V SEO se často mluví, jaké jsou vhodné nástroje pro optimalizaci pro vyhledávače. Vycházejí články se seznamy s desítkami „cool“ nástrojů, které vám řeknou to či ono, usnadní něco, nebo pomůžou v něčem jiném. Jak to s nimi tedy je?
Vyhledáváním na internetu a optimalizací webů se zabývám řadu let. Za tu dobu jsem vyzkoušel různé nástroje a „tooly“. Upřímně ale musím říct, že se vždycky vracím k těm několika málo pomocníkům, které jsem používat v podstatě už kdysi (tedy alespoň ty, které tehdy existovaly :-)
Pro návrh klíčových slov vám určitě skvěle poslouží Sklik nebo AdWords. To je stará známá věc, zadáte dotaz (klíčové slovo) a nástroj vám vyplivne, co k tomu ještě ostatní hledají. Docela dobře tak budete schopni vytipovat, co zákazníky ve vašem oboru zajímá, na co se ptají, a jak případně své dotazy upřesňují.
Pro zpracování dat (klíčových slov) si u menších projektů vystačím s Excelem, u větších projektů (1000 klíčových slov a více) mi dobře poslouží OpenRefine. Byť je na první pohled trošku hůře ovladatelný a složitý, dá se v něm poměrně rychle zorientovat a budete pak data zpracovávat podstatně rychleji.
Když sestavujete strukturu webu, určitě vám pomůže nástroj Xmind (nebo jiný prográmek na tvorbu myšlenkových map, třeba FreeMind). Jde o jednoduchou formu, jak si vizualizovat strukturu webu, aby se v ní dalo vyznat.
Další nástroj, který ještě dává smysl používat, je XENU (nebo Screaming Frog). Hodí se, když potřebujete projít celý web a zjistit, zda tam nejsou mrtvé odkazy které nikam nevedou, které odkazy jsou s parametrem „no follow“, projde všechny stránky a poměrně hezky vypíše výstup.
Ano, je toho málo. A je mi jasné, že se pár lidí bude do krve hádat, že bez dalších 100 nástrojů nejde dělat SEO dobře. Já si myslím, že jde. SEO je přeci zejména o zdravém selském rozumu, o přemýšlení, o marketingu, a ne o exaktně měřitelných hodnotách (ve smyslu průběhu SEO, nikoli výsledků = tam je potřeba měřit naprosto přesně, pochopitelně :-).
Je fakt, že na něco se hodí například majesticSEO, nebo AHrefs, což jsou dobré nástroje na analýzu odkazového profilu. Pokud chcete mít přehled o pozicích (minimálně u Seznam.cz), je pro vás poměrně dobrou volbou Collabim.
Všechny, které hodnotí veličiny jako PageRank, Srank, nebo Alexu. Tedy veškeré ty SEOmaty, kterých je v Čechách jako máku.
Pak bych určitě nedoporučoval zabývat se výstupy z nástrojů jako jsou například SEOnastroje.cz, nebo jakékoli jim podobné. Jde opět jen o „vábičku“ na nové klienty, ale reálné využití v praxi jsem u nich zatím nenašel.
Nástrojů, které je možné používat, existuje skutečně mnoho, ale mám za to, že pokud neanalyzujete weby pro ministerstva nebo nadnárodní korporace, vystačíte si určitě s těmi, které dnes zmiňuji.
Jaké další nástroje používáte? Napište mi do komentářů :-)
Pěkný článek. další nástroj znám :) semor.cz – steně jako Collabim na pozici slov, evidenci odkazů, prohledávání soc. sítí atd. :)
Taky jich nepoužívám stovky, ale nedám dopustit na Collabim při propojení s GA. Vidět pozice a k tomu návštěvnost jednotlivých slov včetně u eshopů konverzního poměru atd. je pro mě skvěle použitelná informace.
Nevím, jestli to je bráno jako samozřejmost, a proto chybí, ale pro kontrolu webu určitě jako základ http://www.google.com/webmasters/ – dá se spárovat s Majestic SEO, který ve verzi zdarma ukáže více výsledků apod.
Ještě bych doplnil https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
přece jen ta rychlost načítání má význam :)
Vhodným nástrojem je http://evidator.cz, díky kterému můžete evidovat a také online sledovat Vaše zpětné odkazy a PR články.