Vybírám si věci, které nedělám, říká copywriterka Michaela Mužíková

()

Vypadá jako holka od vedle, ale srovná špatné texty do latě i bez biče. Její zbraň je čeština, její revír web. Míšu Mužíkovou nejspíš znáte díky jejímu loňskému projektu 365copytriků. O tomto projektu i dalších aktivitách jsem si s Míšou povídala v kavárně Pod Lipami, v oblíbené čtvrti nás obou, na Letné.

Míšo, vy jste původně vystudovala žurnalistiku na Karlově Univerzitě. A nějakou dobu jste se tomu i věnovala. Proč jste s tím vlastně přestala?

Bylo to hlavně kvůli životnímu stylu, který se pojí s prací v redakci. Postupem času mi přestalo vyhovovat, jak si nemůžu řídit svůj čas. Já jsem pracovala v Hospodářských novinách. Například dlouho do večera bylo potřeba zůstávat a psát za někoho článek. Chtěla jsem víc volného času pro sebe a nebýt jenom v práci. A tak jsem odešla do nemocnice, kde jsem dělala komunikaci, a tam to bylo v tomhle ohledu super. Mohla jsem si práci sama naplánovat.

Jak jste se nakonec dostala ke copywritingu?

Tehdy v nemocnici jsem dělala PR, sociální sítě a interní komunikaci. Měla jsem na starosti projekt nového webu a nešlo to moc dobře. Měli jsme problémy s dodavateli, a ani jsme v tom nebyli moc zkušení. Takže jsem byla donucená se tím webem hodně zabývat. Koupila jsem si spoustu knížek a postupně jsem se do toho dostávala.

Když jsem se tím začala zaobírat, tak se mi to propojilo s prací, kterou jsem dělala v novinách. Ten copywriting se dost blíží redaktorské práci. Třeba jakým způsobem se vede rozhovor, jak se vyhledávají informace apod. Taky jsem v tu chvíli měla pocit, že pro firmy je hrozně důležité se dostat do médií, ale je to pracné, drahé, a pak jsou v televizi ani ne půl minuty. Zatímco když si udělají web, tak je to něco, co jim bude fungovat i roky.

preview

Píšete hlavně weby?

Ano, hlavně prezentační weby, ale často také e-maily nebo šablony pro produktové popisky nebo nějaké automatické e-maily. Pomáhám klientům najít správný styl a celkový koncept, jak komunikovat směrem k zákazníkům.

Jaké byly vaše začátky v copywritingu? Kromě samouky jste měla nějakého mentora, nebo někoho, kdo vám s tím pomáhal?

Začala jsem tak, že jsem hodně četla, domácí i zahraniční blogy. Strašně mě bavila série e-booků od Otto Bohuše – Piš jako copywriter. Prošla jsem také pár online kurzy. Nějaké online kurzy jsem si udělala.

Pracovala jste v nějakých agenturách, nebo jste šla rovnou na volnou nohu?

Začala jsem rovnou sama a zhruba dva roky jsem to dělala současně s PR prací v nemocnici. Teď jsem copywriter na volné noze něco přes rok.

Jaké největší výhody vám přináší život na volné noze?

Hlavně to, že si člověk může svůj život fakt tvořit. Nemusím nikam chodit v čase, který mi nevyhovuje. Můžu si to hodně přizpůsobit. To je jedna věc – organizace práce. A druhá je volba lidí, s kterými pracuju. Je tady možnost hledat klienty, s kterými si sednu a s kterými se mi dobře pracuje.

Už se vám stalo, že jste musela nějakého klienta odmítnout?

Ano, stalo. Já myslím, že je teď období, alespoň aspoň z mého pohledu, že je těch poptávek opravdu dost. Takže je nutné si vybírat.

A podle čeho si vybíráte klienty?

Jednak je to projekt, na kterým bych s nimi pracovala – web, firma, cokoliv. Pro mě je důležité, aby se mi do toho chtělo. Bez toho to, podle mě, stejně nemůže dopadnou dobře. Taky ten pocit z jednání a faktor času. Ne každý chce čekat na první volný termín dva měsíce, než se může začít.

Projekt 365copytriků měl velký úspěch nejen mezi copywritery. Všimla jsem si na sociálních médiích, že vás sledovali UXaři nebo lidi úplně mimo náš obor. Jak se vám hledaly tipy? Dělala jste to každý den, nebo jste měla něco v zásobě?

Neměla jsem to připravené dopředu vůbec. Měla jsem dva, když jsem to spustila. Pak jsem pořád průběžně hledala.

cover e-book

Nastala nějaká krize?

Právě že nebyla. Tím, že člověk soustředí svou pozornost a něco hledá, tak ty copytriky vidí. Objevují se na ulici, v e-mailu, v obchodě. Dnes už to nevídám, protože už na to nejsem zaměřená. Ale ten rok, co jsem to dělala, tak to bylo pořád.

Kolik času vám zabral celý projekt? Počítala jste to nějak?

Zhruba 250 hodin práce jsem na tom projektu nechala. Ale bylo to super. Spousta lidí si to stále stahuje. Teď jsem koukala, že si to stáhlo už přes 3 500 lidí. Je to fajn, že to furt funguje i nadále.

Jak jste na ten nápad vůbec přišla?

To moc nevím (smích). Vím, že jsem byla na kurzu od Michelle Losekoot a Karla Novotného od Naučmese. Byl to workshop o blogování, kam mě tak trochu poslal můj brácha. Pořád mi radil, ať se do nějakého psaní pustím. Když jsem jela večer z kurzu domů, tak jsem si v hlavě sesumírovala, co tam zaznělo. A napadl mě celý koncept 365 copytriků. Sbírat užitečné informace, podávat to dál ve stravitelné podobě a spojit to s nějakou výzvou, aby tam vznikalo jisté očekávání.

Někde jsem četla, že na popud vašeho bratra jste začala natáčet i videa, respektive kurz psaní webů v 9 videích. Jaké mají ohlasy?

Ohlasy, které slyším, jsou dobré. Ze 160 lidí, kteří si kurz od léta koupili, byl nespokojený jen jeden člověk. Psal, že čekal něco jiného, tak jsem mu vrátila peníze. Mám to tak v podmínkách.

foto ke kurzu 365

Komu byste doporučila svá videa?

Je to zejména pro lidi, kteří nechtějí, nebo si nemůžou dovolit nechat napsat web zkušeným profesionálem. Myslím, že je lepší, než aby si to napsali úplně sami neponaučení, když dostanou nějaká doporučení a příklady, jak to dělat. Je jasné, že po kurzu si web nenapíšou stejně kvalitně jako někdo, kdo se tím živí. Ale ukáže jim to cestu, kterou jít. Píšou mi, že je třeba zaujme nějaká část, kterou přizpůsobí svému byznysu.

Získala jste na základě projektu 365copytriků a svého online kurzu nějaké nové klienty?

Určitě. Co se týče e-booku, tak skoro všechny poptávky jdou na základě toho, že se lidem kniha líbila. A s kurzem je to podobné. Někteří lidé se podívají, ale stejně mi napíšou, že to nechtějí dělat sami, tak se pak sejdeme a domluvíme se.

Když už jsme u těch webů, tak proč si myslíte, že je na českém trhu tolik špatných webů?

Myslím, že je to pro lidi strašně těžké zastat tolik věcí naráz. Máte nějaký produkt, jehož tvorba zabere spoustu času, pokud to děláte poctivě. Pak máte podnikání jako takové a do toho všechny věci okolo jako online marketing a vychytávat věci v kamenných obchodech. Ono nejde být ve všem dobrý.

Takže je to lepší si najmout profíka, který je v daném oboru dobrý…

Nebo si vybrat a něco z toho nedělat. Já to vidím u sebe. Kdybych chtěla dělat všechno, tak nedělám nic pořádně. Mě opravdu oslovují ty myšlenky, že by si člověk měl vybrat věci, které nebude dělat. Vznikne vám pak více prostoru na to, co dělat chcete.

Ještě když se vrátím k těm špatným webům. Myslíte, že to může být i tím, že se čeština na školách vyučuje špatným způsobem?

To je hrozně zajímavé. Teď když nad tím přemýšlím, napadá mě, že by nám už od školy mohli říkat základy. Jako třeba že máme promlouvat k čtenářům, a ne psát o sobě. Možná by se do školních osnov mohly zařadit použitelné útvary, které musí člověk v běžném životě psát. A trénovat to trošku odmalička.

Jak jste říkala, že sama neděláte všechno, tak co vy a SEO? Děláte si to vše sama?

Ne, nedělám SEO. Sleduju základní věci, abych věděla, co funguje. Byla jsem zrovna teď na podzim na přednášce o SEO, abych měla základní představu. Přišlo mi tam zajímavé, jak se algoritmy poslední dobou změnily. Několik let jsme žili v představě, že je třeba psát dlouhé texty, protože vyhledávač to lépe ohodnotí. Teď už to tak není. Robot funguje už více jako my lidi a pozná segment, ve kterém chceme číst. Další, co mě zaujalo bylo, že už nejde o konkrétní slova, ale o význam. Roboti už dokážou pracovat se smyslem sdělení.

Když píšete, tak věříte spíš své intuici, nebo myslíte na klíčová slova?

Vždycky se na klíčová slova podívám. Když klient přijde s již hotovou klíčovkou (seznamem klíčových slov pozn.red.), tak je to samozřejmě lepší, ale to se mi stalo snad jen jednou za celou dobu. I když je pravda, že dělám prezentační weby, ne e-shopy. Využívám všechny nástroje k tomu, abych viděla rozměr daného produktu nebo služby. Klienta se ptám, jestli ví, že existují slova, která zaručeně na jejich zákazníky fungují.

Na začátku kariéry copywriterky jste hodně četla. Co byste doporučovala začínajícím copywriterům?

Chcete ukázat moji čtečku? (smích). Ale pro příklad:

Série e-booků od ottocopy.cz

Jsou nějaké marketingové akce, na kterých letos nechcete chybět?

Marketing Festival a Copy Camp

marketing festival

Nedávno jsem psala blog o newsletterech. Co vy a newslettery? Odebíráte nějaké, nebo vše skončí v koši?

Slyšela jsem strašně moc doporučení na Woox, obchod se streetovou módou. Hodně lidí ho zmiňovalo na kurzech psaní, které vedu v Naučmese. Tak jsem se přihlásila a baví mě. Jinak mi občas něco chodí, ale nic mi neutkvělo v hlavě.

Koho z českých copywriterů sledujete? Kromě Otty Bohouše z ottocopy.cz?

Nemůžu moc hodnotit lidi, s kterými jsem nespolupracovala. Ale jmenovala bych Pábení z Brna. S nimi se čas od času potkám. Je mi hodně blízké to, že sledují proces zákazníků. Prostě nepřijít a nezačít hned psát texty. Naopak dobře nasát, jakými fázemi člověk prochází při nákupu a jak se rozhoduje. A potom podat v dobrou chvíli správnou informaci. Aby zákazník měl dost informací, co ho zajímá, a nemusí číst nic dalšího. Podávat informace, které zákazník potřebuje. To je podle mě klíč.
Jinak také často odkazuji na Richarda Dobiáše, ale ten má na webu věčně napsáno, že je plno :-)

Kde píšete nejradši? Freelanceři jsou typičtí kavárenští povaleči, jste ten typ?

Nejsem. Nejčastěji píšu doma v kuchyni u stolu. Vybalím si všechny potřebné věci a vím, co musím udělat. Tak sednu a jedu. Občas mi funguje dobře i to, že si vytisknu potřebné materiály a cestuji tramvají nebo metrem. Změna prostředí, koukám do papírů a tehdy mi začnou napadat nové věci. Žádný počítač.

Co vás nejvíce inspiruje?

Když se s tématem víc sžiju. Mám to v hlavě a postupně mě přes den napadají věci, dohledám si informace, něco si nakreslím a takhle to zraje.

tartaletka

Míváte nějakou tvůrčí krizi?

Jasně, jsou chvíle, kdy se mi nic nechce. Radši bych se šla projít ven. U mě je ta krize spojená s tím, že se mi nechce na počítač. Taková ta nechuť k digitálu a internetu.

Jak proti tomu bojujete, když to nastane? Máte je často?
Není to tak často, protože jsem si postupně uvědomila, kolik práce můžu se zdravým nastavením mysli dělat, a snažím se to podle toho správně dávkovat. připustila,

Takže prevence…Jak se vám psaly texty pro Shoptet?

Dělala jsem popisky pro jednotlivé pluginy, které si mohou majitelé e-shopů dokoupit. Líbilo se mi, že čím jednodušeji funkce popíšu, tím snadněji se pak někdo rozhodne, jestli je pro ně plugin vhodný, nebo ne.

Máte vlastní e-shop?

Nemám.

Kdybyste měla mít, s čím by byl?

To mě nikdy nenapadalo, to je supr otázka. To fakt nevím. (smích)

Nic nevyrábíte, nemalujete, nepěstujete?

Jo, vyrábím domácí kosmetiku.

Tak třeba to? Jako bokovku?

Jako bokovka mě občas něco napadne, ale pak mi většinou lidé z daného oboru vysvětlí, jak moc složité by to bylo. Naposledy se to stalo s mým nápadem vyvinout chytřejší vyhledávač pronájmů v Praze :-)

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Denisa napsal:

    Tvůrčí krizi má občas snad každý copywriter, ale spolehlivou radu, jak se s ní vypořádat, jsem se dosud nikde nedočetla :))

  2. Duong Nguyen Jirásková napsal:

    Na mě spolehlivě funguje to, že si někam na pár dní zalezu a ignoruju svět. Prostě zůstávám třeba doma, dělám jen to, na co mám chuť, do ničeho se nenutím. Většinou si pustím filmy a seriály, které mám ráda. Nebo si přečtu oblíbenou knihu, časák. Vím, že někde vzadu v hlavě myslím na práci a hledám inspirace, ale nechávám tomu volný průběh, snažím se tím nestresovat. Po pár dnech mě to válení přestane bavit. Pomalu se dostanu zpět k práci, nespěchám na sebe a kupodivu to tvoření jde hned lépe a rychleji. Tak vám přeju, abyste našla ten svůj recept na tvůrčí krizi :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů