Jak organicky uspět na TikToku

()

Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat, Twitter, LinkedIn, TikTok, BeReal a další: je obtížné se v nich orientovat. Na které sociální síti se dá dnes uspět organicky, tedy bez propagace? Pojďme se podívat, jaké možnosti e-shopům nabízí TikTok.

Jednou ze sítí, která v poslední době obzvlášť vynikla, je TikTok. Tato sociální síť pro krátké nahrávky prakticky raketově vyrostla „přes noc” a právě teď se setkává s celosvětovým boomem. Ačkoli TikTok je mnoha jednotlivci (a marketéry) stále považován za prostředí pro děti (to je dobře pro vás – vysvětlím), ti s otevřenou myslí postupně rozpoznávají možnosti, které tato čínská appka nabízí. Ve skutečnosti je toho na TikToku mnohem víc, než se na první pohled zdá.

Díky formátu krátkých videí jsem za prvního půl roku publikování získal přes 3 500 000 zhlédnutí videí, přes 15 000 followers, více než 1 000 prokliků na web, 10+ získaných klientů, nějakou tu kačku už to také vydělalo. :) A to být na videu pro mě bylo ještě před půl rokem sci-fi. Představte si, že byste museli platit za získání 3,5 milionu zhlédnutí. Kolik by vás to stálo při tradičním mediálním nákupu?

Pojďme prozkoumat skvělé příležitosti této sociální sítě. Také objasním důvody, proč uvažovat o zviditelnění na TikToku pro vaši značku a e-shop, a podíváme se spolu, jak organicky uspět na TikToku, protože to zatím stále jde (psáno v dubnu 2023).

D:\moje\fotky pro copywriting\Sociální sítě.jpg

Proč právě sociální média? 

Pokud právě vytváříte marketingovou strategii pro svou firmu nebo značku, není důvod se vyhýbat sociálním sítím. Důvod je prostý – lidé sem často obracejí pozornost. A o to v marketingu jde. Chcete zjistit, kam vaše cílová skupina soustředí svou pozornost, proč tam je a jak tam umístit vaši značku.

Jenom na Facebooku a Instagramu je zhruba polovina světové populace. Porovnáme-li tato čísla se sledovaností televize, rychle nám začne být jasné, proč se stále více firem rozhoduje pro online kampaně na sociálních sítích. Začlenění Facebooku a Instagramu do koncepce propagace firmy má svůj smysl. Nicméně je Meta tím pravým pro vás?

Marketing na TikToku aneb Proč ho nezanedbávat a pro koho se hodí

Platformy v americkém Silicon Valley jsou dnes nezbytnou součástí každé společnosti. Ať tak, či onak, stejně jako všechna odvětví se i svět sociálních médií setkává s problematickými procesy, které mají neuvěřitelné dopady pro ty, kteří dostatečně nediverzifikují. Vzpomeňte si na sociální sítě jako Tumblr a MySpace, které se zhroutily po nástupu Facebooku a Instagramu. Pokud se příliš spoléháte na své profily na zajetých médiích, hrozí vám obrovské ztráty, pokud tato média ztratí na významu. Vybavuje se vám, co vždy omílá dokola váš finanční poradce? Ani u této investice to není jiné – diverzifikujte!

Je nepravděpodobné, (ale zároveň není vyloučené) že se Facebook a Instagram tímto způsobem také zhroutí. V každém případě je vhodné mít neustále otevřenou mysl vůči dění v digitálním světě, abychom byli schopni vidět a využít všechny příležitosti. A zejména TikTok mezi tyto příležitosti patří. Tento videoportál, který původně vzešel z musical.ly známé díky synchronizaci rtů s muzikou v krátkých videích, se za 55 měsíců své existence dostal z 54 milionů uživatelů na 1 miliardu. Instagramu stejný úspěch trval 66 měsíců. Facebook si na 1 miliardu uživatelů musel počkat skoro 9 let. 

Proč je kolem TikToku takové haló?

