V minulém díle jsme rozebrali cílové skupiny a jakými způsoby s nimi nakládat. V tomto díle se podíváme blíže na konkurenci a otázky s ní spojené.
Poznej svého nepřítele. Tak zní stará samurajská zásada a taková je i podmínka úspěchu v čím dál více konkurenčním prostředí internetu. Více než kde jinde zde platí, že konkurence je strašně blízko a návštěvník, jenž na vašem webu nenalezne, co hledá, nebo jej nedokážete přesvědčit, odchází jinam.
Mějte na paměti, že
„Na internetu je vaše konkurence vzdálena pouze jediné kliknutí myší. Nedejte návštěvníkovi šanci o odchodu z vašeho webu uvažovat.“
Jedině ten, kdo zná svou konkurenci, ví, jak se od ní odlišit a jaké přednosti návštěvníkovi zdůraznit, aby jej dokázal získat jako zákazníka. Poznejte, co konkurence nabízí, a nabídněte víc nebo to samé lépe!
Zdánlivě jednoduchá otázka, na kterou většina manažerů dokáže bez přemýšlení odpovědět. Ovšem konkurence často nebývá jen firma, kterou za ni vy sami považujete. Zejména na internetu platí, že vaší konkurencí je každý, kdo dokáže uspokojit stejné potřeby návštěvníků.
Uživatel internetu se většinou řídí nějakou potřebou, již chce uspokojit – koupit MP3 přehrávač, přečíst si poslední novinky, objednat si školení a podobně. Z jeho pohledu je lhostejné, zda hledané najde na vašem webu či kdekoliv jinde; vše je stále na stejném místě, na monitoru jeho počítače. Na vás je, abyste jej přesvědčili, že si z řady podobných nabídek má zvolit právě tu vaši. Musíte jej přesvědčit, že jste lepší.
Abyste věděli, vůči komu se vlastně vymezujete, pokuste se na internetu najít nejsilnější konkurenty. Kde je hledat?
Čím silnější je konkurence v daném oboru, tím těžší je se prosadit. Ve velmi konkurenčních oborech jsou souboje o přední pozice nemilosrdné a prosadit se mezi zavedené hráče může být téměř nemožné. Je jistě užitečné vědět, jaké jsou vaše vyhlídky a jak náročné bude konkurenci porazit. K tomuto zjištění vám můžou pomoci následující informace:
První, čeho si zřejmě u konkurenčních webů všimnete, je jejich úspěšnost ve vyhledávačích při zadání relevantní fráze. Důvody, proč se zobrazují na předních místech, lze vysledovat zejména v následujících aspektech:
Kromě úspěšnosti ve vyhledávačích vás bude zajímat zpracování webu jako takového, zejména z uživatelského pohledu.
Nebojte se u konkurence inspirovat dobrými nápady (v rámci zákona samozřejmě), ona to při nejbližší příležitosti také udělá.
Když známe konkurenci, zaměřme se na svůj vlastní web a na to, čím ji můžeme předstihnout. Je důležité být k sobě upřímný, jedině pokud si dokážeme přiznat i své nedostatky, máme šanci zdůraznit své přednosti. Tuto analýzu je vhodné rozdělit do čtyř bodů:
Zamyslete se nad tím, čím nad ostatními vynikáte. Zaměřte se zejména na to, co nabízíte oproti ostatním navíc. Kvalitní produkty, příznivé ceny, osobní přístup – něco takového má každý druhý. Zkuste najít něco, čím jste opravdu výjimeční. V ideálním případě takovou věc, kterou konkurence nedokáže napodobit, například „největší síť prodejen v ČR“ nebo „exkluzivní zástupce výrobce koupelen“.
Podobně pak zkuste najít oblasti, ve kterých naopak zaostáváte. Je dobré vědět, na jakém poli se raději nepouštět do konfrontace. Pokud vytáhnete do boje s „velkou většinou zboží skladem“ a následně zjistíte, že konkurence má na skladě všechno, zřejmě jste v tomto případě netrefili hřebíček na hlavičku.
S předchozím bodem souvisí i to, jaké pro nás představují naše slabiny a přednosti hrozby a příležitosti. Tam, kde nad konkurencí vynikáme, je třeba hledat příležitosti dalšího rozvoje. Naopak v oblasti, kde nejsme příliš silní, lze očekávat, že zde budeme čelit určitému ohrožení ze strany konkurence – i ona totiž zná své výhody a ráda jich využije.
Jsou-li naše ceny zdaleka nejnižší široko daleko, neváhejme tuto skutečnost naplno využít a prezentovat ji patřičně výrazným způsobem. V opačném případě se cenami neholedbáme, ale zdůrazníme návštěvníkům přidanou hodnotu, kterou za vyšší cenu nabízíme – servis, služby, komfort, záruku, či cokoliv dalšího.
Když víme, v čem jsme lepší než naše konkurence a čím si zákazníky získat na svou stranu, zbývá jen tyto informace patřičně využít na svém webu. Pozor, je potřeba postupovat s rozvahou. Nestačí jen na titulní stránku vysázet všechny důvody, proč jste zrovna vy nejlepší. Své konkurenční výhody musíte návštěvníkovi prezentovat v okamžiku, kdy máte největší šanci ovlivnit jeho rozhodnutí.
Na titulní stránku se velké procento návštěvníků během jejich pobytu na webu vůbec nepodívá. Například ti, kteří přijdou z vyhledávačů přímo na nějakou stránku umístěnou hlouběji ve struktuře webu. Často to může být více než 50 % návštěvníků. Podívejte se do svých statistik návštěvnosti, možná tam najdete podobná čísla.
Jak a kde danou výhodu uvádět, závisí na její povaze. Vždy se zamyslete nad tím, jak bude vaše tvrzení vnímat návštěvník a jakou váhu mu bude přikládat.
Podobným způsobem zapřemýšlejte nad zapracováním všech svých konkurenčních výhod. Pamatujte, že návštěvník vždy uvažuje z pohledu vlastní motivace, svého prospěchu. Během zkoumání vaší nabídky se vždy ptá: Co z toho budu mít? Ukažte mu, že vaše služby se mu vyplatí, a dokažte mu to přesvědčivými argumenty umístěnými tam, kde si jich všimne.
Článek vznikl ve spolupráci s konzultační agenturouDobrýWeb, kterou můžete navštívit na www.dobryweb.cz.
Napsat komentář