Bez zákazníků bude váš e-shop k ničemu. A abyste měli zákazníky, potřebujete pro svůj web získat návštěvníky. Jaké máte možnosti, se dozvíte v dnešním díle našeho seriálu.
Dnešní článek tutoriálu přípravy e-shopu otevře část věnovanou jednotlivým formám online marketingu. Pokusí se shrnout nejdůležitější metody propagace na internetu a velmi zjednodušeně vysvětlit, v čem spočívají. Každé z níže popsaných metod se bude věnovat podrobně jeden článek, který zde naleznete v příštích týdnech.
Jak vlastně probíhá ideální interakce mezi vámi a uživatelem internetu? Uživatel k vám přijde, nakoupí a začne se k vám vracet. Je spokojený a vy také, protože vyděláváte. Takže, jak tohoto stavu docílit?
Důležité je uvědomit si, že jakýkoli zisk na internetu s sebou nese náklady. Je na vás nastavit jejich rozložení tak, aby generovaly optimální zisk. Tyto náklady mohou být jak peněžní, tak i nepeněžní.
Na internetu můžete návštěvníky pro své stránky nakupovat. Máte k tomu hned několik možností:
Všechny předchozí cesty mají jednu společnou nevýhodu. Fungují, pouze dokud platíte. Mají sice určitý dlouhodobý efekt, ale ten postupně odeznívá. Existují i možnosti, jak získávat návštěvnost pomaleji, ale s dlouhodobějším účinkem.
Online marketing nabízí další cestu známou pod zkratkou SEO. Search Engine Optimisation (poměrně nešťastně česky známá jako optimalizace pro vyhledávače) je soubor technik a aktivit, které vám přivedou návštěvníky z vyhledávání a dalších webových stránek.
SEO je jakousi obdobou online PR. Snažíte se, aby váš web byl dobře použitelný pro návštěvníky (v důsledku i pro roboty, kteří prochází stránky, aby je vyhledávače mohly ve svých výsledcích nabízet), poskytujete to, co lidé na internetu hledají, a snažíte se, aby se o vás v dobrém mluvilo. Jedná se o zdlouhavou metodu reklamy na internetu, která však přináší výsledky dlouhodobě.
Z logiky věci nemusíte obsah, který vaši potenciální zákazníci ocení, dávat pouze na svůj web. Využívejte videa na YouTube, infografiky na příhodných stránkách a podobně.
Nezapomínejte ani na bezplatné katalogy, kde se zařadíte vedle své konkurenty, nebo služby jako Google Places. Zvyšují důvěryhodnost a mohou vám přivést další návštěvníky.
Když přijde na vaši stránku zákazník, musíte ho přesvědčit k nákupu. Existuje zde celá řada nástrojů takzvané optimalizace konverze (konverze = úkon, který má váš návštěvník udělat, u e-shopu zpravidla nákup), kterým se budeme věnovat hned příští týden.
A konečně, investice do získání nového zákazníka je vždy vyšší, než ta nutná k přesvědčení bývalého k dalšímu nákupu. Snažte se být s vaším zákazníkem v kontaktu. V podstatě k tomu vedou dvě cesty:
Internet vám dává oproti obchodování offline obrovskou výhodu. Vždy víte, odkud daný zákazník přišel, co u vás dělal a kde odešel. Snažte se zákazníky sledovat, vyhodnocovat, co je případně od nákupu u vás odradilo, a konečně přizpůsobujte své chování na internetu tomu, co očekávají, chtějí a vyžadují.
Napsat komentář