TikTok je jedna z nejrychleji rostoucích aplikací. Ale proč? Humbuk kolem této aplikace má řadu důvodů:

D:\moje\fotky pro copywriting\TikTok.jpg

1. Atraktivní obsah

Srdcem TikToku jsou tvůrci a uživatelé, kteří vytvářejí a šíří videonahrávky. Na TikToku dochází k neustálému vytváření a sdílení krátkých nahrávek, což tvůrce nutí, aby dali volný průchod své fantazii a vytvářeli příspěvky, které během několika sekund zaujmou. Pro inspiraci můžete mrknout třeba na můj profil, snažím se vzdělávat českou TikTok komunitu v oblasti marketingu a reklamy. 

Důležitá poznámka – pro úspěch na TikToku nepotřebujete žádnou drahou techniku, postačí vám chytrý mobilní telefon se solidním fotoaparátem a pak už jenom slušné světlo (přírodní nebo umělé nasvícení).

2. Začínají zde největší trendy 

Každý zde chce mít své místo, rozumět a používat interní vtipy a cítit se součástí něčeho většího. To je přesně případ TikToku. Sociální síť je známá tím, že se tu pravidelně objevují různé trendy, které se šíří jako tsunami.

Zde najdete odkaz na oficiální web TikToku, kde můžete sledovat nejpopulárnější trendy v zahraničí.

3. Platforma se postará o uživatelské zážitky 

Samozřejmě, že zájem kolem TikToku zahrnuje i druhou skupinu uživatelů čili ty, kteří chtějí pouze „konzumovat“. Díky stránce „Pro tebe“, na které se uživatelům zobrazuje přesně ten obsah, na který jsou tolik zvědaví, se TikTok postaral o velmi pohodlné zapojení uživatelů. To platí i pro Facebook a Instagram, ale na TikToku je to skutečně účinnější, protože nahrávky obvykle působí silnějším dojmem a jsou více autentické než příspěvky s obrázky. Zkuste si to. Garantuji vám, že 15 minut vašeho života uteče během několika vteřin.

Díky tomu uživatelé tráví hodiny prohlížením aplikace. To je důvod, proč Facebook a Instagram začaly tak silně prosazovat formát krátkých videí v druhé polovině roku 2022, tedy formát Facebook a Instagram Reels. Instagram se totiž bojí, že by ho TikTok mohl ohrozit. Což se vlastně už děje. Všechny tyto faktory dělají z TikToku a lidí na něm obrovskou a schopnou komunitu a vysvětlují obrovský rozruch kolem scény sociálních médií. Podnikatelům se dnes vyplatí, aby se na TikTok podívali blíže.

Pro koho je vhodný TikTok marketing?

Pro všechny. Opravdu. Na TikToku můžete objevit výjimečné české profily maloobchodních nadnárodních řetězců, účetních kanceláří, e-shopů, zubní hygienistky, grafiků, kuchařů, majitelů obchodů s oblečením a mnoha dalších… Pokud jste alespoň trochu výjimeční a specializujete se na svoje služby nebo zboží, máte v tuto chvíli opravdu velkou šanci uspět. Pro inspiraci můžete mrknout na profily firem, tyto mě baví: Kaufland, Erika Fashion, ÚOL Účetnictví, Škoda Auto, O2, Trenyrkarna.cz, Super ZOO, Dedoles, Footshop, Dear Candy a spousta dalších brandů. Pro inspiraci si otevřete aplikaci TikTok a projděte uživatele, které sleduji, většinou se jedná o skvělou inspiraci toho, co na TikToku funguje.

Chtěli byste vidět nejlépe fungující reklamy v České republice nebo na celém světě? Mrkněte, TikTok takovou knihovnu reklam nabízí. Například si můžete vyhledat váš obor a tam se podívat na nejvýkonnější reklamy za 180 dní podle CTR a konkrétní optimalizace reklamy.

Kdo bývá nejvíce na TikToku?

Jak jsem již uvedl výše, většina lidí si myslí, že Tiktok je sociální sítí pro děti, ale to už není úplně pravda. Přes 73 % uživatelů v ČR je starších 18 let. Co z toho vyplývá? V případě, že chcete jako firma začlenit TikTok do své propagační strategie, měli byste mít jeho uživatelům co nabídnout.

D:\moje\fotky pro copywriting\TikTok účet.jpg

Jak organicky (bez placené propagace) uspět na TikToku?

