Minimal viable product. Nejste-li zdatnými angličtináři a zatím jste se s tímhle slovním spojením nesetkali, nezoufejte. Skrývá se za ním jednoduchá prodejní myšlenka, která může být skvělým odrazovým můstkem pro vaše podnikání. A i když se většinou spojuje se startupy, pojďme se podívat, jak může minimální životaschopný produkt pomoct e-shopům s vlastní výrobou.
Minimální životaschopný produkt (angl. zkratka MVP) je produkt s nejmenší možnou funkcionalitou, jinými slovy prvotní verze nebo základní kámen vašeho projektu, který už je v tomto počátečním „syrovém“ stavu plně použitelný. Takový výrobek už je možné prodávat a zároveň ho postupně vylepšovat a zdokonalovat na základě průběžné zpětné vazby a reakcí zákazníků.
Proč je výhodnější přijít na trh nejdřív s MVP namísto už hotového, složitého a často i drahého produktu? Rozhodně tím méně riskujete. Nové projekty nás často stojí nemálo peněz, času a energie. Otázkou je, jestli se náš produkt na trhu uchytí a zaujme natolik, aby se nám všechny vynaložené výdaje a úsilí vrátily a v ideálním případě začaly i vydělávat.
Mezi hlavní výhody MVP tak patří menší počáteční náklady, jejichž investice vás v případě neúspěchu nebude tolik bolet. Také pravděpodobně o dost rychlejší výroba a tedy i rychlejší uvedení na trh, což může být praktické i z hlediska konkurence, před kterou si tak případně získáte náskok. Produkt se rychleji dostane na trh mezi zákazníky, což souvisí s dalšími výhodami – ověříte si kupní sílu a případně získáte i dřívější feedback zákazníků, na jehož základě můžete produkt neustále upravovat a navyšovat jeho původní hodnotu. Nebo naopak brzy zjistíte, že o produkt není velký nebo skoro žádný zájem, a rychleji tak naberete jiný směr nebo projekt úplně ukončíte.
Důležitou součástí tohoto testování je právě zmiňovaná zpětná vazba zákazníků. Uvádíte-li výrobek na trh, zeptejte se zákazníků, co si o něm myslí, co by vylepšili nebo naopak změnili. Nebojte se s výrobkem zaslat například prosbu o vyplnění krátkého dotazníku. Pokud vám na tom extrémně záleží, zkuste zákazníkům zavolat. Od těch, kteří s vámi budou mít chuť a čas mluvit, se určitě dozvíte spoustu přínosných informací, které vám pomůžou produkt dále rozvíjet.
Filozofii MVP lze využít prakticky v jakékoliv prodejní nebo podnikatelské oblasti, ať už jde o hmotný/ nehmotný produkt. Spousta firem a značek, které teď považujeme za naprostou špičku ve svém oboru a jejichž roční obraty dnes dosahují astronomických výšek, odstartovala svou hvězdnou kariéru právě na základě využití filozofie MVP. Třeba takové Spotify, Airbnb nebo Facebook. I přestože se jedná o myšlenku, kterou využívají primárně startupy, i pro e-shopy s vlastní výrobou může být minimální životaschopný produkt cestou, jak ověřit podnikatelský nápad a být o krok napřed před konkurencí. Stačí se na chvíli odprostit od perfekcionismu a nebát se uvést věci do chodu trochu rychleji.
Zajímá vás minimální životaschopný produkt a chcete se o něm dozvědět něco víc? Mrkněte na krátké video ze série Shoptet.TV.
Napsat komentář