Jak převést offline business do onlinu – Případová studie

Firma Nekupto využila koronavirové „prázdniny” efektivně. Svůj offlinový business transformovala do online prostoru. Daří se jí to i díky novému e-shopu, postavenému na Shoptetu, který svým zpracováním přesahuje možnosti běžných šablon. Jeho koncepci si vzala na starosti brněnská agentura In creative. Ta nám také poskytla tuto podrobnou case study. Jak tedy vypadal vývoj e-shopu Nekupto?

Kdo je Nekupto

Firma Nekupto je jedním z největších hráčů na trhu s impulzivními dárky v ČR. V tomto segmentu působí více než 25 let a v oblasti jmenných dárků je jedničkou na trhu. Ještě před první vlnou koronavirové krize se firma soustředila výhradně na B2B segment a celý marketing byl postaven převážně na offline komunikačních kanálech.

Co se stalo

Rozhodnutí firmy Nekupto k expanzi z offline do online prostoru dozrávalo v průběhu několika posledních let. Uspíšila ho koronavirová krize, která utlumila provoz řady obchodních partnerů Nekupto a bylo tedy potřeba rychle podniknout kroky nezbytné k udržení finančního obratu.

„Moderní e-shop s něčím navíc”

Tak vypadalo prvotní zadání. Úkolem bylo vytvořit originální prodejní platformu, která bude splňovat tato základní kritéria:

Po úvodním workshopu s klientem vykrystalizovaly konkrétní výzvy, kterým jsme při tvorbě e-shopu čelili.

Využití energie impulzivního nákupu a jeho přesunutí do onlinu

Princip impulzivního nákupu je v kamenném obchodě léty vyzkoušený. Online je však celý proces mnohem křehčí. Zákazník velmi snadno ztratí zájem o zboží, pro které původně nepřišel. Tento požadavek pak kladl velké nároky na podchycení správného principu fungování e-shopu.

Zachování základní filozofie značky

Celá činnost Nekupto vychází z konceptu „Komu dnes udělám radost?“. Nekupto zkrátka pomáhá svým zákazníkům rychle vybrat zábavný dárek pro lidi v jejich okolí. Tuto filozofii bylo potřeba vhodně doplnit kreativním kabátem e-shopu, tedy jak grafikou, tak tonalitou textů.

Vymezení se oproti konkurenci

Ostatní hráči na trhu si s výzvou nákupu impulzivního prodeje online poradili, my jsme tedy museli nabídnout něco jiného a stejně dobře funkčního.

Oslovení široké cílové skupiny

Podstatným rysem impulzivního prodeje je fakt, že nabízené dárky jsou skutečně pro každého. Máme k dispozici určité ověřené nákupní modely, dynamika nákupu online však nabízí rozsáhlejší možnosti práce s cílovou skupinou. Tyto dva přístupy bylo potřeba citlivě skloubit.

Co jsme navrhli

Po důkladném průzkumu konkurence a množství kreativních meetingů jsme klientovi představili řešení. Celý koncept stojí na dvou pilířích:

Nejde tedy o využití šance k nákupu nečekaného produktu, ale spíše o nabídku pomoci s výběrem dárku, který někomu dalšímu udělá radost.

Výběr dárku zákazníkům maximálně usnadníme a uděláme z něj zábavu. Baví se dárce i obdarovaný.

Možná znáš někoho jako…

Technicky vzato to znamená, že na e-shopu Nekupto je možné nakoupit dárek několika různými způsoby.

Nejvíce vystihuje podstatu impulzivního nákupu možnost výběru dárků pro tradiční archetypy obdarovávaných, jako je například pečující maminka, nezdárný syn, milovnice domácích zvířátek nebo domácí kutil. Začíná reklamní kampaní na sociální, vyhledávací či obsahové síti s vyzněním „udělejte dnes někomu radost”. Může vypadat třeba takto:

Toto oslovení je vlastně online variantou onoho impulzu, ke kterému jinak dochází v kamenném obchodě a který přitáhne pozornost zákazníka k jinému zboží či tématu, než kvůli kterému původně přišel.