Berte obsah jako základ…

Na TikToku může dnes uspět každý. Téměř každý. Kvalitní obsah je základ. Ale co to ten kvalitní obsah znamená? Pod kvalitním obsahem si každý může vyložit něco jiného: vzdělávání, pobavení, zajímavé informace, ze života, ukázka produktů zajímavou cestou, backstage z firmy nebo natáčení, jak váš produkt funguje, je toho spoustu. Klíčem je, aby obsah vycházel z vaší social media strategie a zároveň aby byl pro uživatele na TikToku zajímavý, tedy aby pro ně byl přidanou hodnotou. Neustálým prodejem vašich produktů budete splňovat jenom první parametr.

Nažhavte mozkové buňky a zkuste něco vymyslet. Naskladňujete produktové novinky? Můžete se pochlubit kvalitou vašich produktů? Hezky balíte objednávky? Rozhodujete, jaké další produkty budete mít na e-shopu? Jste fenomenální komik? Jaké jsou největší strachy, proč u vás zákazník nenakoupí? To všechno jsou náměty na dobrý TikTok obsah. Ale nesmíte zapomenout na to nejdůležitější:

Také se nebojte účastnit se výzev. Ptáte se, co to je? TikTokers opakují jednu scénu stále dokola, ale zapojují do ní svou fantazii. Nepleťte si je s replikováním! Tyto vzory vytváří komunita. Zapojením se v rámci výzev budete moci získat další příznivce a posilovat svůj profil, protože se může jednat o masovou záležitost. Nejedná se o nezbytně nutnou činnost, ale může vám pomoct. Pokud vám dojdou myšlenky, budete moci zkusit spolupracovat s dalšími uživateli a natočit video společně.

Bez hashtagů se neobejdete

Ani v případě, že natočíte sebelepší video, nemáte vyhráno. Měli byste ho vhodně označit #hashtagy, aby mohlo být nalezeno. Udělejte si průzkum toho, co v současné době nejvíce zajímá uživatele. Tímto způsobem budou vaše příspěvky získávat více lajků, budou mít větší dosah a získáte více followerů.

Existuje řada nástrojů, kde zjistíte nejčastější hashtagy. Bacha, nenechte se unést tím, že nejvíce používané hashtagy jsou nejdůležitější. Vždy doporučuji použít jeden konkrétní k tématu videa, dále dva až tři středně velké k tématu videa a poté jeden větší.

Dejte si ale pozor na jednu důležitou věc. Tak jako každá sociální síť ve svých začátcích, i TikTok se často mění. Mám na mysli jeho algoritmus. Určitě tedy neuděláte chybu, když zkusíte publikovat bez hashtagů a otestujete, zdali to není správná cesta pro vás.

„Co funguje, na to nesahejte.” – pravidlo, které spousta expertů razí v online marketingu platí i tady. Pokud vám bude 10 náctiletých expertů na TikTok říkat, že byste měli publikovat něco jiného než aktuálně děláte, protože to frčí, nemusí to být nutně správně. Pokud vám funguje váš obsah, získáváte nové followery, máte na videích obrovské množství zhlédnutí, generujete objednávky, tak pak dělejte to, co děláte. Určitě experimentujte a testujte, to platí vždy a za veškerých podmínek, jen nemusíte neustále skákat z jednoho pařezu na druhý.

Nedělejte reklamu. Dělejte TikToky!

Pokud si potřebujete získat přízeň komunity, musíte zobrazovat organický obsah, který je skutečně organický. Vyvarujte se přehnaného brandingu a otřepaných hesel. Typická reklama je v TikToku zcela mimo mísu. Vzhledem k podstatě TikToku se tomu často nelze divit. Komunita potřebuje vidět nápadité, autentické, neobyčejné příspěvky, ne skvěle provedené marketingové klipy. Dejte si záležet, aby se na zeď nahrávka hodila a nepůsobila jako reklama. Úspěšné TikTok video má na začátku zápletku (v angličtině říkáme hook), která uživatele udrží koukat až do rozuzlení.

Povedenou zápletkou může být některá z těchto frází „vsadím se, že tohle jste o našich produktech nevěděli”, nebo „tyhle 3 zajímavosti o našich produktech musíte vidět”, nebo „díky téhle vychytávce už nikdy neztratíte svůj iPhone” – poté ukážete váš produkt, který toto řeší. Povedená zápletka nemusí být vyslovená, ale může se jednat o samotné video beze slov, které je natočeno tak, aby uživatele udrželo u obrazovky, jelikož chce uživatel zjistit, o co se jedná a jak to dopadne. U těchto videí cílíme na psychologii člověka. Strach je jednou z nejsilnějších lidských emocí a v marketingu se hojně využívá. Vzpomeňte si třeba co v reklamě říkají pojišťovací společnosti, nebo kolikrát v reklamě vidíte „omezená akce do 30. 4.” nebo „už jen XY kusů skladem”.

Dobré využití nachází FOMO (fear of missing out) – strach ze zmeškání nebo strach, že o něco přijdeme. Ta nejúspěšnější videa na TikToku ve své zápletce cílí na zajímavé téma, které bude uživatele bavit, ale také využívají FOMO k udržení uživatele u obrazovky.

3 ukázky dobře provedených zápletek:

https://vm.tiktok.com/ZMYAEcMgG/

https://vm.tiktok.com/ZMYAEpML8/

https://vm.tiktok.com/ZMYAEp9JN/

Dalším skvělým přístupem o obsahu je formát edutainment – tedy spojení dvou slov education (vzdělávání) a entertainment (pobavení). Samozřejmě, že na TikToku můžete uspět, pokud budete vzdělávat s vážným výrazem na tváři a budete v roli přísného „profesora” vysoké školy. Nicméně pravděpodobnost je nižší, než když zvolíte cestu zábavného profesora na VŠ. Ten, který se nebere tak vážně, dává příklady, které jsou blízké jeho posluchačům, mluví na ně jejich řečí a skrze vtip a vhodně zvolenými slovy udržuje pozornost až do konce své přednášky. Takovým profesorem chcete být!

A co na konci videa?

Nezapomeňte na výzvu k akci, odborně tomu říkáme CTA (call to action). Není to nic jiného, než že vyzýváte vaše sledovatele k nějaké akci „pro další tipy z online marketingu mi dejte follow”, „aby ti neutekly jiné slevové kupóny, sleduj nás”, „dej lajk tomuhle videu, ať se dostane k dalším uživatelům”, „aby si tenhle tip neztratil, ulož si video”, „kde tenhle produkt koupíš? Běž na náš e-shop (doplň jméno / doménu e-shopu) a dej vědět až ti produkt dorazí domů”.

Video se zajisté obejde bez CTA, opět zde platí již zmíněné pravidlo – tetujte a experimentujte. Jednou tam CTA dejte, podruhé ho zkuste vynechat, potřetí ho změňte. Důležité je měnit jeho znění, aby nezapadlo a uživatele neotravovalo.

Buďte na TikToku aktivní a sociální 

Sociální sítě vyžadují přiměřenou míru pozornosti a TikTok není zvláštní případ. Jde o to, že se neustále vyvíjí a uživatelé jsou čím dál náročnější. Čím větší je vaše fanouškovská základna, tím více času musíte mít na to, abyste do ní přispěli a dokázali s ní interagovat. Co to pro vás znamená? Pravidelně zveřejňujte příspěvky, reagujte na komentáře, komentujte pod dalšími zajímavými videi, kde máte co říct k tématu.

Pokud je váš profil teprve v počáteční fázi, nemá smysl zveřejňovat deset příspěvků denně. V začátcích může být ideální jeden příspěvek denně, případně jeden ob den. Dejte si však pozor, frekvence publikace se může dost rychle změnit, podle potřeb. Buďte tedy připraveni zvýšit nebo snížit množství vytvořených příspěvků podle toho, jak se chová algoritmus a co pro vás bude fungovat! Často se v TikTok kruzích hovoří o tom, že je třeba skrze kvantitu zjistit kvalitu. Tedy nejprve publikovat hodně s různým obsahem, teprve jakmile zjistíte, co pro vaši značku funguje nejlépe, se můžete zaměřit na kvalitu, jelikož ji poznáte. 

D:\moje\fotky pro copywriting\Tvořit.jpg

Značka by se měla chovat jako člověk, a proto nezapomínejte na interakce a komentáře u vašich příspěvků. Buďte součástí komunity. Pokud máte další sociální platformy, sdílejte své příspěvky na TikToku i tam. Tím je dostanete před větší publikum. Z mé strany zní dlouhodobý výhled pro TikTok nadějně. Je zřejmé, že vývojáři právě teď testují další vychytávky. Jakmile je rozešlou, marketéři se pohrnou a profily tak naberou vyššího významu… Správný čas, kdy naskočit na TikTok, byl včera.

Dbejte na první 3 sekundy!

Tento tip jste pravděpodobně slyšeli více než jednou. Neplatí to pouze u TikToku, ale i u dalších médií. Je důležité získat uživatele během několika prvních sekund. Protože jsou „napadáni“ tolika obsahy, jejich doba pozornosti se v průběhu let, kdy se sociální platformy stávají stále populárnějšími, snižuje. Proto byste se měli snažit zaujmout pozornost během prvních několika vteřin videa a vytvořit děj, který klienty udrží až do konce.

Zkuste přitáhnout pozornost a předznamenat tak poutavý cíl, který mohou uživatelé pomocí videa dosáhnout. Poskytněte jim tak důvod, aby video sledovali až do konce. Co to znamená? Využijte téma nebo úvodní hook tak, aby to uživatele zaujmulo. Konkrétní tipy na zajímavé zápletky najdete výše. FOMO je zbraň, kterou byste také měli využít.

Také je důležité ve videu nezdržovat. Co tím mám na mysli? Takové to umělé natahování videa, abyste řekli vše, co potřebujete. To ale uživatele většinou moc nezajímá. Co se stane, pokud to budete dělat? Uživatele nejspíš přestanete bavit a odejdou na jiné video. Jak tomu předejít? Nebojte se vyhazovat veškeré nepotřebné informace. Video natočte několikrát a pak ho sestříhejte do jednoho perfektního. Bez omáčky, bez zamyšlení, bez přeřeků. K věci.  Tón samozřejmě nemusí být tak silný, ale měl by začínat a přednostně odpovídat vaší značce a sdělení.

Délka videa je důležitá

Pokud chcete jít na celovečerní film, půjdete do kina nebo na Netflix. Pokud chcete vidět 15minutové video, půjdete na YouTube. Pokud se chcete zabavit na několik vteřin nebo minut, půjdete na Instagram, Facebook, Twitter nebo TikTok. TikTok není o dlouhých videích. Ano, může se stát, že delší (60+ vteřin) video bude fungovat dobře, pravděpodobnost je ale malá. Pokud začínáte, zaměřte se na krátkost videa. Proč? Algoritmus totiž potřebuje vidět, že uživatelé vaše video sledují od začátku do konce. To je pro algoritmus nejsilnější sada dat, na základě které vyhodnocuje, jak moc se video bude organicky dále posílat systémem, abyste získali další zhlédnutí videa.

D:\moje\fotky pro copywriting\Sociální platformy.jpg

Musíte si uvědomit jednu věc. Sociální sítě tady jsou od toho, aby svým majitelům a akcionářům vydělaly peníze. Jelikož je většina monetizačních modelů sítí postavená na reklamě, je potřeba, aby je sítě měly komu ukazovat.

Jak se to dělá? Jednoduše. Co nejvíce uživatelů udržíte na síti co nejdéle. Díky tomu vznikne prostor na zobrazení více reklam a tedy více peněz pro síť. Už vám to do sebe zapadá? Mělo by. Protože pokud uděláte video, na které uživatelé chtějí koukat dokonce a baví je, pak je to win-win situace pro všechny. Uživatelé mají zajímavé video, sociální síť vydělá peníze, jelikož uživatele udržela na platformě a vy? Vy máte sledovanost a tedy nejcennější platidlo světa v roce 2023 – pozornost. Pozornost pro svou značku a své produkty.

Závěr: Žádná firma by se neměla vyhýbat TikToku

Jaký je tedy závěr? Sociální média jsou stále digitální propagací, kterou žádný obchod nemůže obejít. Na rozdíl od platforem jako je Facebook a Instagram, se TikTok stále jeví jako obrovská příležitost, kterou byste měli rozhodně zvážit pro svůj další krok v online marketingu. Ačkoli je TikTok mnohými stále považován za neseriózní fórum pro děti, je v každém případě vhodný i pro starší uživatele. 

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů