Pořádání soutěží na Facebooku je dobrým způsobem reklamy na Facebooku. Dokáže přilákat nové fanoušky, posílit vztah s těmi stávajícími nebo například zvýšení návštěvnosti stránek. Jejich pořádání je však méně snadné, než by se na první pohled mohlo zdát.
Pořádání soutěží na Facebooku má několik základních pravidel:
Soutěž nesmíte pořádat přímo na Facebookové zdi. Jsou tedy zakázané tzv. „bleskové soutěže“ typu „prvních 5, kteří nám napíší na x@x.x, co nejraději obědvá náš pan ředitel, vyhrává láhev vodky.“ Řešením je vytvoření vlastní soutěžní aplikace, která běží na jiném serveru.
Soutěžící musí být informován, že:
Facebook není organizátorem nebo partnerem vaší soutěže a nemá s ní nic společného,
Všechny osobní informace jsou poskytovány vám jako pořadateli soutěže a ne Facebooku.
Pro účast v soutěži nesmíte využívat žádné funkcionality Facebooku. Výjimkou jsou:
„olajkování“ stránky,
ohlášení se v místě (v ČR se tato funkce příliš nepoužívá),
připojení se k FB aplikaci.
Je zakázáno vyžadovat jakoukoliv další aktivitu soutěžícího, jako je „lajkování“ fotek, sdílení příspěvků, komentování odkazů a podobně…
Využití některé z povolených funkcionalit nesmí být aktem registrace do soutěže (tedy například ne „vylosujeme jednoho ze všech, kteří nám olajkují stránku…“).
Žádná funkcionalita Facebooku nesmí být použita jako hlasovací mechanismus soutěže (v tomto případě je zakázáno využívat i „lajkování“ stránky – tedy nepořádejte soutěže formou „zaregistrujte se do soutěže a lajkujte jednu z našich poboček, kterou posléze vyhodnotíme jako nejlepší“).
Výherci nesmí být vyhlášeni prostřednictvím Facebooku (a to ani pomocí soukromé zprávy).
Jak uspořádat správnou soutěž na Facebooku v pěti krocích:
Vytvořte soutěžní microsite, případně aplikaci. Zobrazení jejího obsahu můžete omezit pouze na fanoušky vaší stránky – a tím získat nové „lajky“. Pokud nechcete platit za vývoj, můžete využít nějaký z free nástrojů.
Na soutěžní stránce uveďte pravidla a Facebookem vyžadované informace (viz výše).
Samotný Facebook využijte k propagaci soutěže. Můžete krátce vysvětlit i soutěžní mechanismus (například již zmíněná „blesková soutěž“), ale vždy musíte uvést odkaz na stránku nebo aplikaci, kde samotná soutěž probíhá.
Pokud nasbíráte během soutěže nějaký atraktivní materiál (např. fotky), nebojte se ho sdílet (pokud jste si toto právo vahradili v pravidlech). Nesmíte ale nabádat, aby je v rámci soutěže vaši fanoušci lajkovali, komentovali, sdíleli…
Výsledky soutěže vyhlaste na soutěžní stránce, případně dejte vítězům vědět mailem. O vyhlášení výsledků můžete informovat na FB, ale nesmíte přímo jmenovat vítěze.
Tento článek není aktuální, nyní je možné pořádat soutěže i mimo microsite jak píšete, nicméně pořád je to s aplikací mnohem lepší.
Martin: doporučuji český nástroj http://app4page.com
zkoušel jsem a přinesla mi několik tisíc fanoušků
Doporučí někdo nějaký nástroj pro tvorbu soutěže?
Tento článek není aktuální, nyní je možné pořádat soutěže i mimo microsite jak píšete, nicméně pořád je to s aplikací mnohem lepší.
Martin: doporučuji český nástroj http://app4page.com
zkoušel jsem a přinesla mi několik tisíc fanoušků
Případně zde v zajímavém katalogu nástrojů naleznete jistě další aplikace na fotosoutěž http://cleverbizz.com/cs/