Nepříjemná pravda o SEO (1. část)

()

Máte vlastní webové stránky? Rádi byste byli číslo jedna na Googlu? Ať už děláte cokoli, určitě nemusíte utrácet peníze za agresivní optimalizace pro vyhledávače. I když to vypadá, jako krajní názor, mnoho majitelů chápe SEO, jako odpověď na jejich problémy s umístěním ve vyhledávacím žebříčku. Samozřejmě že záležitosti okolo SEO jsou i mnohem složitější.

Nepříjemnou pravdou tedy můžeme chápat fakt, že nejlepší osobou, která může vylepšit vaše zařazení ve vyhledávání, jste vy sami. Naneštěstí, uvědomit si tuto skutečnost, vzít ji za vlastní a začít na tom pracovat vás bude stát jak mnoho času, tak i odhodlání. Odpověď totiž nespočívá v najmutí si společnosti, která vám „SEO trable“ vyřeší a dopomůže vám posunout se v Google žebříčku vyhledávání nahoru. Problém začíná u samotného pojmu „optimalizace pro vyhledávače“ a mylných představách a desinterpretací, které ho obklopují.

Co SEO není

Většina majitelů webových stránek vnímá SEO jako temné umění zahalené v tajemství. Slyší o frázích, jako jsou „vstupní stránky“ a „ hustota klíčových slov“. Nebo je někdo může napálit nepatřičným technickým povídáním o tom, jak by webové stránky měli být postaveny. To vše v nich zanechalo pocit, že SEO je oborem pouze pro experty. Tato mylná představa pak bývá posílena i některými segmenty SEO společností.

Problémem je, že tyto druhy složitých technik vytváří SEO do určité míry. Zlepšit vaše umístění je také je možné přes manipulaci se systémem. I když tímto můžete získat krátkodobé výhody, nebudou mít bez kontinuálních investic dlouhého trvání. Toto se děje především z důvodu, že jsou od začátku špatně volené cíle. SEO by nemělo být primárně o tom, jak se pro jednotlivé fráze dostat na vrchol žebříčku Google. Ve skutečnosti bychom neměli optimalizovat pro vyhledávání, měli bychom totiž vytvářet optimalizaci pro lidi. Pravdou je, že právě toto, je to o co se i Google snaží.

Proč byste neměli optimalizovat pro vyhledávače

Cíl Googlu je jednoduchý. A to propojit své vyhledávající s nejvíce relevantním obsahem. Pokud se bojíte především o to, jaké pořadí v žebříčku získáte namísto toho, abyste poskytovali relevantní obsah. Může naopak dojít k tomu, že vedete předem prohranou bitvu.

Pokud si najmete společnost, zabývající se SEO, ke zlepšení vašeho umístění a jejich konečnou zásluhu poté měříte na základě toho, jak vysoko v žebříčku jste se díky nim dostali. Pak jste zcela mimo cíl, kterého se Google snaží dosáhnout. Vaše meta by měl být lepší obsah, namísto vysokého umístění v žebříčku.

Společností zabývající se SEO můžete využít jako kteréhokoliv triku napsaného v knize. Sice si zvednete umístění, ale v dlouhodobém horizontu se přidaná hodnota vytratí. Neboť Google neustále mění systém, kterým hodnotí vaše stránky. Na základě čehož pak hledá ty nejlepší a nejpřesnější výsledky pro vyhledávající uživatele.

Pamatujte si. Důležité tedy není zarytě optimalizovat s cílem lepšího pořadí ve vyhledávačích. Měli byste optimalizovat pro vaše skutečné i potencionální uživatele.

Lepší způsob

Google nespřádá tajemství o tom, jak získat vysoké umístění. Ve svých pokynech pro webmastery to zcela otevřeně uvádí: „Udělejte stránky především pro uživatele, nikoliv pro vyhledávače.“ A jak to vlastně máte udělat? I na toto vám Google rád odpoví: „Vytvořením užitečných stránek, které budou bohaté na informace. Pište stránky, které jasně a přesně popíší váš obsah.

Stručně řečeno, důležité je především psát užitečný obsah, který by mohl obsahovat toto (samozřejmě tím ale nejste limitováni): publikování průvodců, psaní blogů, sdílení výsledků výzkumů, produkování podrobné případové studie, povzbudivý uživateli generovaný obsah, vytvoření užitečných nástrojů a aplikací, vytvoření sekce „otázky a odpovědi“, vkládáním interview. A mohli bychom pokračovat. Klíčem je vytvořit obsah, který uživatelé shledají užitečným a budou ho chtít šířit.

Samozřejmě, že pokud jde o vyhledávače, jsou zde i některé technické aspekty. Nicméně, každé rozumně postavené stránky budou Googlem akceptovány. Nepotřebujete experty ze společností zabývajících se SEO, zejména když váš web designer udělá svou práci dobře.

Pokud tedy dáme technické otázky stranou (jako například tvorba stránek pro uživatele např. se zrakovým postižením), vše záleží na vašem obsahu. Vytvořte skvělý obsah a lidé na něj budou odkazovat. A Google poté zlepší i vaše umístění. Otázkou se ovšem poté stává, jak vytvořit nejlepší obsah mezi všemi?

Nepříjemná pravda

A zde je ten bod, kde se dostáváme k oné nepříjemné pravdě. Pro externího dodavatele může být totiž těžké vytvořit kvalitní obsah, který podnítí uživatele, aby se k vám vraceli a ještě k tomu je povzbudit, aby váš obsah sdíleli. Nejlepším způsobem je vytvořit obsah interně v rámci organizace. Problémem ovšem je, že se tímto většina organizací neřídí. Je mnohem jednoduší, předat celé SEO téma cizí společnosti, která se optimalizací zabývá, než se s tím pokusit vypořádat sami.

Připustíme-li, že dobré SEO společnosti mají k dispozici copywritera , který bude mít čas napsat obsah přímo pro vás. Nicméně, jejich znalosti můžou být i tak omezené, stejně jako jejich možnost opravdu poznat váš podnik do nejmenších detailů. Samozřejmě, že mohou napsat několik blogových příspěvků, které budou nadupány klíčovými slovy a které bude Google milovat. Jenže uživatele to nejspíše neoklame a nepřivede tak k jejich sdílení.

Čistou pravdou je, že pokud se vážně snažíte o zlepšení vašeho umístění v rámci vyhledávačů, musíte na to jít interně. A jelikož většina organizací není momentálně nakonfigurována tak, aby to dokázala udělat správě, je tato skutečnost pro ně poněkud bolestivá.

Zdroj: www.smashingmagazine.com

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Blat napsal:

    Kéž by to tak fungovalo.. Sice se budou dělat užitečné stránky, ale ty budou na hledané výrazy až pod konkurencí, která má sice horší stránky, ale lepší seo

  2. Martin Matějka napsal:

    Tak je už to SEO teda mrtvé, nebo není? :-))

  3. Lukáš Pítra napsal:

    Zdá se, že interního copywritera by spolu s šikovnějším překladatelem měl zaměstnat v prvé řadě ShopTet :-))

  4. Petr napsal:

    Svym vydelkum na Internetu vdecim z 90 procent zavrhovanemu SEO (a to nekdy velmi agresivnimu). Musim vsak souhlasit s tim ze v dlouhodobem horizontu jsou prace, ktere udelate dnes k nicemu. Na druhe stane pan Keynes, zminil jednu neprijemnou pravdu „z dlouhodobého hlediska jsme vsichni mrtvi“. Na netu to plati nekolikanasobne. Vse se strasne rychle vyviji a je proto chybou delat neco s vyhledem do budoucna – ted nebo nikdy, tady plati temer stoprocentne.

  5. Marek Hnátek napsal:

    Popisný článek, který trefně vystihuje současnou situaci. Na jedné straně se SEO postupně vyvíjí – viz inbound marketing – na straně druhé pořád existuje spousta klientů, kteří SEO považují za tajemnou oblast a nechávají si radit od „expertů“.

  6. Martin Staník napsal:

    S tím posledním odstavcem nelze než souhlasit. Myslím, že externí copywriter to moc nezachrání. Já vidím v řešení v poznání oboru podnikání klienta, což ale vyžaduje dlouhodobou spolupráci a hodně učení.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů