Klasicky tu mám zhruba po týdnu několik novinek, které se v poslední době odehrály v prostředí internetu. Vypnutá italská Wikipedie, nové želízko v ohni patentových sporů Samsungu a Apple, nebo nejcennější značky světa. Tolik v kostce obsah dnešního článku.
Nabízí se jednoduchá otázka – Proč? Tomuto masově populárnímu portálu se nelíbí připravovaný italský odposlouchávací zákon. Ten totiž ve svém 29. paragrafu hovoří o tom, že každý má právo, pokud bude dotčen obsahem jakékoliv internetové stránky, požadovat nápravu. To dokonce v takové míře, že zašle návrh úprav, kterému musí být beze změn a komentářů vyhověno do 48 hodin, jinak se portál vystavuje riziku pokuty 12 tisíc eur. Tento zákon se pak má vztahovat na kohokoliv, jakýkoliv obsah a v zásadě jakýkoliv důvod, přičemž není potřeba souhlas soudce ani jiného orgánu.
Zákon je momentálně v italském parlamentu a můžeme se jen domnívat, jak to bude vypadat, pokud projde. V podstatě totiž výrazně omezuje, jestli dokonce neruší svobodu slova a má i nespočet praktických mezer. Například co by se stalo, kdyby si na jeden obsah stěžovalo více lidí – musel by portál vyslyšet všechny? Co kdyby měl někdo jiný výhradu k opravě, jak by se postupovalo tehdy?
Je to pořád dokola s koncem v nedohlednu. Apple nejprve žaloval korejský gigant za podobnost designu u jejich Galaxy Tabu, Samsung později přešel z role pasivního obránce do masivního útoku, když napadl Apple za neoprávněné používání hned 23 jeho patentů a v současné době tak tyto společnosti spolu vedou soudní řízení hned na třech kontinentech. Poslední žaloba Samsungu se vztahovala na zakázání očekávaného iPhone 5. Ten ale nepřišel a korejská společnost tak alespoň „přivítala“ iPhone 4S žalobami ve Francii a Itálii. Požaduje jediné – aby nebyl ani uveden do prodeje z důvodu porušení dvou patentů týkajících se bezdrátové komunikace. Podle vyjádření Samsungu jsou navíc přípravy žalob i v dalších zemích v plném proudu.
Interbrand každoročně vyhlašuje žebříček nejcennějších značek světa. I když se žebříček pochopitelně rok od roku příliš nemění, letos se pár zajímavostí objevilo. Tak například Apple se stal skokanem roku, když hodnota jeho značky stoupla o 58% (loni byl sedmnáctý, dnes je osmý). Google si pak polepšil o 27%, ale stále zůstává na čtvrtém místě. Jedním z mála nováčku v TOP 100 je pak HTC na 98. místě.
Zajímavé je, že ve stovce není Facebook. Minulý rok měl jako společnost hodnotu 10 miliard dolarů, dnes je to více než 50 a stejně zde jeho značka není, proč? Podle odborníků a i komentářů tvůrců žebříčku je jednoduše příliš mladý. Přirovnáván bývá k talentovanému batoleti, od kterého ještě svět neví, co přesně čekat, a který se nemůže měřit se stálicemi jako Microsoft, IBM, nebo například stále vedoucí Coca-Colou. Hodnota značky se totiž měří jinak a nejde tu ani o hodnotu firmy jako takové, nebo o tržby. Pár příkladů za všechny – HTC utržilo loni 8 miliard dolarů, což je dvakrát více než Facebook letos a je na chvostu. Adobe naopak v žebříčku je a o těchto tržbách si může nechat jen zdát a neuvěřitelně úspěšný Apple je „až“ osmý, což tuto teorii potvrzuje prakticky dokonale.
Celý žebříček si můžete prohlédnout zde.
Zdroj: Lupa, TyInternety, PCWorld
No s tou Itálií je to zajímavé, to by mohlo být i u nás, já jsem třeba dotčen, že pan Kalousek je ministr financí, chtělo by to zjednat nápravu aby jím nebyl…Je vidět že každý stát má svůj soukromý Kocourkov…