je srovnám, platí to samé co u předchozích dvou – za den se liší o pouhých pár návštěvníků, což ale vzhledem k tomu, že měsíc má tolik dnů, za měsíc může udělat rozdíl několika desítek lidí.

Blueboard.cz versus netagent.cz

Jelikož Blueboarrd a Google Analytics vycházejí prakticky nastejno a Toplist a Netagent zrovna tak, nyní nám už stačí srovnat jen jedno z nich. Blueboard používám od samého začátku svého blogování a v současné době ukazuje přibližně 51600 návštěv celkem, kdežto Netagent jsem zřídil o pět měsíců později a už mi hlásí necelých 59000 návštěv. Jak jistě usoudíte, jde poměrně o velkou nesrovnalost. Jen málokterý den se k sobě tato dvě počítadla přibližují, většinou se značně liší, jak můžete vidět na obrázcích níže. To mě také vedlo k ostražitému hlídání ještě Google Analytics a Toplist. Které měřiče návštěvnosti jsou ale tedy ty přesnější, blueboard.cz a Google Analytics, anebo netagent.cz a toplist.cz?

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

 

Pro domněnku, že daleko přesnější jsou počítadla Blueboard a Google Analytics, mluví v první fázi hned dvě skutečnosti. Tou první je fakt, že Google je prostě Google – nejchytřejší, téměř neomylný a téměř bezchybný –, ta druhá a mnohem věrohodnější pak vyplývá z mého zkoumání. Několikrát jsem si totiž všiml, že Netagent připočítal návštěvu i přesto, že v danou chvíli nikdo nepřišel. To jsem odhalil ve sledování přístupů, kde se nic neukázalo. Nemůže se přece stát, že na stránky vstoupí někdo bez operačního systému, internetového prohlížeče i IP adresy. Problém se podle mého skrývá v tom, že toplist.cz a netagent.cz nezapočítávají úplně každou IP jen jednou denně, jak by všechna počítadla správně měla (u blueboard.cz se to musí nastavit). Více jsem se o tom přesvědčil i tehdy, když na můj web přišel kamarád a Blueboard ho nezaevidoval, zatímco Netagent ano. V tomto případě si správně počínal Blueboard, neboť jeho IP adresa už ten den jednou započtena byla, a to při vstupu hned několik minut po půlnoci.

Absolutní jasno ale do celé záležitosti vneslo až další, mnohem bedlivější sledování hodnot v Google Analytics. Ten vzhledem ke svým vymoženostem ukazuje jednak návštěvy, ale i návštěvníky. Tyto dvě čísla se od sebe značně liší, přičemž hodnota návštěvníci je podobná hodnotě z blueboard.cz a hodnota návštěvy se naopak podobá hodnotám z toplist.cz a netagent.cz. Rozdíl mezi nimi se, myslím, zdá být zcela patrný. Zatímco číslo návštěvníci odpovídá unikátním IP adresám (jedna UIP se samozřejmě rovná jeden člověk – návštěvník), číslo návštěvy udává vstupy na web. Jestliže tedy někdo přijde na vaše webové stránky, chvíli na nich setrvá, poté odejde a například za dvě hodiny se opět vrátí, hodnota návštěvy se znovu navýší. A právě v tom se skrývá onen vtip počítání toplist.cz a netagent.cz a na druhé straně blueboard.cz. Toplist a Netagent nepočítají unikátní IP, ale návštěvy – hodnoty zpravidla vyšší –, kdežto Blueboard opravdu započítává každou IP jen jednou denně, což plně odpovídá počtu lidí, kteří vás navštívili.

Neklamte sebe, neklamte své návštěvníky

Z důvodných podezření, která jsem uvedl a řádně obhájil, dospívám k jedinému závěru – „všichni” používají Toplist a přitom je tak zavádějící. Máte-li například na svém webu podle toplist.cz návštěvnost dvě stě za den, pak jde o návštěvy, nikoli návštěvníky, a já vám garantuji, že ve skutečnosti se můžete chlubit pouze plus mínus sto šedesáti unikátními IP. Čím je vaše návštěvnost vyšší, k tím větším nesrovnalostem pochopitelně dochází. Doporučit mohu pouze jediné, a to přesedlat na Blueboard nebo ještě lépe na Google Analytics.

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů