Po copywritingu a komunikaci na na sociálních sítích se v našem seriálu o přípravě e-shopu dostáváme k e-mail marketingu. Dnešní článek popíše jeho základní výhody a nevýhody a pokusí se vysvětlit, kdy je vhodné jej využít.
E-mail marketing je jedním z nejlevnějších způsobů komerčního oslovení zákazníků. Jedná se o reklamní sdělení zasílaná zákazníkům prostřednictvím elektronické pošty.
Účelem e-mail marketingu je udržovat kontakt (a obchodní vztah) s vašimi návštěvníky a zákazníky. Pravděpodobně skrze něj nezískáte zákazníky nové, je však dobrým způsobem, jak vytěžovat ty, které jste již jednou oslovili. A jak známo, je mnohem dražší přesvědčit k nákupu zákazníka nového, než toho, který u vás už jednou nakoupil.
Nejčastějším e-mail, který zákazníkovi zašlete, je potvrzení přijetí objednávky. Další typické situace, kdy je vhodné k emailingu přikročit, jsou například:
E-mailing je na druhé straně do určité míry komplikovaný marketingový nástroj. Míra otevření e-mailu je velmi nízká (zpravidla maximálně v řádu procent), proklikovost a konverzní poměr ještě nižší.
Je proto důležité mít kvalitní databázi kontaktů. Získat kontakty je poměrně složité a v žádném případě nedoporučujeme kontakty nakupovat. Příjemce e-mailů totiž musíte nějak znát. Musíte vědět alespoň částečně, jaké jsou jejich preference nebo třeba zda jsou jejich e-maily funkční. Tomu, jak správně kontakty pro e-mailing získávat, se bude věnovat příští článek našeho seriálu.
Pro jednotlivé kontakty navíc musíte sdělení dále upravovat. Příjemci mnohem lépe reagují na sdělení, která působí, jako by byla napsána přímo pro ně. To na druhé straně prodražuje přípravu rozesílek.
A v neposlední řadě je tu celá řada právních omezení, která se k e-mailingu vztahují. Těm se bude věnovat jeden z následujících článků.
Získat e-mail pro souhlasný marketing osobně nevidím jako problém (myslím legálně a bez velkých marketingových výdajů) – v příštím článku si zkontroluji, zda moje získávání kontaktu nemohu ještě více vylepšit ;).
Navíc pokud se podívám do své databáze, tak mám míru otevření (přečtení) e-mailu oproti srovnatelnému segmentu cca 5x větší.