Jak ochránit logo, označení výrobku nebo služby? Pomůže ochranná známka

()

Ochranná známka je institut, díky kterému můžete chránit své logo či označení svého výrobku nebo služby. V poslední době se dokonce rozšiřuje portfolio toho, co lze pomocí ochranné známky chránit. Jak nám může ochranná známka pomoci, co všechno lze ochránit a jak takovou ochrannou známku zaregistrovat?

Ochranná známka je všestranně použitelné označení, které pomáhá spotřebitelům zorientovat se v pestré nabídce výrobků a služeb stejného druhu. Jejím cílem je takové výrobky a služby natolik odlišit, aby nedocházelo k záměně a spotřebitel tak mohl vybrat přesně to, co mu vyhovuje. Aniž bychom si to možná uvědomovali, s výrobky chráněnými ochrannými známkami se setkáváme prakticky na každém kroku. Tento článek se zaměřuje na základní charakteristiku ochranných známek. Podrobně doporučujeme problematiku prostudovat v zákoně č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách (…). Nyní navíc vešla v účinnost jeho novela č. 286/2018 Sb., která do rybníčku ochranných známek přináší velké množství novinek.

Co můžeme ochránit?

Ochranné známky se všeobecně dělí do několika skupin, podle toho, jaká označení chrání.

Ochrannou známkou může být za podmínek stanovených tímto zákonem jakékoliv označení, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal nebo zvuky, pokud je toto označení způsobilé odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby a být vyjádřeno v rejstříku ochranných známek způsobem, který příslušným orgánům a veřejnosti umožňuje jasně a přesně určit předmět ochrany poskytnuté vlastníkovi ochranné známky.

Nově tedy ochranná známka nemusí být graficky znázornitelná, což je v podstatě taková malá revoluce. Zapsat bude nyní možné ochranné známky zvukové, pohybové, holografické či multimediální.

O tyto novinky tedy bude obohaceno již tradiční dělení, které ochranné známky rozděluje na:

Chránit se dá jak černo-bílé, tak barevné provedení. Myslete ale na to, že v okamžiku žádosti o ochranu barevné varianty jsou opravdu chráněny pouze přihlášené barvy v tom konkrétním uspořádání.

Registrace ochranné známky

Českou ochrannou známku může přihlásit právnická, ale i fyzická osoba s bydlištěm či sídlem v České republice, a to pro výrobky nebo služby, které jsou předmětem jeho podnikání (tedy například lze jeho výrobky spojit s činností uvedenou živnostenském listu). Je možné nechat se zastoupit advokátem nebo patentovým zástupcem. Podáním přihlášky vznikne právo přednosti – to znamená, že kdokoli se bude později snažit o přihlášení stejného, případně podobného označení, které může být s vaším označením zaměnitelné, ochrannou známku na něj nedostane.

Přihlášení ochranné známky u Úřadu průmyslového vlastnictví vás vyjde na 5 000 Kč a její ochranu lze dále prodlužovat, vždy o 10 let. Doporučujeme projít si důkladně § 4 zákona, který podrobně popisuje důvody, pro které ochrana nemůže být přiznána. Jsou jimi mimo jiné například rozpor s dobrými mravy, nedostatek rozlišovací způsobilosti, klamavé nebo zavádějící označení či označení obsahující náboženské symboly.

Jaká práva mi po registraci náleží?

Jako majitel ochranné známky máte výlučné právo ochrannou známku používat pro označení svých výrobků a služeb. Můžete také používat symbol Ⓡ, tedy “registered”, který symbolizuje zapsanou známku. Bez vašeho souhlasu nesmí nikdo jiný stejnou nebo zaměnitelnou ochrannou známku pro stejné či podobné výrobky a služby používat. Pokud někdo prodává výrobek, který je označen shodně nebo podobně jako vaše ochranná známka, máte právo po takovém prodejci žádat informaci o původu výrobku. Můžete také u takových sporně označených či zaměnitelných výrobků či služeb žádat soud, aby nařídil stažení z trhu, a máte také nárok na náhradu případné škody. Právo používat vaši ochrannou známku můžete poskytnout i jinému subjektu, a to díky licenční smlouvě. V ní si stanovíte veškeré podmínky a s tím i případné související poplatky. Nezapomeňte však licenční smlouvu vložit do rejstříku ochranných známek, který vede Úřad průmyslového vlastnictví.

Porušení práv z ochranné známky je trestným činem. Nebojte se tedy svá práva bránit. Podle § 268 trestního zákoníku může být pachatel potrestán zákazem činnosti, propadnutím věci či dokonce odnětím svobody.

Ochranná známka může být také hodnotným aktivem vaší společnosti. Třeba v roce 2017 byla hodnota značky Coca Cola vyčíslena na 69 733 miliard dolarů. Není překvapením, že na trhu se značkami vede Apple se 184 154 miliardami dolarů a v závěsu za ním Google se 141 703 miliardami dolarů. (zdroj)

Mezinárodní ochrana

Podobně jako u patentů či průmyslových vzorů, i ochranná známka je mezinárodně ochranitelná. Tím pracnějším způsobem je rozhodně přihlášení v každé zemi zvlášť. Mnohem praktičtější je přihlášení ochranné známky pro území Evropské unie, o přihlášce pak rozhoduje Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) ve španělském Alicante. Pro více informací o mezinárodní ochraně ochranných známek navštivte web českého Úřadu průmyslového vlastnictví.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Michael napsal:

    Zapomněla jste také zdůraznit, že s právy z ochranné známky přichází i celá řada povinností o známku pečovat, jinak může majitel pozbýt svá práva na ochranu.

    Zejména od 1.1.2019 majitel má povinnost sám (ÚPV již toto nedělá) hlídat nově registrované ochranné známky, které mohou být kolizní. Dle rozsudku Nejvyššího správního soudu, č.j. 7 As 140/2012 pokud toto zanedbá, pak musí strpět na trhu zaregistrovanou podobnou či stejnou ochrannou známku podle principu, že práva vyplývající z ochranných známek náleží jen bdělým ( vigitanbilus iura scripta sunt ).

    Je tedy nutné o známku pečovat a řádně ji kontinuálně užívat, což stojí nejen peníze, ale i dost času. Proto není dobré registrovat bezhlavě známky. A pokud ano, používejte je a pro jistotu použijte nějaký monitoring kolizních přihlášek, aby se na vás nenabalili spekulanti. Je jich na trhu hned několik:

    https://www.ipdefender.eu/
    https://www.patentoid.cz/watching/
    http://www.profipatent.cz/cz/nase-sluzby/ochranne-znamky

    1. Eva Knirschová napsal:

      Zdravím, Michaeli,
      díky za doplnění :)

  2. Petra napsal:

    Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat: mám fungující firmu a někdo jiný si vytvoří firmu se stejným názvem, jen za tím
    bude např. písmeno navíc, lze takovou firmu registrovat? Lze se proti tomu případně bránit?

    Děkuji za informace.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Petro,
      to záleží na spoustě okolností. Jedná se o vaši konkurenci? Pokud ano, mělo by být možné se bránit, i přestože nemáte na název vytvořenu ochrannou známku. Pokud je firma zaměřená na prodej něčeho úplně jiného, tak to bude mnohem těžší, pokud se zároveň jedná pouze o slovo/název, ale není zasaženo do loga samotného (písmo, tvary a tak dále). Každý příprad je unikátní. Doporučila bych se poradit přímo u právníka specializujícího se na právo duševního vlastnictví.

  3. Ondřej Strnad napsal:

    „U žádosti o ochranu černo-bílé varianty je označení chráněno obecně, bez ohledu na barvy.“ Tohle už dávno neplatí. Chráněna je vždy pouze ta barevná kombinace, která je přihlášena. Vizte https://www.upv.cz/cs/prumyslova-prava/ochranne-znamky/tmdn_oz_rozsah.html

    1. Eva Knirschová napsal:

      Děkuji za poznámku, té změny jsem si před časem nevšimla. Článek aktualizujeme.

  4. Josef Pospíšil napsal:

    Je mi 12 let, můžu si zaevidovat ochrannou známku na název serveru, který jsem vymyslel

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den,
      tak jsem si to znovu ověřila – ochrannou známku lze registrovat i jako fyzická osoba a podmínka podnikání není stanovena. Podmínka plnoletosti ale ano, proto pokud o registraci i tak stojíte, budete muset požádat někoho, kdo již dovršil 18 let.
      Eva

  5. Slavík Jaroslav napsal:

    Registrovaná módní značka DIFF. Může se takto nazvat třeba rocková kapela, aniž by porušila nějaký zákon? Děkuji za odpověď.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Jaroslave,
      ve vašem případě se nejedná o stejné zařazení zboží nebo služeb, pokud dodržíte také jiný design loga, snad by to neměl být problém. Určitě se ale pro jistotu poraďte s právníkem zabývajícím se právem duševního vlastnictví.

  6. Jitka Gieblová napsal:

    Dobrý večer,
    od roku 2015 používáme logo firmy. Dnes nám přišla předžalobní výzva k jeho odstranění. Firma, která vyzvu poslala si logo zaregistrovala později než jsme ho my začali používat. Jedná se o podnikání ve stejném oboru. Má na takové požadavky nárok? Logo není ani stejné, je jen podobné. Děkuji za odpověď.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Jitko,
      doporučuji Vám obrátit se na patentovou kancelář. Pokud si firma, která přišla na trh po vás, zaregistrovala ochrannou známku, může to být opravdu problém. Ale záleží na každém konkrétním případu. Eva

  7. Kamila napsal:

    dobry den muze nekdo s meho vyrobku odstranit logo uz ochranou znamku a prodavat to pod jinym logem jako svuj vyrobek dekuji

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Kamilo, děkujeme za dotaz. Ideální by bylo to řešit přímo s odborníkem. Pokud máte i přes uvedené informace nejasnosti ohledně správného postupu, můžete se obrátit na právní poradce nebo některého z našich partnerů v této oblasti.

  8. Ladislav Pošík napsal:

    Vyroba vína po názvem Klášterní vinné sklepy Litoměřice, mám nárok na ochranou známku na tento výrobek, včetně loga.

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Ladislave, neznáme detaily Vašeho případu, abychom Vám mohli kvalifikovaně poradit, a ani se ostatně na tuto oblast nespecializujeme. Nejlepší bude se obrátit na některého odborníka na ochranné známky.

  9. Martin Květkovský napsal:

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal na situaci:
    Za prvé_zda lze ochránit například motto, jež nikdo zatím nevyslovil nebo jinak neprezentoval?
    Za druhé_jak se řeší situace, kdy například vymyslím logo, například v roce 2000, ale neregistruji si ho, a někdo stejné logo registruje v roce 2020, a bude ho považovat za vlastní, hraje potom roli o původu vlastníka prokázání vzniku daného loga důkaz například: fotografií, že logo vymyslel někdo jiný již v roce 2000, ale bez registrace? Děkuji pokud někdo odpoví. S pozdravem Martin

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Martine,
      bohužel Shoptet nemůže poskytovat právní rady. Obraťte se prosím na právníka, můžete využít třeba některého z našich ověřených partnerů.
      Za Shoptet tým, Tereza

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů