Dejte o svém e-shopu vědět 7: Pozor na Black Hat SEO praktiky

V minulém díle jsme si ukázali, jak zadat poptávku po SEO službách. Jedním z rizik je Black Hat SEO. To jsou ve zjednodušeném podání praktiky, které vedou k obcházení nebo chcete-li ke zneužívání chyb algoritmů vyhledávačů. Jde o praktiky, které můžou v nezkušených rukou vašemu eshopu či webu velmi uškodit. Nejde říct, že by tyto techniky byly neúčinné, právě naopak. A ačkoli se s nimi vyhledávače snaží bojovat, asi nikdy nebudou 100% schopny se před nimi chránit.Black Hat SEO

Riziko využívání Black Hat SEO technik tkví zejména v tom, že když si vyhledávač (nebo vaše konkurence) všimne, že jich využíváte, riskujete, že vás vyhledávač v krajním případě vyškrtne ze své databáze (dostanete penalizaci).

Problém je, že penalizace se zbavit je poměrně složité, drahé a časově náročné. Navíc v Čechách působí jen pár lidí, kteří se penazilace umějí zbavit, naopak však existuje hodně těch, kteří vám ji umí pomoci. Bohužel.

Jaké jsou typy Black Hat SEO

Nelze říct, že všechny tyto praktiky jsou vyloženě „black“. Existuje ještě takzvaná „grey“ varianta – to jsou postupy, které jsou více méně na hraně únosnosti a záleží na konkrétním případu, zda je to ještě únosné či nikoli.

Skrývání obsahu

Asi nejstarší forma nepovolených praktik, která se už dnes příliš nevidí, ale před několika lety nebyl problém na ni narazit velmi často. Princip je jednoduchý, zpravidla na konec stránky napíšete spoustu textu obsahující klíčová slova pro danou stránku a nastavíte barvu textu stejnou nebo velmi podobou, jako je barva pozadí.

Odkazové farmy

Čachry se zpětnými odkazy jsou bohužel i dnes v rámci Black Hat SEO na denním pořádku. Ať už jde o různé SEO lišty, výměnné programy nebo jiné odkazování z webu A na B na C a ten zas na web A. Jde o to, že takto sestavované odkazy jsou tvořeny v obrovské míře – do výměnného systému jsou zapojeny zpravidla stovky nebo i tisíce webů a generují tak skutečně hromady odkazů.

Problém je v tom, že odkazy jsou bez jakéhokoli kontextu s odkazovanými weby. Žádná návštěvnost přes ně nepřichází (logicky, kdo by na to klikal…), a tím se odkazy stávají pro vyhledávač bezcenné. Naopak snahu o „očůrávání“ svého algoritmu rádi ocení penalizací.

Obsahové mafie a komentářový SPAM

Jde o v poslední době velmi diskutované téma. Obsahové mafie jsou weby, které zpravidla vlastní jeden nebo více lidí blízce semknutých k sobě a na svých „online magazínech“ na určité téma (bydlení, reality, auta, …) publikují obsah ve formě článků.

Až doposud by v tom problém být nemusel. Jde ale o to, že většina takto publikovaných článků je vytvářena jen a pouze za účelem vzniku odkazu a mají pro reálného čtenáře prakticky nulový přínos. Ve většině případů je totiž píší pisálkové za 80 korun za hodinu, kteří nemají ani ponětí, o čem vlastně píšou. Jejich zadání je „napiš o Volkswagenu Passat a dej tam odkaz sem a sem, přes klíčová slova XY“. Jak takový článek asi může vypadat.

Cloaking

Metoda, která se dnes již také příliš často nevidí, ale je dobré ji zmínit. Jde o podstrkování vyhledávačům jiné stránky, než uživatelům. Vyhledávači podstrčíte stránku, kde je spousta klíčových slov, ale uživateli zobrazíte stránku jinou – takovou, kde je v zásadě normálně čitelný obsah s relevantním textem. Opět jde o metodu, kterou vyhledávače nemají rádi, protože se snaží je vyloženě obcházet.

Proč není vhodné je používat

Jak jsem už naznačil, pro projekt, od kterého si slibujete dlouhodobé fungování, jsou tyto praktiky nepoužitelné. Máte-li eshop, který chcete budovat několik let a za čas už jen sklízet ovoce a prodávat, je riziko použití těchto technik příliš vysoké. Penalizaci od vyhledávačů si zasloužit určitě nechcete.

Smysl využití těchto technik může mít případ, kdy budujete projekt, který má mít životnost jen velmi krátkodobě, tedy v řádu několika měsíců. Použít techniky, které web raketově vystřelí nahoru, sklidit ovoce (respektive zinkasovat peníze) a počkat, až web vyhledávače samy „sestřelí“.

Jak to dělat správně

Pokud se shodneme, že budujeme projekt dlouhodobého charakteru a nechceme riskovat, zaměřte se na budování trvalých hodnot. Publikujte obsah, který bude vašim návštěvníkům pomáhat, dávejte jim návody, rady, tipy, ukazujte, jak vaše produkty používat, prostě se jim snažte pomoci.

Snažte se také být vidět tam, kde se vaše cílová skupina nachází, na diskuzních fórech, blogách, zpravodajských serverech, nebo online magazínech o vašem oboru.

V principu je to skutečně velmi snadné. Nepotřebujete žádné komplikované SEO nástroje, většinou postačí selský rozum.

Dejte o svém e-shopu vědět – 8. díl >>>

Navigace pro příspěvek

  1. Plaváček napsal:

    Snad bych jen dodal, že nabídek z ranku „black nebo grey hat SEO“ je spousta. Konkrétní ukázkou, čemu je třeba se zdaleka vyhnout, může být třeba tento inzerát: https://webtrh.cz/258607-levne-zpetne-odkazy-600-webu :)

  2. Tomáš napsal:

    Lépe bych to nenapsal. Většina lidí tady v ČR přistupují na tyto rychlokvašky. Frajer je zaregistruje všude, udělá jim black hat SEO, návštěvnost najednou vysoká a po několika měsících konec.

    Takové nabídky jsou většinou bohužel na webtrhu :/

  3. David napsal:

    Problém je, že po internetu běhá řada různých „odborníků na SEO“, slibují kde co a mnoho majitelů jim akorát naletí, takže než zahájí vůbec nějakou spolupráci, měli by si přečíst tento užitečný a pravdivý článek.

    1. michal sada napsal:

      Souhlasím s vámi. Velice dobrý, ale přitom krátký a srozumitelný článek. Pokud je obsah unikátní a informace relevantní, pak je to nejvyšší forma SEO optimalizace.

  4. Martin napsal:

    Výborný článek. Jen se chci zeptat, na facebooku jsou různé otevřené skupiny s názvem Inzerce zdarma, kde všichni propagujou sebe zadarmo. Je tenhle způsob propagace v pohodě? Nedá se to brát jako odkazová farma? Příklad
    https://www.facebook.com/groups/477542739022756/?fref=ts

  5. Martin Matějka napsal:

    Martine, díky :-) K Vašemu dotazu – nemyslím si, že by tyto FB skupiny byly považovány za odkazovou farmu. Je to prostě způsob propagace, který při odkazování vlastně ani nevytváří přímé odkazy (vedou přes facebookové přesměrování). Takže z tohoto pohledu v pořádku.

    Nicméně nevím o moc případech, kdy by tyto skupiny měly nějaký velký vliv na business. Ale jak říkám, sám se takto nepropaguji, takže nevím, zda a jak dobře to případně může fungovat.

  6. Pavel Šporník napsal:

    No takhle, ono je to všechno co se píše pěkné, co píše Ungr, Pítra, Matějka apod. jak nadávají na placla.cz a podobné portály. Realita z praxe je ale trošku jiná, ne v každém oboru a ne u každého se dá tvořit ten (jak píše pan Matějka) kvalitní a užitečný obsah. Navíc odkazy jsou zkrátka stále třeba, určitě neříkám, že máte skrývat obsah, nakupovat tisíce katalogových odkazů apod. Ale pokud člověk dokáže byť i za úplatu (což by se samozřejmě dle google, Ungra a dalším nemělo) sehnat kvalitní a tématicky odkaz z příbuzných stránek a magazínů (který navíc přinese i relevantní traffic) tak je efekt hodně velký. Já sám vlastním 3 eshopy a 2 firemní stránky, na SEO mám 3 lidi které sem tenkrát našel na webtrhu a nemůžu si stěžovat. Původně sem šel cestou pouze obsahu a výsledky prostě takové nebyly i když byl marketingový plán na content marketing vymazlený na 100% dokonce sem za něj platil desítky tisíc u předních agentur jako vceliste. A výsledky žádné, až když se začalo kvalitně a tématicky odkazovat (za úplatu) ať už kvalitně přes Placlu a nebo po domluvě s majiteli webu, tak se začalo skutečně dařit a pozice / návštěvnost šli rapidně nahoru. Takže to co se píše a co se radí – nekupujte žádné odkazy, získávejte jen samovolně časem skrze obsahový marketing, piště jen kvalitní obsah, dělejte content marketing, skvěle ON PAGE. Je sice hezké, ale bez odkazů to prostě nejde….

    1. Dobrý den, Pavle,

      to je naprosto v pořádku a určitě to není v rozporu se článkem. Článek upozorňoval na to, že Google prostě nemá rád tuto „umělou optimalizaci“, ale chce dát svým návštěvníkům kvalitní výsledky, proto i on se zaměřuje na přirozenou optimalizaci.

      Linkbuilding je součástí optimalizace vyhledanosti a určitě je naprosto na místě. A nezáleží na tom, zda si jej domluvíte zdarma nebo za úplatu. A samozřejmě, čím relevantnější web, ze kterého odkazujete, tím lépe. Nicméně pokud chcete své návštěvníky přivést na stránky přes odkaz z venčí, musíte jim mít také co na cílových stránkách nabídnout. A tím je právě obsah. Takže ano, máte pravdu, bez odkazů to prostě nejde. Bez obsahu ovšem také ne :)

      Krásný den.

  7. Martin Matějka napsal:

    Pavle, já přeci neříkám, že nakupovat odkazy je nesmysl. Naopak, jsou obory, kde to jinak nejde. Nicméně říkám, že se musí nakupovat chytře a s rozvahou. Dobře vybírat weby. K čemuž je třeba placla nepoužitelná. Takže moc nechápu, kam tím míříte. No vlastně pokud za přední českou agenturu považujete Včeliště, tak se tím ledacos vysvětluje :-) pěkný den

    Martin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů