Blíží se vlna Social Games marketingu?

()

Podle reakcí velkých hráčů na pomezí sociálních sítí, herního průmyslu a vyhledávačů rozhodně ano. Přibližně před půl rokem jsem zde napsal článek Advergaming a sociální sítě, ve kterém jsem se poněkud podivoval, že je advergaming na sociálních sítích tak málo využívá. Jak se dnes ukazuje, monetizace „sociálních her“ se ubírá jiným směrem.

Jak to začalo?

Prvním, kdo výrazně prorazil s konceptem sociálních her byla společnost Zynga, která na Facebooku prorazila s hrami Mafia Wars a především Farmville. O Farmville bylo napsáno již mnoho článků. Hra si získala desítky milionů hráčů, kteří u ní trávili neuvěřitelné množství času, které často hraničilo se závislostí. Princip hry Farmville spočívá na tom, že hráč se stará o svou farmu a postupně ji vylepšuje. Hráči si mohou navzájem své farmy navštěvovat a hlavně si mohou pomáhat a spolupracovat spolu. Pro monetizaci projektu zvolila společnost Zynga princip mikrotransakcí. Pokud chtěl hráč postupovat hře rychleji nebo pokud si chtěl zakoupit speciální předměty, musel zaplatit reálnými penězi. Zynga rozhodně nebyla neúspěšná před Farmville, nicméně po úspěchu této hry započala masivní rozvoj a zřejmě začala Facebooku přerůstat přes hlavu. Facebook zareagoval plánem na vytvoření jednotné „virtuální měny“, které by byla použitelná napříč všemi hrami na Facebooku. Zároveň by se také jednalo o jedinou použitelnou měnu. Co od tohoto kroku Facebook očekává je nasnadě. Měl by mnohem větší kontrolu nad společnostmi vyvíjející sociální hry a získal by další finance. Určité procento (podle posledních zpráv 30%) z každé transakce by si samozřejmě ponechal a díky jednotné virtuální měně by měl všechny transakce pod kontrolou. To se příliš nezamlouvá firmě Zynga v začíná se roztáčet poměrně zajímavý soutěžení.

Válka gigantů

Jako reakci a chystaná opatření Facebooku se vyrojily spekulace o partnerství Zyngy a Google. Společnost Google se pomalu snaží prosadit na poli sociálních médii, nicméně zatím nesklízí příliš velký úspěch. Vzhledem k rostoucímu vlivu sociálních her by tato reakce byla poměrně pochopitelná. Je málo pravděpodobné, že by Google porazil Facebook na jeho vlastním hřišti. Nicméně pole sociálních her je stále poměrně  neorané a pokud by chtěl Google převzít alespoň částečnou iniciativu v oblasti sociálních médií, byl by to logický krok.

Další velké přesuny sil proběhly z iniciativy společnosti Disney, která získala pod svá křídla společnosti Playdom a Tapulous. Obě tyto společnosti se zabývají vývojem sociálních her. Z toho lze vyvodit, že i Disney se připravuje na masivní nástup sociálních her. Jak se však zdá, nehodlá přímo konkurovat Facebooku, ale fungovat v jeho rámci.

Poslední indicie o pohybu v této oblasti poskytuje sám Facebook. Server TchCrunch zveřejnil inzerát, ve kterém Facebook hledá vedoucího oddělení pro partnerství v herní oblasti a tím rozvířil další vlnu spekulací o tom, že takříkajíc „začíná jít do tuhého“.

Každý ze zmíněných hráčů evidentně přikládá sociálním hrám velkou váhu, každý má ale poněkud odlišnou pozici. Disney se snaží zachytit trend slučování herních mechanismů s fungováním sociálních sítí. V ostatních oblastech má poměrně jisté postavení. Google má také takřka neotřesitelné postavení v oblasti vyhledávání a snaží se expandovat do dalších oblastí, přičemž sociální média jsou jednou z nich. Facebook se snaží maximálně využít postavení největší sociální sítě, tak aby získal co možná největší kontrolu nad oblastí sociálních her.

A co marketing?

Pokud budeme brát přítomnost pomalu každé větší firmy na různých sociálních sítích jako známku dobrých mravů a prozíravosti pracovníků marketingu (často jsou však firmy značně nečinné), v horizontu roku či dvou můžeme uvažovat o přítomnosti firmy v sociálních hrách. Marketingové uchopení takové příležitosti však bude mnohem náročnější. Nicméně stále ale bude platit, že kde se budou nacházet lidé, tam bude i příležitost k obchodu nebo k propagaci. Přestože článek pojednává zatím pouze o obrovských zahraničních společnostech, měli by si i čeští obchodníci nebo provozovatelé e-shopu pomalu začít zjišťovat jaké možnosti propagace zde budou.

Zdroj: TC, Hubspot Blog

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů