Českému podnikání a e-shopům se daří, a tak spousta z vás, kdo používáte Shoptet, přemýšlí nad expanzí nebo už se do ní dokonce pustila. Rozhodli jsme se proto vyslyšet stoupající zájem o prodej do zahraniční prostřednictvím Amazonu a ve spolupráci s EXPANDO jsme připravili doplněk pro prodej na Amazonu a základní informace.
Podívejme se tedy, co je důležité vědět, než se do samotného prodeje na Amazonu pustíte.
Úplně na začátku je dobré zjistit, zda vaše zboží na Amazonu už někdo nabízí. Ať už tam je, nebo není, má to své výhody a nevýhody.
Pokud zboží existuje, jsou k němu na Amazonu standardizované fotografie a překlady, o které se nemusíte starat vy, a produkt tak stačí jen napojit. A navíc víte, že je o něj zájem. Když zboží na Amazonu není, máte sice víc starostí s přípravou, ale taky máte konkurenční výhodu a do popisku můžete napsat vlastní produktové informace. Nestane se tak, že se musíte napojit na produkt, který by mohl chybně uvádět některé specifikace. Vyhledat zboží, zjistit, jak se prodává, a jak se daří konkurenci to jsou první tipy při vstupu na Amazon.
Amazon má momentálně přes 300 milionů aktivních uživatelů a každý rok na něj vstupuje 700 tisíc nových prodejců. Ale jen 5 % se uchytí. Velké množství prodejců se zasekne na prvních krocích. Založení účtu na Amazonu se sice může zdát složité, ale nápověda je zpracovaná kvalitně a případně vám také může pomoct partner jako Expando.
Statistika je taková, že zhruba jen 28 % nových prodejců se dočká prvních objednávek, 10 % vydrží déle než tři měsíce a jen 5 % prodává i po šesti měsících. Amazon je skvělá příležitost, vyžaduje ale velkou trpělivost, tah na bránu a dokonalou přípravu.
Při zakládání účtů a před samotným prodejem potřebujete několik věcí. Patří mezi ně verifikace účtu, zalistování zboží, správný popis, aby se zobrazovalo co nejvýš ve vyhledávání.
Důležité je také pohlídat si detaily jako formáty faktur, konverze měn, rozlišení fotografií, pravidla pro tvorbu popisků produktů a podobně. Speciální kapitolu představuje nastavení cen a marží pro Amazon, které se liší, jste-li výrobce nebo přeprodejce a záleží i na typu zboží. Stejně jako všude jinde, i na Amazonu jsou více a méně konkurenční kategorie. Každý model má své výhody a nevýhody, šanci na úspěch ale mají všichni, budou-li budovat svůj seller’s rank alias hodnocení svého prodejního účtu.
Přehled poplatků – profi účet na Amazonu stojí 39 EUR. Tuto částku zaplatíte, pokud nechcete mít free účet na zkoušku. Ten je ale velmi omezen a prodej s ním je opravdu jen pro výjimečné případy. Za každou objednávku platíte také poplatek (fee) ve výši 7 až 15 % podle druhu zboží.
Zajištění EAN kódů – pro Amazon potřebujete mít vždy EAN kódy. V případě Shoptetu je můžete snadno k produktům doplnit a exportovat.
Dostatečné zásoby – pokud využíváte FBM, musíte mít vždy zboží na svém skladě.
Transparentnost – pro verifikaci účtu potřebujete doložit firemní údaje a Amazon vás může kdykoliv požádat o další. To samé platí pro produkty. Připravte se tak na to, že budete muset v případě žádosti doložit i faktury o koupi.
Logistika a vrácení zboží – logistiku si pečlivě naplánujte a spočítejte. V rámci FBM musíte zajistit i snadné vrácení zboží. Vybírejte tak dopravce, který může zásilku u zakázníka také vyzvednout.
Support – vždy v daném jazyce vybrané země. V rámci účtu můžete vybrat například jen jednu zemi, do které budete doručovat.
Produktové informace – v případě výrobce musíte zajistit překlady a dostatečně kvalitní informace. Jako u běžného e-shopu tím můžete odfiltrovat spousty dotazů navíc, které vás budou stát čas.
Odemknutí speciálních kategorií – platí hlavně pro potraviny nebo kosmetické výrobky. Je třeba mít oficiální testy. Amazon vás do těchto kategorií nepustí jen tak.
Kvalitní zázemí v ČR – sklady, kanceláře, dostatek pracovních sil, uspěšná expanze vyžaduje kvalitní přípravu a hladký průběh.
Překvapením pro mnohé může být naskladňování zboží a celková logistika. Spousta lidí v Česku si myslí, že musí zboží naposílat do skladů v Dobrovizi u Prahy nebo do Německa. Tak to ale není. Doručovat můžete ze svých vlastních skladů nebo využít služeb FBA, což jsou zmíněné vlastní sklady a logistika Amazonu, která zajistí expedici do místa určení kdekoliv v Evropě. Za službu FBA zároveň platíte poplatky za skladování a větší počet objednávek, což ale nemusí pokaždé znamenat vyšší zisk. V rámci FBA se navíc musíte registrovat k DPH v dané zemi, kde je vaše zboží.
Co je FBA a FBM?
Jestli využívat FBA nebo FBM se rozhodněte až na základě analýzy, která bude zahrnovat marži produktů, ceny dopravy do vybraných zemí, poplatky v případě skladování a doručování Amazonem a v neposlední řadě zmíněnou daň. Pomoc v rozhodování by vám mohla poskytnout i tato kalkulačka, která vám orientačně spočítá zisk a ukáže, která varianta pro vás bude lepší.
Důležitá je také povinnost komunikovat se zákazníky. Na Amazonu máte povinnost komunikovat s nakupujícím v jazyce země, do které prodáváte. Amazon v Evropě funguje v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii a Španělsku, to je pět jazyků. Kromě jazykové vybavenosti počítejte s tím, že odpovídat zákazníkům musíte co nejrychleji, ideálně do 24 hodin. V opačném případě se drasticky sníží vaše hodnocení jako prodejce (tzv. seller’s rank), což negativně ovlivní vaši pozici ve vyhledávání a vaše následné prodeje.
Jinými slovy, kdo má už teď problémy s českou podporou, bude mít problémy i na Amazonu, který vytváří loajální a vracející se zákazníky. Amazon je navíc extrémně proklientský a to samé očekává od samotných obchodů.
Pokud vyrábíte své vlastní produkty a máte v Česku fungující e-shop, je Amazon skvělou volbou, jak expandovat a začít myslet globálněji. Tímto článkem to začíná, rozhodně ale nekončí. Další informace o expanzi prostřednictvím Amazonu zase příště. A pokud chcete skutečně začít koukněte na poslední odstavec.
Chcete tedy začít a pořádně nakopnout své e-shopování? Stačí si nainstalovat doplněk Expando Amazon, navázat spolupráci s Expandem a začít prodávat.
Dobrý den,
je někde dostupné pokračování článku ,,školeni o Amazonu“? Nemůžu nikde najít.
Děkuji Tereza
Dobrý den Terezo. Tento článek vyšel terpve nedávno a další terpve vyjdou. Kdyby Vás cokoliv zajímalo, neváhejte se přímo zeptat. Zároveň jsem si jist, že jakmile bude další článek online, určitě se o tom dozvíte. Hezký den, Ondra.
Dobrý den,
je možné, že jsem někde viděla školení o Amazonu, které bude 16. 10. 2018 pořádat Shoptet nebo jeho partner? Předem Vám děkuji za odpověď
Dobrý den Laďko, viděla jste správně :-) Tříhodinové školení je navíc pro Shopteťáky se slevou, namísto 2 900 Kč zaplatí 890 Kč. Další informace najdete tady: https://cs.expan.do/nase-sluzby/skoleni-prodeje-na-amazonu.
Článek jako základní informace pro ty co neví je fajn. Jelikož s Amazonem spolupracuji a znám obě výše popsané formy, musím říct, těm co nad tím přemýšlí, že to chce strašně času, lidi, spousty čtení o fungování, spousta vstupních analýz, jinak si doslovně namlátíte kokos. Myslet na to, že Amazon je mega obrovský a váš produkt bude jeden z mnoha miliónů, ať je jakýkoliv skvělý. Že poplatky jsou za vše, že vás Amazon bude pokutovat za jakýkoliv malý prohřešek, že vás bude tlačit do extrémních marží. Nezapomínejte na to, že majitel je nejbohatší člověk světa, i po rozvodu, já teď už vím proč :)
Takže myslete, počítejte, myslete, počítejte až pak do toho jděte. A bacha účetní vám za Amazon určitě nepoděkuje. :) Držím palce.
Ano, je to skutečně úvod a se vším co píšete souhlasím. Určitě není pro každého a další články se pokusíme do budoucna připravit.