Při prokliku se uživatel dostane na dedikovanou přistávací stránku s předem vybranými produkty vhodnými pro daný archetyp. Stránka graficky i textově odpovídá kampani a podporuje návštěvníka v tom, aby udělal některému ze svých známých radost a vybral mu dárek.

Nabídka dárků pro dokonalého gentlemana
Zdroj: Nekupto.cz

Technickou podstatou tohoto konceptu je selekce nejčastějších archetypů obdarovávaných a přiřazení těch nejvhodnějších produktů z produktového portfolia klienta Nekupto.

Zásadní podmínkou fungování tohoto mechanismu je promyšlené kreativní zpracování, které následně vtisklo tonalitu a grafický háv celému e-shopu.

Jak vybrat dárek podle typu člověka?
Archetypů obdarovaných je na e-shopu celá řada. A další budou brzy přibývat. Zdroj: Nekupto.cz

Ve jmenných dárcích je Nekupto nejsilnější. Pruh upozorňující na možnost výběru podle jména tudíž na stránkách nesmí chybět.

Jak vybrat dárek podle jména?

Standardní i intuitivní filtrování 

Nechybí samozřejmě ani možnost výběru dárku pomocí standardního filtru, na který jsou návštěvníci z běžných e-shopů zvyklí. Jeho nevýhodu, kterou je rychlá ztráta emocionálního náboje typického pro impulzivní nákup, vyrovnává další – intuitivní filtr, který figuruje jako jedna ze základních kategorií hlavního menu.

Oproti standardnímu výběru produktu tento filtr nenutí uživatele do systematického přemýšlení a řeší více jejich přání obdarovat někoho konkrétního.

Výběr dárku podle příležitosti.
Položka „Vybrat podle” umožňuje vybírat dárky podle konkrétní příležitosti (například k Vánocům, podle koníčků obdarovávaného nebo dárky určené pro děti, muže či ženy…). Zdroj: Nekupto.cz

Ve vývoji je aktuálně ještě specialita v podobě možnosti vybrat dárek přímo na míru obdarovávanému. Speciální filtr vybírá dárky po zadání konkrétních vlastností obdarovaného (vybíráme tak například dárek pro maminku, která je pečující a má ráda zvířata, nebo pro bratra, který se rád napije a je líný).

Platforma Shoptetu, na kterou jsme s jeho týmem aplikovali celý koncept od struktury po grafiku, nám umožnila zvládnout i takto komplexní zadání.

Jak se zatím daří?

Na začátku byl web orientovaný na B2B provoz a klient, který si sám nebyl jistý, jestli je přechod do onlinu ten správný krok.

Na konci je klient, který:

Měříme, ladíme, vylepšujeme

Žádný e-shop není nikdy hotov. Okamžikem jeho spuštění začíná proces nikdy nekončící optimalizace – tak, aby e-shop maximálně vycházel vstříc svým návštěvníkům a plnil představy klienta.

E-shop Nekupto byl spuštěn v listopadu 2020. Aktuálně pečlivě sledujeme jeho výkonnost a ladíme všechny funkcionality dle toho, jak se na něm reální zákazníci pohybují.

Co je k tomu třeba?

Má-li vzniknout dlouhodobě životaschopný e-shop, je potřeba osvojit si několik základních přístupů. Nám v cestě pomáhaly tyto aspekty a postoje:

Nešlo totiž zdaleka jen o e-shop, ale o celou značku a její filozofii.

Tedy tak, jak velí DNA klienta.

Nepodcenili jsme přípravu a provedli jsme potřebné analýzy včetně průzkumu cílové skupiny.

Na základě analýz jsme stanovili konkrétní cíle a výzvy, které takto rozsáhlý projekt představuje.

Přestože jsme narazili na řadu zdánlivě neřešitelných problémů, díky vstřícnosti a sehranosti celého týmu In creative a specialistů Shoptetu, se nám vždy podařilo najít východisko. Chcete taky webové řešení jako ze žurnálu? Jděte do toho. S těmi správnými marketingovými specialisty – třeba právě z In creative – vám pod rukama může vyrůst platforma, která vás bude adekvátně reprezentovat. A na Shoptetu to jde.

E-shop Nekupto funguje na Shoptetu.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů