Webové prezentace jsou povahou technické výstupy. Různé skripty a části kódů jsou vzájemně propojené prostřednictvím odkazů a vytváří nekonečnou síť protkanou zašifrovanými informacemi. Tedy daty, která jsou přístupné pouze prostřednictvím technických rozhraní, jako jsou webové prohlížeče či aplikace. Přesto profesionální web designéři krotí, jak nazývají, „divoký“ web a proměňují jej na dobře přístupné, uživatelský přívětivé a co nejvíce na osobní médium.
Designéři mohou dělat spousty věcí k vyrovnání technického vzhledu webové prezentace. Jedním z velmi účinných způsobů, jak jednoduše dosáhnout méně technického vzhledu u webu, je využití lidštějšího a především osobnějšího stylu.
V tomto článku budou zmíněny nejrůznější aspekty volné kresby a vytváření webového designu a jak je možné zlepšit uživatelský komfort vašich webových stránek.
Volné kresby a ostatní načrtnuté prvky jsou zajímavým způsobem ukázat vaší osobnost a zprostředkovat tak pocit autentičnosti. Představte si dopis, nebo pohlednici od někoho, na kom vám velmi záleží. Očekáváte, že bude napsán psacím strojem nebo ručně? Nejsou ručně psané poznámky mnohem osobnějším způsobem než ty vytisknuté z počítače? A na webu je to podobné, i když se to může zdát příhodnější pro jiné médium. Obsah, na kterém je vidět, že přichází přímo od nějakého člověka je závaznější a především důvěryhodnější. Následují tři příklady kreseb od ruky, které pomohou vytvořit identitu a zároveň zachovat věrohodnost.
Za prvé, ručně kreslený obsah má jedinečný vzhled a je pocitově výjimečný. Porovnejte jej s rukopisem. Vytváření osobnosti a jedinečného vzhledu je pro vaši značku i produkt velmi důležité. I pokud máte technicky velmi pokročilý produkt či službu, nebojte se jej popsat ve stylu „pera a papíru“. Vzhled i dojem produktu tak budou základní, nízká přesnost vyobrazeného objektu pomůže zaměřit se na základní funkce a zároveň zůstane autentická a výrazná.
Ručně malované výkresy a skici mají svůj nezaměnitelný charakter. Prostřednictvím doteku lidské nedokonalosti, získají určité napětí, které lze digitálně jen těžko napodobit. Takto speciálně vytvořená kresba přitáhne pozornost lidí a umožní jim odpočinout si od klasických obsahů. Stejně tak i ručně zpracovaný kreslený obsah ocení mnohem více, než nějaký dokonale ilustrující obraz.
Například logo Notepad++ je příkladem za všechny. Díky ručně kreslenému logu, který splňuje jak funkční povinnost, tak především dopomáhá k odlišení se od ostatních editačních nástrojů.
Je zřejmé, že kresby od ruky nesou velký prvek osobnosti majitele webové prezentace. Jsou věrohodná a pomáhají uživatelům se propojit na hlubší úrovni s vaší webovou stránkou či aplikací. Ručně vytvářený obsah potvrzuje, že ho vytvářeli skuteční lidé se svými pocity a emocemi. Lidé, kteří čekali na tu správnou myšlenku a vložili do návrhu tolik úsilí, aby byl výsledek použitelný a důvěryhodný. Pokud máte aplikaci, kde lze využít jakoby skutečných nástrojů (psaní dopisu perem na papír, psaní příkladů na tabuli, atd.), udělejte tak. Osobní vzhled aplikace umožní vašim uživatelům snadné a atraktivní použití, o které se rádi podělí s jejich přáteli.
Způsob, jakým budete prezentovat informace na svých webových stránkách, určuje, zdali bude pro lidi viditelný a zejména, zdali mu porozumí. Upozorněte na svůj obsah v pravý čas, a to právě když uživatelé navštíví vaši webovou prezentaci. Obsah musí na první pohled vypadat velmi atraktivně a dostatečně slibně k zapojení návštěvníka. Aby byly informace účinné, musí být jasné, relevantní a podmiňující k akci. Následují tři příklady, jak rukou vytvořené styly můžou udělat obsah vaší webové prezentace účinnější.
Využít ručně malované kresby můžete i u vysvětlení a popisu vašeho produktu či služby, například při popisu jeho vlastností. V reklamách se často využívá jednoduché náčrtky k vysvětlení konceptu, nebo k předložení myšlenky, kterou by jinak bylo potřeba vysvětlit desítkami slov. S vaší webovou prezentací se pohybujete v podobné situaci. Máte produkt, koncept nebo nápad, který chcete přenést k myslím návštěvníků. Využitím ručně malovaných ikon nebo jednoduchých náčrtků dokážete vytvořit intimní atmosféru, jako kdybyste s návštěvníky mluvili přímo vy.
Ručně vytvářený obsah je také skvělým způsobem, jak seznámit návštěvníky s vaším pracovním postupem. Nikdo neočekává, že jste na vaše originální myšlenky přišli z čista jasna. Všem je jasné, že k dotáhnutí něčeho do finální vybroušené podoby spotřebuje určité množství času i úsilí. Proč se tedy s návštěvníky nepodělit o váš pracovní postup pomocí jednoduchých náčrtků či ručně vyvedených ikon. Návštěvníci tak uvidí, že nejenže víte, co děláte, ale také že dotahujete své projekty až dokonce a zároveň zahrnujete své klienty do procesu tvoření.
Ať už navrhujete webové stránky nebo aplikace, udržovaní vašich uživatelů na pozoru a navádění jich k různým cílům, které by je mohli zajímat, je vždy důležité. Ručně vytvořený průvodce může být vynikajícím způsobem, jak na to. Není žádným tajemstvím, že ikony jsou užitečné při navigování na webové stránce či aplikaci. Tak proč by to s těma ručně vytvářenýma mělo být jinak? I když perfektně ilustrované ikony mohou být více detailní a jasnější, díky digitálnímu vytvoření působí zároveň i velmi technicky a sterilně. Ručně vytvořené ikony vyzní mnohem více osobně a lidé jsou spíše ochotni přijmout pokyny od jiného člověka, nežli od počítače.
Význam týmu, který tvoří stránky, nepřetržitě roste. Zatímco jsme dříve akceptovali určitou úroveň anonymity na webu, nyní většina lidí touží vědět, kdo se za webovou stránkou, službou či produktem skrývá. Nestačí ani hypotetický možnost kontaktovat „někoho“, lidé chtějí přesně vědět, s kým budou řešit problém či kdo jim bude odpovídat na dotazy. Čím osobněji bude váš tým prezentován, tím větší bude pravděpodobnost, že získáte důvěru návštěvníků. Zde je pár návrhů, jak zlepšit týmovou prezentaci za pomoci ručně kreslených prvků.
Být vnímáni jako sympatický tým, je velmi důležité. Dokonce, i když o sobě nabízíte přehršel informací, ale návštěvníky to přiměje myslet si o vás, že jste arogantní, nebo příliš extravagantní, bude to k ničemu. Lidé jsou mnohem více ochotni věřit někomu, koho mají rádi, než někoho s pokřiveným charakterem. Ručně vytvářené prvky v rámci vaší prezentace vás zesympatičtí, poukážou na vaši kreativitu, spontánnost a určitou bezstarostnost.
Můžete například fotografie pracovníků umístit na ručně malovanou skicu jejich oblíbeného prostředí, či domalovat jejich osobní reálie přímo na fotografii. Návštěvník tak bude mít z pracovního týmu ihned pozitivní pocity a vytvoří si s nimi osobní vztah.
Kromě sympatičnosti je důvěryhodnost také velmi důležitým prvkem v komunikaci mezi vámi a návštěvníky vašeho webu. Nakonec každý kdo komunikuje skrze webové prezentace, může předstírat, že je někdo jiný než ve skutečnosti. Zobrazení autentičnosti je skvělý způsob, jak ujistit uživatele, že jste opravdu tím, za koho se vydáváte. Pouze pokud vám lidé věří, vyloží vám skutečně to, co mají na srdci, nebo se zapojí do činností, které od nich žádáte (např. nákup výrobku). Ručně kreslené prvky nebývají obvykle tím nejjednodušším obsahem ve vytváření webdesignu. Vyžadují dovednosti, tvořivost, kreativitu a určitou vášeň – dovednosti, které můžeme spojit s poctivými a důvěryhodnými lidmi.
Zkuste představit svůj tým pomocí jednoduchých náčrtků portrétů jednotlivých členů. Můžete zkusit i přidat pouze křestní jména namísto celého. Tak budete pro návštěvníky ještě o kousek bližší.
Opět jsme u důvěryhodnosti a autenticity, velmi důležitých aspektů v rámci vaší osobní prezentace. Vaši návštěvníci nesmí pochybovat, že skutečně existujete a že prezentace týmu na webových stránkách odpovídá jejich reálným vlastnostem. Web může být i děsivým místem a to zejména proto, že uživatelé ve většině případů nemají žádnou možnost setkat se osobně s lidmi, kteří za celým webem stojí. Kdokoliv může použít strojený font webových prezentací. Ale vlastní rukopis a ručně vytvářené prvky vždy odhalí něco o vaší osobě, takže pro návštěvníky budete více reálnými.
Je důležité najít dokonalou rovnováhu mezi kreativitou, bezstarostností a autentičností v rámci prezentace týmu. Vyzkoušejte jednoduchou fotografií (jako kdyby z telefonu, z polaroidu, apod.), který jednotlivé členy zachytí při každodenní pracovní činnosti. Docílíte tak u uživatelů pocitu, že se na pracovišti pohybují s vámi. A pokud máte na pracovišti nějaké mazlíčky, ať už psa, rybičky nebo papouška, nebojte se je do výčtu vašeho týmu zařadit také.
Zdroj: www. uxdesign.smashingmagazine.com
Napsat komentář