Dárkové poukázky v e-shopu. Na co si dát pozor při jejich vydávání?

Dárkové poukázky jsou běžnou součástí nabídky většiny českých e-shopů. Často po nich zákazník sáhne během vybírání dárku pro své blízké, zejména pokud si není jistý, kterým produktem by udělal obdarovanému největší radost. Zdánlivě jednoduchá “kartička”, kterou prodejce zasílá buď poštou, nebo elektronicky k vytištění, ale musí mít určité náležitosti. V tomto článku se na dárkové poukázky podíváme zblízka a povíme si, na co si dát pozor v případě, že se je rozhodnete vydávat. Zmíníme také, co je potřeba upravit v obchodních podmínkách na e-shopu.

V březnu a dubnu tohoto roku jsme byli svědky toho, že i podniky, které do té doby dárkové poukázky zavedeny neměly, po tomto řešení sáhly. Pro některé firmy to bylo dokonce jedno z klíčových řešení hrozícího úpadku. Covid-19 totiž tisícům podnikatelů a firem znemožnil dodávání zboží či služeb, a tak v tu chvíli nebyla lepší možnost, než požádat zákazníky, aby si zboží či služby předplatili právě formou poukázek. Kromě e-shopů tak dárkové poukázky začaly vydávat například mnohé kadeřnické či kosmetické salóny, ale i některá restaurační zařízení a další firmy, u kterých by to člověk v běžné době nečekal. 

Dárkové poukázky skvěle doplňují nabídku e-shopu a pomáhají těm, kteří hledají dárky pro své blízké a nevědí, co vybrat. Hojně se také používají v marketingu. Často v sobě komponují slevu – například s poukázkou za 500 Kč lze objednat zboží za 600 Kč, nebo i více. Prakticky jsou pro podnikatele především výhodným zdrojem cash-flow a v podstatě bezúročnou půjčkou.

Dárkové poukázky v zákoně nenajdeme

Náš občanský zákoník sice s pojmem “poukázka” v §§ 1939-1948 pracuje, jedná se ale o docela rozdílný institut, který neodpovídá praxi dárkových poukázek tak, jak je v e-shopovém prostředí známe. Běžně provozovatel e-shopu vydává poukázku fyzicky nebo elektronicky a zavazuje se k poskytnutí služby nebo zboží, pokud u něj bude poukázka uplatněna. V praxi může být poukázka napsána jak na konkrétní službu nebo zboží, tak na částku, za kterou může být nakoupeno libovolné zboží nebo služba. Objevují se také poukázky na procentuální slevu. Zákazník může u prodejce poukázku nakoupit jako jakékoli jiné zboží. Může ji později uplatit sám, a nebo darovat někomu jinému, který ji zase buď uplatní, nebo ji může převést na někoho dalšího.

Dárkové poukázky jsou tak nesmírně variabilní. Zákon je však neupravuje a tím pádem je nutné je detailně upravit. Jednak je potřeba na ně samotné uvést podmínky uplatnění, a jednak nesmíme zapomenout ani na úpravu obchodních podmínek e-shopu.

Vydávání dárkových poukázek a úprava obchodních podmínek

Vzhledem k tomu, že zákon dárkové poukázky neupravuje, sepsali jsme pro vás alespoň řadu doporučení. Podíváme se na to, co je dobré na poukázky uvést, a jak je upravit v obchodních podmínkách. Tyto údaje by v úpravě vašich dárkových poukázek neměly chybět:

Založte si vlastní e-shop na Shoptetu bez závazků

Nevyplňujte toto pole:
  1. poukázka by měla být identifikovatelná – v praxi se na ni přidává čárový nebo číselný kód, či jiná forma identifikace. Běžně e-shopy umějí poukázky zpracovávat automaticky a částku v objednávce o hodnotu či slevu na poukázce ponížit,
  2. do kdy je poukázku možné uplatnit (datum). Tento údaj doporučujeme přidat přímo na poukázku,
  3. případně zda ji lze uplatnit jen jednou, nebo i vícekrát (poté uvádět i počet použití), nebo částku rozložit a použít na více nákupů. Tento údaj doporučujeme přidat přímo na poukázku,
  4. nesmí chybět částka, za kterou lze nakoupit, případně výše slevy, případně specifikovaný předmět poukázky (konkrétní zboží nebo služba). Dobré je také zmínit, zda se poukázka vztahuje i na zlevněné zboží (toto často obchody vylučují). Tyto údaje doporučujeme přidat přímo na poukázku,
  5. je dobré zmínit, jak lze poukázku uplatnit – běžně je to zadáním kódu při objednávání v e-shopu, ale u různých prodejců se to může lišit. Tento údaj doporučujeme přidat přímo na poukázku, ale i do obchodních podmínek,
  6. kdo je vydavatelem poukázky.

Dále je také dobré zmínit například:

  1. zda lze poukázku darovat někomu jinému, nebo zda ji nesmí uplatnit nikdo jiný než ten, kdo ji koupil (v praxi se toto ale často neobjevuje),
  2. zda je možné poukázku zase vrátit zpět a získat za ni peníze. (Mimo standardní 14 denní lhůtu pro vrácení zboží, která pro poukázku zakoupenou spotřebitelem také platí).

Dárkové poukázky a ochrana spotřebitele

Otázkou časové omezenosti dárkových poukázek se zabýval Nejvyšší soud v rozhodnutí ze dne 30. března 2010, spis. zn. 33 Cdo 1956/2007. Ten rozhodl, že je v pořádku, pokud prodejce spotřebiteli určí lhůtu pro uplatnění poukázky v délce jednoho roku, a poté poukázka pozbývá platnosti bez náhrady. Pokud tedy vydáváte poukázky s platností jeden rok a spotřebitel ji zapomene využít, nemusíte se bát potenciálního sporu. Nejedná se o nepřiměřené ujednání. V praxi se ale naopak lze setkat i se vstřícným přístupem některých prodejců, kteří jsou ochotni uplatnit poukázky i po splatnosti. To zákazníka potěší, zejména pokud na poukázku zapomněl a byla vystavena na vyšší částku, o kterou by byla škoda přijít.

Nakonec, je potřeba myslet na ochranu spotřebitele. Nákup dárkové poukázky na vašem e-shopu je nákup jako každý jiný. Musíte tak například spotřebiteli umožnit odstoupení od smlouvy ve 14 denní lhůtě. Prakticky ale v tomto případě stačí vrátit peníze a poukázku v systému zneplatnit. Není nutné pořadovat vrácení “papírové karty”.

Zdroje:

zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
epravo.cz, Jak na dárkové poukázky

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů