7 ještě efektivnějších cest marketingu na Facebooku

()

V článku „7 cest, jak zdarma propagovat na Facebooku“ jsme si prošli základní metody, které je možné použít k popularizaci vašich služeb, výrobků či webových stránek pomocí sociální sítě Facebook. Jak vyplývá už z názvu článků, všechny byly zdarma a s troškou šikovnosti je může využívat každý. Silně konkurenční prostředí si však žádá reklamní metody o něco silnějšího kalibru.

V tomto článků vás seznámíme se sedmi metodami, které vám mohou přinést ještě více zákazníků nebo vám přinesou spoustu důležitých informací pro vaše podnikání, ovšem už nejsou zadarmo nebo vás budou alespoň stát více času. Nemusíte se však bát, inzerovat na Facebooku můžete začít už s pouhými pár dolary v kapse – velké úspěchy si však jako vždy žádají velké investice (nebo geniální inovace).

Mnoho z vás se pravděpodobně na tomto místě sama sebe táže, proč by měla investovat do marketingových nástrojů na americké sociální síti s nepříliš dlouhou tradicí, o které nemáte moc informací. Důvod je prostý: Ono to funguje! Na Facebooku se již nyní nachází stovky tisíc Čechů (naše počty stále strmě rostou), díky aktivitám uživatelů v rámci tohoto projektu jsou metody určené k propagaci či sběru informací extrémně efektivní, a pokud nezačnete Facebook plně využívat nyní, předběhne vás konkurence, která uvidí jeho potenciál dříve.

1) Reklama na Facebooku

Pod pojem reklama na Facebooku by se dala zahrnout celá řada věcí, zde tím ovšem myslíme tu „pravou“ a přímo provozovateli poskytovanou funkci reklamy, kterou můžete na většině stránek a uživatelských profilů vidět v pravém sloupci (dříve jí vévodil nadpis Advertisement, respektive Reklama, dnes jí předchází pouze odkaz „Vytvořte si svou reklamu“ vedoucí na URL adresu http://www.facebook.com/advertising/).

Právě ona je nejjednodušším nástrojem pro propagaci (pokud disponujete nějakými finančními prostředky), je běžnými inzerenty nejvíce využívána a také má velmi slušnou úspěšnost díky tomu, že může být cílená na vámi vybrané uživatelské skupiny (je možné vybírat dle věku, pohlaví, bydliště, vzdělání, zaměstnání, klíčových slov v profilu a několika dalších atributů).

Jelikož nejde o klasické bannery ani o textové reklamy typu Google AdSense – jsou to krátké texty doplněné obrázky – uživatelé si na ně ještě zdaleka nevypěstovali reklamní slepotu a míra prokliku (CTR) je tedy relativně vysoká. Facebook samozřejmě také disponuje nástroji pro sledování úspěšnosti vašich reklamních kampaní – v reálném čase vyhodnocuje velikost uživatelské základny, na kterou míříte, a díky podrobným statistikám můžete vyzkoušet, jaký text či obrázek ve vaší reklamně je nejúspěšnější.

Momentálně je na Facebooku okolo 250 000 000 uživatelů, z toho přibližně 350 000 je Čechů, pravděpodobně tedy budete prozatím svou reklamní kampaň cílit na tisíce či desítky tisíc z nich. Z hlediska známějších reklamních systémů to není zase tolik, u Facebooku to však rozhodně stačí. Podle typu vaší reklamy si navíc můžete vybrat, zda budete platit na bázi CPM (za zobrazení) nebo CPC (za proklik).

2) Reklama na Facebooku Plus

Nejste-li z hlediska reklamy zrovna troškaři (např. reprezentujete-li nějakou větší firmu), nabízí vám Facebook ještě o kapku lepší možnosti, než těm, kteří se prezentují s menším rozpočtem. Spojil se kvůli tomu dokonce s Microsoftem (kvůli množství poboček v různých zemích).

Pokud suma, kterou chcete do reklamy uvrhnout, je v řádu desítek tisíc amerických dolarů, kontaktujte Facebook přes speciální formulář (http://www.facebook.com/business/contact.php) – zanedlouho se vám ozve obchodní zástupce, který s vámi probere další zajímavé možnosti, jež by pro vás reklama na Facebooku mohla skýtat.

Tato služba se oficiálně nazývá Integrated Solutions, ale jelikož není používána v masovém měřítku, není její název příliš „profláknutý“.

3) Facebook Beacon

Beacon je služba spuštěná v listopadu 2007, která byla jistou dobu zneužívána, avšak dodnes zůstává dostatečně nevyužita. Slouží k tomu, aby jednotliví uživatelé mohli o tom, co dělají jinde na internetu, informovat své přátele na Facebooku.

Beacon funguje na principu s Facebookem spřátelených webů (Beacon Affiliates). Ve chvíli, kdy osoba používající FB učiní na takových stránkách nějakou významnou akci (např. si něco koupí nebo pošle komentář k výrobku), je mu nabídnuta možnost, aby o tom byla zveřejněna zpráva v jeho účtu na Facebooku.

Dříve byly značné problémy s tím, že Facebook o svých uživatelích shromažďoval informace, i když s tím oni sami nesouhlasili (navíc i když třeba byli odhlášeni), a odesílání informací do profilů nebylo možné dostatečně regulovat, dnes už by ale mělo být vše v pořádku: každý si může vybrat, jestli od určitého webu chce dostávat výzvy ke zveřejnění jeho akcí, a u konkrétních výzev lze pak také ještě zvolit, zda budou přeposlány dál nebo o nich budou veškeré informace ze serverů Facebooku vymazány (snad).

Z hlediska propagace se tato funkce může hodit zvlášť těm, kteří např. provozují e-shop se zbožím určeným pro úzkou zákaznickou skupinu (třeba pro horolezce). Jelikož je pravděpodobné, že jeden horolezec bude mít mezi přáteli další horolezce, bude zpráva o nákupu cepínu ve vašem e-shopu velmi dobře cílena.

4) Propagace výrobku přes speciální aplikace

Už jste si na Facebooku dali vychlazené pivko? Nebo alespoň jednoho panáka? Pokud ne, měli byste to napravit. Firmy vyrábějící alkohol byly v Česku první, jež si všimly možností, které i jednoduché aplikace na Facebooku skýtají, a dokázaly je efektivně využít. Nechaly si od vývojářů vytvořit aplikace, díky kterým si přátelé na Facebooku mohou vyměňovat virtuální skleničky alkoholu – aplikace byly přijaty s velkým nadšením a elektronické Pilsnery zvlášť v horkých dnech létají všemi směry.

Přímo firmy z těchto aplikací samozřejmě netěží, ale spoléhají na to (a velmi dobře dělají), že pokud si lidé celý týden posílali něco na Facebooku, tak je vysoká šance, že si to vědomě či nevědomě objednají pak také s přáteli v hospůdce.

Tato cesta pravděpodobně není určena výrobcům kancelářských sponek (ty si pravděpodobně uživatelé moc přeposílat nebudou), ale kdo ví… Kreativitě se meze nekladou. Třeba i takový výrobek by šel tímto způsobem propagovat, jen by musela být ona aplikace o něco složitější (např. nekonečná a velmi zábavná textová adventura, ve které se nebojácný úředník a jeho asistent vydávají na výpravu za nalezením zlaté kancelářské sponky – i šílenosti tohoto typu se na Facebooku objevují).

5) Kvízy, ankety a výzkumy

Zábavné kvízy, méně zábavnější ankety a velmi úspěšné výzkumy či žebříčky by se daly zařadit k cestám propagace / shromažďování informací, které jsou dostupné zdarma, ale vzhledem k tomu, že je jejich tvorba časově často vcelku náročná nebo je dokonce nutné vývojářům zaplatit a nechat si pro ně vytvořit speciální platformu, jsou až v tomto článku.

Ankety byly hitem minulých let (nebo spíše měsíců vzhledem k délce existence Facebooku). Lidé se rádi veřejně vyjadřují k nejrůznějším věcem (proto také blogují a jsou na Facebooku), ankety však nemají prvek zábavnosti, tudíž ve větším měřítku od nich lidé upouštějí.

Nahrazují je nejrůznější výzkumy, žebříčky a dotazy na konkrétní témata. Žebříčky (ne)oblíbenosti věcí jsou v poslední době používány především v rámci kulturních záležitostí (lidé seřazují svou oblíbenou hudbu, nejlepší seriály či filmy), aplikaci umožňující vyjádřit se k aktuálním společenským otázkám však v rámci české části Facebooku dokázala velmi dobře zužitkovat Strana zelených (na základě většinového názoru mladých, kteří jsou její cílovou skupinou, populisticky upravovala svůj program).

Nejpoužívanějšími aplikacemi z oné trojice v nadpisu jsou kvízy – každý, kdo se na Facebook podíval, si je dělal a velká část uživatelů jich stále vyplňuje desítky měsíčně. Jejich autoři mohou nenápadným vpašováním pro ně důležité otázky do zábavné omáčky získat od velkého množství lidí informace důležité pro jejich podnikatelské záměry nebo naopak velmi jemně a nenápadně propagovat svou značku.

Kromě zmíněných výhod je možné všechny aplikace také vybavit kódem, který umožňuje sklízet informace z profilů uživatelů po stovkách, ale to už se dostáváme k šestému a předposlednímu bodu

6) Grey hat cesty

Rozdělovat svět pouze na ty dobré a špatné nikdy nevedlo k ničemu dobrému. V prehistorické době internetu, když mu ještě vládli nezkrocení AjŤáci a nadšení fanoušci techniky, se zrodily dvě označení: white hat a black hat. To první označovalo všechny dobré hackery, kteří svou činností pomáhali, to druhé znamenalo přesný opak (šlo tedy o černokloboučníky). Postupně se tyto výrazy rozšířily do dalších oblastí a jejich souputníkem se stal výraz grey hat, který v sobě zahrnoval všechno mezi těmi dvěma extrémy.

Na Facebooku patří prakticky všechny marketingové metody k typu white hat, vyskytnou se však i jiné. Dají se tak označit všechny ty, které nejsou proti pravidlům FB ani zákonům České republiky, ale uživatelé je vůbec nevidí rádi. V naprosté většině případů jde o aplikace tvářící se jako něco velmi zajímavého, které však ve skutečnosti pouze shromažďují data z profilů a automaticky se rozesílají dál všem přátelům postiženého. Díky tomu se šíří rychlostí blesku a během velmi krátké doby získají cenné informace pro odhad trhu od deseti tisíců uživatelů.

U plnohodnotných aplikací se dá takový sběr pochopit (a to také díky tomu, že sami sebe nešíří exponenciální řadou) a dělají ho téměř všichni, i když to také není úplně košer.

7) Další metody

Reklamy v aplikacích

Jelikož samotní vývojáři a majitelé aplikací do nich mohou umísťovat vlastní reklamy, je možné se s nimi domluvit, aby propagovali právě vás. Jde o méně tradiční metodu, protože si aplikace většinou vytváří pro své vlastní potřeby, ale pokud se vám podaří najít nějakého programátora-nadšence, jehož dílo má na Facebooku slušný úspěch, pravděpodobně neodmítne nějakou tu nabídku k jeho monetizaci.

Sponzorované skupiny

Tuto možnost zde uvádíme jenom jako perličku, protože už ji vlastně není možné využít. V době, kdy ještě na Facebooku nefungovaly Stránky a uživatelé se museli obejít pouze se Skupinami, byl velký zájem o to, aby si mohli upravit jejich vzhled a obsah. Facebook to umožňoval, ta funkce se nazývala Sponsored Groups – byly to běžné skupiny, do jejichž určitých částí jste mohli přidávat svůj vlastní HTML kód. Specifické však tyto sponzorované skupiny byly tím, že cena za jejich měsíční provoz začínala někde na 100 000 USD (amerických dolarů). Nebylo tedy překvapující, že jich moc neexistovalo. Velmi šokující naopak bylo, že některé z nich si jejich majitelé platili i v době, kdy už existovala funkce Stránek. Dnes už jsou všechny Sponsored Groups převedeny na stránky.

Funkce aplikací

Tento poslední odstavec v posledním bodu je v podstatě jen upozornění, abyste u aplikací, které tvoříte či které si necháváte tvořit, nespoléhali jen na jejich zábavnost či zajímavost a nezanedbali tak způsob jejich prezentace. Jde sice v podstatě o reklamu vaší reklamy, ale právě správně vytvořené pozvánky, různá upozornění a pěkné boxy v profilech vám přinesou skutečnou návštěvnost. Třeba právě přes zmíněné boxy přichází překvapivě mnoho nových uživatelů, ale pokud to s textem přepísknete nebo ho tam naopak bude zas málo, nebude je box vaší aplikace příliš zajímat.

Shrnutí

Nikdy dříve (přestože se o to mnoho lidí snažilo) nedokázala žádná sociální či reklamní síť zkombinovat živé, autentické a zdravě rostoucí komunity lidí se sílou řady různých propagačních a datasběrných metod tak, jako to udělal Facebook. Teprve s ním jsme si začali uvědomovat, že ani nevidíme hranice toho, kam nás může virální marketing dovést.

Přestože o potenciálu Facebooku a jemu podobných zůstávají stále někteří lidé skeptičtí (většinou kvůli nedostatečné informovanosti), tisíce lidí se už přesvědčilo o opaku a vydělalo díky němu nemalé peníze. Úspěch v sociálních sítích nalezne ten, který se nedrží při zemi a dokáže se svou fantazií vyletět do oblak. Právě kreativita se v novém věku internetu bude cenit nejvíc. Televizní reklamy jsou minulost, SEO a SEM jsou současnost a sociální sítě společně s virtuálními světy jako např. Second Life jsou budoucnost, která právě stojí ve dveřích.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Andre napsal:

    Není Čechů na FB už skoro milion? Někde jsem o tom četl. Možná máte lepší zdroje.

  2. Beneficus napsal:

    Facebook poskytuje inzerentům informace, že se na něm nachází milion (teď už asi něco přes milion) Čechů, ovšem započítává do toho i všechny duplicitní a nevyužívané nebo velmi málo využívané účty, takže u milionu ještě asi nejsme, ale rychle se mu blížíme :).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů