Co bude následovat po boomu kolektivního nakupování?

Hitem letošního roku na českém internetu se stal fenomén tzv. group buyingu tedy hromadného nakupování, o kterém jsme již psali v článku Je Group Buying výhodný model? Přestože se ani zdaleka nejedná o originální nápad, protože žádné z českých služeb se nepodařilo vystoupit ze stínu originálu – zahraničního Grouponu, především Slevomat ale i další obdobné služby se dočkaly slušného úspěchu. Jak bude ale tento vývoj pokračovat?

Podle předpovědí na různých serverech se vyprofiluje několik silných hráčů, kteří pohltí menší obdobné služby. Poté se trh s hromadným nakupováním ustálí, tedy alespoň na nějaký čas. V současné situaci je tedy trh s těmito službami nasycen a nové budou jen obtížně hledat skulinu na trhu. Další podobný model, jako představuje server Woot, u nás není dost dobře provozovatelný. Ale zpět k hromadnému nakupování. Existuje ještě nějaký prostor, ve kterém se mohou uplatnit další podobné služby?

Podíváme-li se za hranice, odkud k nám i fenomén hromadného nakupování přišel, lze objevit opět nikoliv zásadně originální, ale poněkud neočekávané uplatnění. Jedná se bazar slevových voucherů zakoupených právě na serverech poskytující služby hromadného nakupování. Jako příklad může dobře posloužit služba Lifesta.com.

Jak funguje bazar slev?

Pokud někdo nakoupí slevu na určitou službu, ale zjistí, že ji nemůže využít, může slevový kupon prodat. K tomuto účelu by teoreticky mohlo stačit klasické virtuální tržiště jako je e-Bay nebo Aukro. Tržiště specializované přímo na slevové kupony, ale umožňuje větší flexibilitu a rychlost transakce. Prodávající jen nahraje obrázek slevového kuponu v určitém formátu, zvolí cenu a vloží do systému. Kupující je při placení přesměrován na platební službu Amazonu, kde zaplatí požadovanou částku. Jakmile bude částka připsánu dostane slevový kupon v elektronickém formátu. To značně urychlí celou transakci.

Fungovalo by to v ČR?

Otázkou je, jak by takováto služba fungovala u nás? Elektronické platební metody, přestože jsou stále ne vzestupu, stále nedosahují popularity klasických plateb, jako je například zásilka. Tento problém by mohla řešit služba jako je například SuperCASH, kterou provozuje Česká pošta. Otázkou však stále zůstává, zda by mohla podobná služba fungovat v českém legislativním prostředí a jak by se vyřešili další nezbytnosti, jako je například ručení za pravost prodávaných kuponů.

Tento článek si neklade za cíl detailně popsat možnosti spuštění takovéto služby. Osobně se však domnívám, že než se snažit vytvořit stý klon toho, co u nás již funguje, je lepší snažit se vytvořit klon něčeho u nás zatím nefunguje. Myslíte si, že by se taková služba u nás mohla uchytit, nebo je natolik specifická, že nemá naději? Případně jaké byste viděli zádrhely?

Zdroj: TC

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů