Spouštíme e-shop 11 : To za www. aneb vybíráme doménu

()

Doména e-shopu není nic jiného než název a adresa firmy v jednom. Jak ji vybrat?

To za www. aneb vybíráme doménuObejdete se bez ohromujícího designu, složitých marketingových fíglů, k provozu e-shopu nepotřebujete teoreticky ani vlastnit počítač. Co ale potřebujete při spuštění e-shopu úplně vždy, je doména. Je to název vašeho obchodu a internetová adresa, kde vás zákazníci najdou.

Před nějakou dobou existoval směr, který říkal, že nejlepší doména je taková, která obsahuje klíčová slova (slova, která zadávají vaši potenciální zákazníci do vyhledávače, když hledají vaše zboží či služby). Tyto tzv. generické domény pomáhaly dostat daný web na výhodné pozice ve výsledcích vyhledávání a zvyšovaly tak návštěvnost.

Vyhledávače jsou dnes nesrovnatelně chytřejší a na klíčová slova v doméně už téměř nehledí. Generické domény tak ztratily svou výhodu a zůstaly jim pouze slabiny, které měly vždy: jsou snadno zaměnitelné, nevyvolávají emoci a konečně ty skutečně dobře zapamatovatelné (jednoduché typu hrnce.cz, pokličky.cz, vařečky.cz…) jsou dávno rozprodané, a pokud je budete chtít odkoupit, zaplatíte majlant.

Na druhé straně stojí móda brandových domén, kdy (zjednodušeně) vymyslíte do adresy vlastní slovo nebo využijete výraz známý odjinud. Tato varianta je nepochybně lepší, ale musíte mít na paměti, abyste kreativitou neudusili styl vašeho obchodu, adresa byla zapamatovatelná a vyvolávala pozitivní emoci.

Domény milované a ignorované

O emoci, kterou vaše adresa vyvolá, jde totiž především. Výborně lze rozdílnou emoci vyvolávanou doménou demonstrovat na příkladu slevových serverů. Tyto weby všechny poskytují v podstatě tutéž službu a ve svých neslavnějších časech zahrnoval tento segment stovky stránek, kde bylo možné se rozhodovat převážně podle domény (síly značky).

Účelem následujícího textu není hodnotit kvalitu služeb, které slevové servery poskytují, ani se nesnaží říci, že se tomu nebo jinému slevovému serveru dařilo na základě brandu, který zvolil. Uvedení domény má pouze ilustrativní funkci a jejich využití má za cíl demonstrovat, jak na uživatele různé domény působí.

Mezi nejzdařilejší značky tu patřily domény jako Slevomat.cz, Zapakatel.cz, Vykupto.cz. Jsou snadno zapamatovatelné, není problém je používat v běžné řeči, pravděpodobně v nich neuděláte překlep. Navíc „slevomat“ coby „automat na slevy“ dobře popsal tehdy nový typ služby a stal se synonymem pro celý byznys. Zapakatel lépe funguje na lidi s menší ochotou utrácet, kteří raději nakupují „levně“ než „se slevou“. Vykupto je jasně zacíleno na lidi s radostí z nakupování.

Jak domény docházely, popouštěli tvůrci nových uzdu kreativitě nebo sahali po generických doménách. Slevyvpraze.cz, Slever.cz, Slevax.cz… Tyto variace na slovo sleva byly enormně snadno zaměnitelné a žádná z nich nedosáhla (a dosáhnout nemohla) zvučnosti slova „slevomat“. Slevax zní jako zaklínadlo nebo prací prášek, ale emoci nevyvolá. Slever je také poněkud bezkrvý a Slevyvpraze se ani emoci vyvolávat nesnaží.

V posledním kole přicházely největší bizarnosti. Výtvory jako Levnaholka.cz nebo Kuponnajidlo.cz byly spíše odpudivé a nemohly zákazníka nalákat.

Dobré rady pro výběr domény

Doména má být:

Dále:

Tip na závěr: Už jste viděli Eshopiste.cz? Ne? Měli byste, protože tam najdete řadu e-shopů, které výběr domény mají už dávno a úspěšně za sebou, ale jejich majitelé je chtějí poslat do světa. Máte tak příležitost koupit už zajetý obchod se vším, co byste při spuštění nového museli teprve budovat. A nebo chcete rozjet svůj vlastní obchod od začátku (my vám fandíme!) a potřebujete s ním pomoci finančně? Tak tam mrkněte také, protože Eshopiste.cz vám může pomoci najít pro váš byznys investora nebo půjčku a to za podmínek, které si určíte sami.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů