Nejen WebŽurnál je v poslední době plný Facebooku. Mluví se o něm, píše se o něm. Všichni se předhánějí v radách, jak s ním zacházet, ale praktické využití v podnikání nebývá příliš zmiňováno. Proto se tento článek zaměří na srovnání čtyř velkých prodejců elektroniky na českém trhu a způsoby jejich propagace na Facebooku. Jedná se o firmy Alza, Mironet, Alfa Copmupter a Czech Computer.
Kompletní propagece e-shopu samozřejmě nelze postavit na jediné sociální síti. Jedná se pouze o jednu ze součástí tzv. marketingového mixu. Přesto vhodné využití může může přilákat nové zákazníky. Nicméně přilákání nových zákazníků není primárním cílem využití sociálních sítí. Hlavními cíly je vytvořit z obyčejných zákazníků věrné zákazníky a pěstovat povědomost o značce, tzv branding. Jak tedy dopadly jednotlivé firmy v našem miniprůzkumu?
Jednoznačně nejhůře zvládnutou prezentaci na Facebooku má obchod Mironet. Pokud zadáte do vyhledávání na Facebooku slovo Mironet vedle oficiální prezentace naleznete i zvláštní stránku Mironetu – Beroun, ta je paradoxně mnohem lépe zpracovaná než ta oficiální. Však posuďte sami, jaký na vás dělá dojem úvodní stránka oficiální prezentace. Přestože má Mironet poměrně vyvedeného a zapamatovatelného maskota, zde ho nijak nevyužívá. Tímto směre evidentě cesta nevede, 178 lidem se líbí, 3 příspěvky na zdi, 0 fotek.
Mnohem propracovanější prezentaci má už obchod Czech Computer. Na zdi jejich Facebookových stránek se pravidelně přibližně v intervalu čtyř dnů objevují nové zprávy. Tyto zprávy jsou zaměřeny ve většině případů na prezentaci prodávaných výrobků nebo na vyvolání diskuse. Takže poměrně často nalzeznete otázky typu: „Jak velký disk máte ve svém notebooku?“. Přestože k většině těchto otázek lidé nějaký ten komentář přidají, obvykle se žádné velké diskuse nekonají. Různé pozvánky na akce nebo soutěže jsou zde poměrně málo zastoupeny. Celkově je však prezentace aktualizovaná, poměrně obsáhlá a 1620 lidem se líbí. Menší problém by mohl nastat, pokud zadáte do vyhledávání na Facebooku Czech Computer, obchod nenaleznete, musíte zadat CZC. Tento problém částečně řeší odkaz na Facebook přimo na webu obchodu.
Alfa Computer klade na Facebooku mnohem větší důraz na soutěže. Takže přibližně každý den lze na jejich zdi nalézt upozornění, že nějaká soutěž probíhá, je na plánu nebo vyhlášení výherců. Čím se odlišuje od ostatních srovnávaných společností je důraz na uživatelské dotazy. Dotazy jsou zveřejňovány přimo na zdi jako samostatné příspěvky a jsou samozřejmě zodpovídány buď přímo profilem Alfa Computer nebo ostatními uživateli. Velkou roli zde může hrát i poměrně vysoký počet lidí, kteří označili stránky Alfa Computer, že se jim líbí. Jedná se připližně o 5600 lidí. Celkově prezentace Alfa Computer vyznívá jako nejotevřenější uživatelům, kteří jak se zdá poměrně ochotně využívají Facebookové prezentace firmy.
Jen těsně se umístila Alza před Alfa Computer a to z několika důvodů. Byť tento styl nemusí sedět každému, Alza velmi přesně cílí na mladší generaci, která je na Facebooku velmi silně zastoupena. To provádí tak, že zprávy o produktech jsou zaměřeny na „cool“ věci, jako je například IPad, nebo na výkoné počítače určené pro hraní her, případně levné periferie, které si bude moci náctiletý zakoupit i sám. Druhým, ale o to výraznějším prvkem jsou soutěže. Zde ale volí Alza zcela jiný postup než například Alfa Computer. Soutěže totiž probíhají přímo na Facebooku, formou zveřejnění aktivačního klíče k určité hře, přičemž tyto klíče jsou zveřejňovány v různé časy a ten, kdo ho využije první, v podstatě vyhraje plnou verzi hry. Tyto klíče jsou zveřejňovány téměř každý den a není neobvyklé, že pod těmito zprávami na zdi je okolo 50 komentářů. Tímto způsobem se Alze podařilo dosáhnout, že jejich stránky na Facebooku sleduje poměrně dost lidí pravidelně. Nevýhoda je, že se jedná většinou o náctileté nebo děti. Pozitivně lze i hodnotit využití maskota mimozemšťana, který je využit pro personifikaci značky i na Facebooku.
Jen na těchto čtyřech příkladech v konkrétní oblasti obchodu vidíme, že Facebook lze využít různými způsoby. Samozřejmě nemáme k dispozici data o úspěšnosti kampaní z hlediska například zvýšení prodeje. Nicméně z pohledu návštěvníka nebo zákazníka lze tyto prezentace určitým způsobem vyhodnotit. Takže pokud provozujete e-shop, můžete se inspirovat těmito příklady. Hodnocení je spíše subjektivního rázu, takže pokud máte jiní názor, neváhejte ho napsat níže do komentáře.
Napsat komentář