Doprava zdarma – ano či ne?

Při provozu e-shopu lze využít mnoho různých marketingových pobídek, díky kterým se může stát z návštěvníka zákazník. Vedle různých druhů slev, různých cen zboží, vhodně zvolených textů a obrázků, lze návštěvníkům nabídnout i dopravu zdarma. Vyplatí se tento marketingový nástroj?

Zajímavý průzkum přinesl server Practical Ecommerce. Během prosince sbíral data od provozovatelů internetových obchodů, kteří se měli vyjádřit k možnosti poskytování dopravy zdarma. Jaké byly výsledky tohoto průzkumu?

Různé formy

Velká většina respondentů uvedla, že dopravu zdarma nabízí, lišily se však podmínky. Přibližně 18 % prodejců uvedlo, že dopravu zdarma nabízí prakticky bezvýhradně. Naopak přes 22 % prodejců uvedlo, že dopravu zdarma nenabízí vůbec. Nejpočetnější skupinou, takřka 42 %,  byli prodejci, kteří zákazníkům nabízejí dopravu zdarma až od určité ceny objednávky. Lze se setkat i s dalšími formami poskytování dopravy zdarma. Obchodníci například nabízejí tuto možnost jen u určitého zboží, pouze při speciálních časově omezených akcích, nebo pokud celková hmotnost objednávky nepřekročí určitý limit. Srovnání četnosti různých přístupů ilustruje graf níže.

doprava-zdarma-graf

Zdroj: www.practicalecommerce.com

Zvýšení zisků

Dalším bodem průzkumu bylo zjišťování, zda nabídka dopravy zdarma zvýšila obchodníkům zisky.

doprava zdarma zisky

www.practicalecommerce.com

Jak je vidět na grafu výše, sice nejčetnější odpovědí bylo se 46 % „Ano“, nicméně negativní odpověď spolu s ostatními odpověďmi tvoří nadpoloviční většinu. Výhodnost dopravy zdarma podle tohoto grafu již tak zřejmá není. Nicméně některé komentáře prodejců jsou poměrně zajímavé, viz tento: „Nejsem si jistý. Myslím, že mi to nezvýšilo prodeje, ale určitě to zabránilo jejich poklesu.“

Závěr

V článku je k nalezení několik dalších grafů a srovnání. Bohužel závěr je poněkud indiferentní. Zda je doprava zdarma výhodná pro obchodníky nebo nikoliv říká „the jury is out“, tedy že nelze vyřknout konečný soud.

Jaké máte zkušenosti s dopravou zdarma vy? Podělte se o ně v komentářích.

Zdroj: www.practicalecommerce.com

Navigace pro příspěvek

  1. Martin Novotný napsal:

    Jak už vyplývá z nejednoznačných dat odpovědí uvedených v článku, doprava zdarma je komplikované téma. Jednak je komplikované stanovit nějaký efektivní obchodní model a také ho vyhodnotit. Pokud máte dlouhodobě dopravu zdarma a konkurence ne, tak to musíte dávat silně najevo. S dopravou zdarma totiž musíte obvykle zvýšit cenu produktů a tím protečete na porovnávačích cen. Extrémně to dělalo třeba nejlevnejsipneu.cz, které čistě pro srovnávače snižovalo cenu produktů a uměle navyšovalo cenu poštovného.
    Poštovné je náklad prodejce a neexistuje způsob, jak se ho zbavit. Pokud někdo dává dopravu zdarma, tak se to logicky musí někde jinde projevit.
    Krátkodobé akce doprava zdarma můžou mít smysl a taky nemusejí. Pokud se pořádají moc často a pravidelně, tak citelně zasahují do příjmů, pokud se doprava zdarma nekoná. Zákazníci si prostě počkají, až zase bude doprava zdarma. Klíčem k úspěchu je tudíž nedělat to moc často, nebo to omezit na vybraný sortiment. Třeba tento týden doprava zdarma na televizory LG. DOprava zdarma je skvělou podporou prodeje při speciálních akcích nebo pokud běží zrovna nějaká velká reklamní kampaň.
    Doprava zdarma a různé dárky navíc můžou být taky jedinou cestou, jak bojovat s konkurencí v případě, že dodavatel určil fixní cenu – stává se to dost často u elektroniky, kdy distributor stanoví minimální prodejní cenu. Určitě by se toho k tématu dopravy zdarma dalo vymyslet víc.

  2. Pavel Šrubař napsal:

    Na mne nulové poštovné působí spíše negativně, mám pocit, že pak obchodník přepravní náklady rozpočítává do ceny zboží, a že tedy čím více u něj nakoupím, tím více dotuji ostatní zákazníky.

    N druhé straně se mi ale nelíbí paušální poplatky za dopravu, mnohdy citelně převyšující poštovné dle ceníku České pošty. Jsem pro placení přepravních nákladů, ale nechat zákazníka si vybrat přepravní službu, včetně možnosti zaslání levným obyčejným balíkem, pokud nespěchá a je ochoten předem zaplatit bankovním převodem.

    1. Pavel Tajduš napsal:

      Otázka je, co je pro Vás levné.

      Nám se občas stává, že zákazník chce zaslat zboží poštou, a ještě si určí cenu poštovného – 30 Kč. Víc to přece nemůže stát (podle něj).

      Jenomže už mu jaksi nedochází že v ceně poštovného je nějaká krabice, balící materiál, práce člověka, cena pošty či PPL.
      A to se jaksi za 30Kč udělat nedá.

      Naštěstí je to extrém. Zrovna nedávno jsem počítal, kolik nás stojí odeslání jednoho balíku a bylo to dost vysoké číslo. Takže dopravu a balné vždy dotujeme.

  3. napsal:

    Pokud někde nakupuji, hned po ceně zboží mě zajímá cena poštovného. pokud je vysoká (obvykle nad 100,-Kč), raději jdu jinam. Naopak nízká nebo nulová cena poštovného mě stimuluje k nákupům zboží, které vlastně ani nepotřebuji :-) Typicky obchody na ebay, nebo čínské obchody typu dealextreme a pod.

  4. Jablíčkář napsal:

    Zajímavý článek. Ono vše má své plusy i mínusy. U mě je však doprava zdarma samozřejmostí.

  5. Ondřej napsal:

    Zajímavé. Jsem rád, když má eshop dopravu zdarma. Pak tam raději nakupuji a navíc ho ještě doporučuji. Ale malé obchody to může položit.
    Je neuvěřitelné, že třeba z číny je free shipping samozřejmostí…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů