Nepodceňujte webovou analytiku

()

Cílem každého provozovatele e-shopu je, aby se z návštěvníků stávali zákazníci. Tento proces však může být přerušen z mnoha různých důvodů. Nalezení konkrétních problémů a jejich vyřešení je tedy v zájmu každého provozovatele e-shopu. Proto by si každý prodejce měl zajistit takový druh webové analytiky, aby mu neunikaly důležité informace a samozřejmě i zákazníci.

Pokud byste provozovali klasický kamenný obchod, tak s největší pravděpodobností budete přibližně vědět, jací lidé u vás nakupují. Samozřejmě je většinou nebudete znát přímo osobně, ale uvidíte, kolik k vám přijde nakoupit maminek s dětmi, kolik mladých lidí nebo důchodců a především, co která skupina nakoupí. Budete vědět, jaké zboží lidé nakupují nebo shání. Pokud něco nebudou moci najít, zeptají se. Při osobním kontaktu poznáte, o jaký druh zboží má konkrétní člověk zájem. Můžete i odhadnout v jakých cenových relacích se bude zákazník pohybovat, přeci jenom je rozdíl, pokud přijede zákazník ošuntělým Favoritem nebo nablýskaným Audi. Určitě by se našlo, ještě mnoho dalších informací, které můžete zjistit o zákaznícíh při provozu kamenného obchodu díky osobnímu kontaktu.

Co když však provozujete e-shop?

Nepotkáváte konkrétní lidi. Jediným konktaktem bude příjem platby a odeslání zboží, případně nějaká forma elektronické komunikace. Z toho však jen těžko komplexně poznáte chování vašich zákazníků. Pokud budete mít kamenný obchod zastrčený kdesi v postranní uličce a nebude nijak značený, snadno zjistíte, v čem je problém. Pokud bude však váš internetový obchod schovaný v takové virtuální postranní uličce, budete muset vyřešit problém mnohem komplikovanější. Zde proto musí nastoupit webová analytika, která vám může objasnit mnoho podstatných otázek a souvislostí.

Webmaster Tools

První z nástrojů, které je vhodné využít pro webovou analytiku se nazývá Webmaster Tools. Tento nástroj je zaměřen především na optimalizaci pro vyhledávače z pohledu nalezení a indexace vašich stránek. Není tedy zaměřen na zkoumání chování vašich zákazníků, ale zjišťuje, jak se chovají roboti na vašich stránkách, případně zda a jakým způsobem je navštěvují. Díky tomuto nástroji lze poměrně jednoduše zjistit chyby na stránkách, které brání kvalitnímu zpracování roboty. Můžete zjistit chyby nejen v rámci struktury stránek nebo duplicit, ale pomocí Webmaster Tools lze získat informace o chybách v xml souboru Sitemaps nebo zda se roboti řídí podle instrukcí v souboru robots.txt. Soubor robots.txt říká robotům, kteří prohledávají internet, kam mohou vstoupit a kam už ne. Součástí Webmaster Tools je i možnost nechat si vygenerovat tento soubor bez nutnosti znát správný formát kódu. Taktéž může tento nástroj pomoci s optimalizací klíčových slov na vašem webu. Můžete totiž lehce zjistit, jakým slovům na vašem webu Google přikládá největší váhu a podle toho je i upravit, tak aby Google přikládal váhu slovům, která nejlépe vystihují zaměření vašeho obchodu.

Pokud spouštíte nové stránky nebo e-shop, prvním důležtým krokem je vůbec informovat prohlížeč o spuštění vašich stránek. Toho docílete odesláním adresy vašeho webu a souboru Sitemap, viz návod Googlu. Samotné spuštění Webmaster Tools vyžaduje ověření, zda jsou stránky vaše. To lze provést vložením vygenerovaného kódu na domovskou stránku nebo nahráním nového souboru html do adresáře nejvýšší úrovně.

Na příkladu kamenného obchodu lze funkce Webmaster Tools přirovnat ke kontrole, zda jsou billboardy na správných místech, jestli je váš obchod dobře viditelný z ulice, zda je cesta k němu dobře značená, nebo jestli se něm mluví pozitivně, případně, jestli se o něm vůbec mluví.

Google Analytics

Pokud bychom pokračovali v přirovnání ke kamennému obchodu, Google Analytics mohou být v podstatě vašima ušima a očima. Díky tomuto nástroji můžete jednoduše sledovat mnoho různých akcí a získavat důležitá data, například:

V Google Analytics lze nastavit mnoho různých kombinací měření, takže výčet funkcionality výše je opravdu spíše jen orientační. Podstatnou výhodou je právě to, že lze měření přizpůsobit potřebám konkrétního e-shopu.

Aby bylo možné Google Analytics spustit, je nutné vložit na stránky sledovací kód. Implementaci tohoto nástroje obvykle firmy specializující se na tvorbu e-shopů nabízejí v ramci různých balíčků, jako například například tento.

Cenné informace

Nejen v oblasti internetového podnikání platí, že jednou z nejcennějších komodit dneška jsou informace. Nástroje letmo popsané v tomto článku vám mohou poskytnout velmi cenné infromace bez nutnosti investovat velké částky. Stejně jako se v reálném světě vyplatí pozorně naslouchat zákazníkům, tak i v tom virtuálním se vyplatí naslouchat analytickým nástrojům. Bližší informace o nich zjistíte na oficiálních stránkách Google Analytics a Webmaster Tools.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů